نقش اب و هوا بر رفتار انسان

0 ۵۹۱

مقدمه

آب و هوا بیش از آنچه که فکر می کنید بر سبک زندگی انسان تاثیر دارد و یک تحقیق جدید حاکی است که درجه حرارت و شرایط محیطی همه بر احساس فیزیکی و روانی انسان موثر است.

همزمان با عادی شدن شرایط سخت اقلیمی که واقعیتی است از تغییرات جوی، احساس رفاه آدمیزاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

اگر شما نیز به تازگی از برخی تغییرات بدنی خود مطلع شده اید، قطعا دچار توهم نشده اید. شبکه خبری هافینگتون پست فهرست ۱۱ گانه ای از برخی تغییرات خلقی کلی انسان در نتیجه تغییرات محیطی تهیه کرده است:

خواب بهتر در هوای خنک تر

هرچه هوای محیط خنک تر باشد خواب شما شیرین تر است. یک دانشمند علوم محیط زیستی در آمریکا می گوید دمای بهینه برای خواب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. چرا که حرارت بدن کاهش می آید و مغز را آماده خواب می کند.

در مقابل هوای گرم و مرطوب توانایی انسان در یک چرت مطلوب را کاهش می دهد. آب و هوای طوفانی نیز خواب را مختل می کند چرا که سروصدا و رعد و برق مزاحم خواب هستند.

آب و هوای افراطی می تواند موجب مشکلات روانی شود

افرادی که در مناطقی با آب و هوای افراطی و شرایط جوی شدید مثل طوفان و گردباد و کولاک زندگی می کنند در خطر بیشتر ابتلا به عارضه های روانی قرار دارند. دانشمندان مسائل مرتبط با سلامت روان را مستقیما با تغییرات آب و هوایی گره می زنند: حدود 200 میلیون آمریکایی در خطر ابتلا به مشکلات روحی مثل اضطراب قرار دارند که به مشکلات جویی مرتبط است.

بهار برای بسیاری از آدم ها فصل آلرژی است اما اگر شما هم جزو این دسته از آدم ها هستید حتما تجربه کرده اید که عوارض حساسیت هنگام باران تشدید می شود. می گویند باران گرده افشانی گیاهان را می شوید اما باران شدید قبل از آن که محیط را پاکیزه کند، گرده ها و نحوه افشانده شدن آن ها را تشدید می کنند.

روزهای روشن و آفتابی تاثیر مثبتی بر خلق و خوی آدم دارد. تحقیقی که در دانشگاه میشگان انجام شده می گوید افرادی که دست کم نیم ساعت در روز از هوای خوب بیرون لذت می برند، خوش خلق ترند.

اختلالات فصلی خلقی مانند افسردگی فصلی بیشتر اوقات در ماه های سرد زمستان رخ می دهد که روزها کوتاهتر و تاریکتر است. سالانه حدود ده میلیون نفر به چنین اختلالاتی مبتلا می شوند.

گرمای شدید سلامت را به مخاطره می اندازد

حرارت بالا خطر عوارض قلبی را بالا می برد. کم آبی بدن و سکته قلبی هر دو می تواند بر خلق و خوی انسان تاثیر بگذارد و در شرایط حاد منجر به عوارض مغزی شود.

بیهوده نیست که آدمیزاد در تابستان آرام تر است. تحقیقات نشان داده که فشار خون در ماه های تابستان در مقایسه با زمستان پایین تر می رود. به این دلیل که هوای سرد رگ های خونی را تنگ تر می کند و این عاملی می شود برای افزایش فشار خون.

تحقیقات نشان می دهد که بین احساس شادمانی و سعادت شخصی با هوای خوب نسبت مستقیم دارد. جاهای خوش آب و هوا با زمستان های ملایم و تابستان های مطبوع خلق ساکنین را نیز سر جای می آورد. چرا که آب و هوای خوب افراد را به فعالیت های خارج از خانه می کشاند.

تحقیقات در دانشگاه میشیگان می گوید بودن در فضای بیرون در یک روز زیبای بهاری به تفکر خلاق انسان کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که گرمای هوا میل تولیدمثل را افزایش می دهد و میزان تولد در ماه مارس ده درصد بیش از بقیه ماه هاست؛ یعنی نطفه کودکان متولد مارس حدود ماه گرم ژوئن شکل گرفته است. این تحقیق می گوید میزان ترشح هورمون های جنسی در مردها و زن ها افزایش می یابد.

میزان سرماخوردگی در سرما بیشتر است

با آن که سرماخوردگی در تمام طول سال در کمین آدم نشسته اما برخی عوامل در زمستان احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. ایمنی بدن در سرما کاهش میابد و از آنجا که ساعات بیشتری را در محیط داخلی و در میان میکرب ها و باکتری ها می گذرانیم احتمال گریز از آن ها کاهش می یابد.

نتیجه گیری

اب و هوا در خلق و رفتار انسان تاثرات مهمی و اثر بخشی دارد که در بالا به اختصار به انها اشاره شده است.

 

منبع https://www.cambridge.org/core/elements/abs/climate-change-and-human-behavior/F64471FA47B8A6F5524E7DDDDE571D57

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین