واردات ایران از خودرو-برنج و موز

۰

با وجود تحریم های بین المللی، واردات مواد خوراکی و مصرفی افزایش نشان می دهد

گمرک ایران گزارش داده که سال گذشته خورشیدی یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار خودرو، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برنج و ۳۵۲ میلیون دلار موز وارد ایران شده است که نسبت به سال ۹۱ افزایش چشمگیری نشان می دهد.

بنابر این گزارش، در سال گذشته ۷۸ هزارو ۶۷۳ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار خودرو وارد ایران شده است که از نظر تعداد نسبت به سال ۱۳۹۱ حدود ۷۴ درصد افزایش نشان می دهد.

در سال ۱۳۹۱ حدود ۴۵ هزار خودرو به ارزش یک میلیارد و ۹۹ میلیون دلار خودرو وارد ایران شده بود.

این افزایش در حالی صورت گرفته است که به دلیل تحریم های بین المللی و مشکلات مالی، تولید خودرو در ایران به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

در سال گذشته واردات برنج نیز به شدت افزایش پیدا کرده و از یک میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

هند بزرگترین صادرکننده برنج به ایران است و دوبرابر شدن برنج وارداتی از هند، این کشور را به سومین کشور صادرکننده کالا به ایران بعد از امارات و چین تبدیل کرده است.

 

واردات برنج در سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده در حالی که واردات گندم نصف شده است

هند یکی از مشتریان نفتی ایران است و ایران به دلیل تحریم های بین المللی نمی تواند پول نفتش را منتقل کند. به نظر می رسد هند به جای پرداخت بخشی از پول نفت، برنج به ایران صادر کرده است.

افزایش واردات موز و کاهش واردات گندم

در مقابل افزایش شدید واردات برنج، واردات گندم ۵۰ درصد کم شده و از دو میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

بنابر گزارش گمرک ایران، واردات موز نیز در سال گذشته افزایش پیدا کرده و از ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ به ۳۵۲ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است.

گزارش گمرک ایران نشان می دهد که در سال گذشته خورشیدی این کشور ۴۹ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار کالا از خارج وارد کرده که نسبت به سال ۹۱ چهار میلیارد دلار کاهش نشان می دهد.

بنابر این گزارش، سال گذشته به ترتیب برنج با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، کنجاله سویا با یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون د لار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار، وسایل نقلیه به ارزش یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلارو گندم به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار در صدر فهرست کالاهای وارداتی قرار دارند.

امارات همچنان با ده میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار در صدر فهرست صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد و بعد از این کشور، چین با ۹ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار، هند با چهار میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار، کره جنوبی با سه میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۶۴۷میلیون دلار عمده ترین صادر کنندگان کالا به ایران هستند.

در سال گذشته بیشتر از ۴۱ میلیارد دلار کالا از ایران به کشورهای دیگر صادر شده است که نیمی از آن را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می دهد.

کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به ترتیب مهمترین بازار کالاهای صادراتی ایران هستند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین