هشیاری بعد از مرگ

۱

spirit10

بر اساس نتایج تحقیات مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو، ضعیف شدن قدرت بویایی انسانها یکی از نشانه های قوی برای نزدیک بودن زمان مرگ است.

به نقل از ژورنال PLOS ONE ؛ تیم تحقیقاتی متشکل از پزشکان، روانشناسان و جامعه شناسان آزمایش را با ۳ هزار نفر شرکت کننده ۵۷ ساله به بالا انجام داده اند. آنها پی بردند که تشخیص خطر مرگ از طریق اخلال در بویایی٬ از تخمین خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، ریوی و سرطان٬ دقیق تر است.

دکتر Jayant M. Pinto متخصص مخاط بینی و استادیار دانشکده جراحی توانایی پیشگویی مرگ از طریق کم شدن حس بویایی را با کار قناری در درون معادن ذغال سنگ تشبیه کرده است که با شنیدن بوی گاز سمی؛ در حقیقت آژیر خطر برای حیات معدنچیان بوده است.

دوره تحت مراقبت بودن ۳ هزار نفری که در آزمایش شرکت کردند ۵ سال بوده است و تقریبا ۴۰ درصد شان که از عهده امتحان بویایی موفق بیرون نیامده بودند در طی مدت مزبور فوت کرده اند.

تحقیق فوق تاکید می کند که ضعیف شدن بویایی به طور مستقل خطری در بر ندارد و تیم محققین چندین تئوری را برای این واقعیت بارز در نظر گرفته اند. اولین احتمال مربوط است به ناهنجاری های ناشی از تغذیه بد و بی اشتهایی است که همراه با ضعیف شدن قدرت بویایی می آید. اجداد ما با از دست دادن حس بویایی نمی توانستند در باره سالم یا مسموم بودن غذایی که می خوردند داوری درست داشته باشند.

احتمال دوم بر می گردد به یاخته های عصبی مخاط و اطراف بینی که قدرت بازسازی و ترمیم سلولی شان اگر مختل می شود قدرت بویایی را تحت تاثیر قرار می دهند. این اتفاق می تواند نشانه از کار افتادن قدرت بازسازی و تولید سلول جدید در کل بدن انسان نیز باشد.

تئوری دیگر این است که رگ های عصبی مخاط بینی تنها رگ هایی هستند که منشا شان از درون مغز است ولی با دنیای بیرون از بدن در تماس هستند و مشکلاتی که در سلامت این مسیر عصبی ایجاد شود می تواند حامل آلودگی ها، ذرات ناخواسته و خطرناک به مغز گردند.

بخشی از آمارِ تحقیقات فوق نشان می دهد که متاسفانه از دست دادن و ضعف حس بویایی در مردان؛ حدود ۴۰ درصد بیشتر از زنان است.

 

The Bizarre Thing That Predicts Death for Men

How losing this ability could signal serious trouble

By Ali Eaves http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141001155554.htm

The above story is based on materials provided by University of Chicago Medical Center. Note:Materials may be edited for content and length.

journal references

  1. Jayant M. Pinto, Kristen E. Wroblewski, David W. Kern, L. Philip Schumm, Martha K. McClintock. Olfactory Dysfunction Predicts 5-Year Mortality in Older Adults. PLoS ONE, 2014; 9 (10): e107541 DOI: 10.1371/journal.pone.0107541 Image from Thinkstock
  2. منبع:مرد روز

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین