نقش چاقی در بروز ام اس

0 ۴

محققان می گویند نرخ بالا چاقی در کودکان و نوجوانان می تواند نقش مهمی در ریسک ابتلا افراد به بیماری ام اس داشته باشد.

مطالعه قبلی نشان داده است که ۵۳ درصد ریسک بیماری ام اس ارتباط مستقیم با فاکتورهای زیست محیطی دارد. به عنوان مثال، از هر ۵ مورد ابتلاء، یک مورد می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن باشد.

همچنین چاقی فاکتور پرخطر مهمی در اختلالات نورولوژیکی است.

در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به چهار کشور آمریکا، بریتانیا، استرالیا و روسیه را به منظور برآورد میزان ارتباط بین چاقی و سیگار کشیدن در جوانی و ریسک ابتلاء به بیماری ام اس بررسی کردند. در مجموع، داده‌ها شامل حدود ۱۵ هزار فرد مبتلا به بیماری ام اس و ۵۸۰ هزار فرد فاقد این بیماری بود.

محققان دانشگاه کوئین مری لندن دریافتند چاقی با ۱۱ درصد موارد ابتلاء به بیماری ام اس در آمریکا، ۹ درصد در استرالیا، ۸ درصد در بریتانیا و ۴ درصد در روسیه مرتبط بود.

افزایش نرخ چاقی در بین جوانان دنیا بدین معناست که تا سال ۲۰۳۵، تعداد این افراد در آمریکا به ۱۴ درصد، در استرالیا به ۱۱ درصد، در بریتانیا به ۱۰ درصد و در روسیه به ۶ درصد خواهد رسید.

«روث دابسن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اگر تأیید شود که چاقی در جوانی با افزایش ریسک بیماری ام اس در آینده مرتبط است، کاهش نرخ چاقی در دوره کودکی و نوجوانی می‌تواند میزان ابتلاء به بیماری ام اس و همچنین سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین