هشدار کیسینجر و گورباچف در مورد بروز جنگ سرد جدید

۰

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی نسبت به بروز “جنگ سرد جدید” میان کشورهای غربی و روسیه هشدار می‌دهند. کیسینجر از آلمان خواست نقش فعال‌تری در سیاست خارجی ایفا کند.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در تیرگی روابط با روسیه به دلیل کشمکش اوکراین خطر “تکرار جنگ سرد” را می‌بیند. کیسنیجر در مصاحبه با نشریه آلمانی “اشپیگل” گفته است که نادیده گرفتن این خطر “مصیبت‌بار خواهد بود”.

به نظر کیسنیجر، عملکرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سر “ضعف استراتژیک است که اما او آن را به عنوان قدرت تاکتیکی پنهان می‌کند”.

این سیاستمدار کارکشته که هم اکنون ۹۱ ساله است، ادامه تحریم‌ها علیه روسیه را مفید نمی‌داند. او از آلمان انتظار ابتکار بیشتری در عرصه سیاست خارجی دارد. به گفته کیسینجر، “امروزه آلمان مهمترین کشور در اروپاست و باید فعالانه‌تر از خود مایه بگذارد”.

میخائیل گورباچف در برلین

گورباچف نیز هشدار می‌دهد

افزون بر کیسینجر، میخائیل گورباچف، رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی نیز با اشاره به بحران تازه میان شرق و غرب از سیاست غرب در برابر روسیه به شدت انتقاد کرد.

گورباچف همچنین نسبت به بروز یک جنگ سرد جدید هشدار داد. گورباچف روز شنبه (۸ نوامبر / ۱۷ آبان) در مراسمی در پایتخت آلمان به مناسبت بیست و پنجمین سال فرو ریختن دیوار برلین گفت: «پس از اتحاد دوباره دو بخش شرقی و غربی آلمان به نظر می‌رسید که اروپا می‌تواند به وسیله ایجاد اعتماد متقابل سرمشقی برای حل کشمکش‌ها در سراسر جهان شود.»

گورباچف گفت که اما تاریخ به گونه‌ای دیگر پیش رفت؛ اروپا و سیاست بین‌الملل از پس آزمون نوسازی برنیامدند. او افزود: «جهان در آستانه یک جنگ سرد جدید است. بعضی‌ها می‌گویند که این جنگ شروع شده است.»

برنده جایزه نوبل صلح سال ۱۹۹۰ همچنین گفت که کشورهای غربی، بخصوص آمریکا، به عهد خود پس از چرخش سال ۱۹۸۹ عمل نکردند و به جای آن خود را پیروز معرفی کردند؛ سیاستمداران غرب مشحون از حس نشئه و پیروزی شدند.

گورباچف گفت که کشورهای غربی از ضعف روسیه سوء‌استفاده کردند و انحصار رهبری جهان را به دست آوردند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین