نحوه نام گذاری بیماری ها

۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفته است بیماری های جدید انسان باید به شیوه‌ای نامگذاری شود که از لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد و موجب رنجیدگی مردم و کشورها نشود. این سازمان توصیه کرده است برای امراض انسانی از نام حیوانات استفاده نشود.

سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی پیشنهادی برای دانشمندان و رسانه‌ها در انتخاب نام بیماری ها تهیه کرده است.

این سازمان می گوید “سندرم تنفسی خاورمیانه” و “آنفولانزای اسپانیایی” نمونه هایی هستند که باید از کاربرد آنها خودداری شود، به این دلیل که در ترکیب آنها اسم مکان های خاص وجود دارد.

در عوض، نام ها باید شامل اصطلاحات کلی باشند که “تلفظشان آسان است”.

سازمان بهداشت جهانی گفته است در سال های اخیر چند بیماری عفونی جدید پیدا شده که نام برخی از آن ها باعث “انگ زدن” به بعضی فرهنگ ها و مناطق شده است.

واکنش‌های قومی و مذهبی

دکتر کیجی فوکودا، دستیار مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در مسایل امنیت بهداشتی گفت: “این موضوع ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما نام بیماری برای افرادی که به طور مستقیم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند واقعا مهم است.”

دکتر فوکودا گفت نام برخی بیماری ها موجب واکنش شدید اعضای جوامع مذهبی یا قومی خاص شده است.

او می افزاید این نام ها همچنین موانعی برای سفر و تجارت و داد و ستد ایجاد کرده و در مواردی هم باعث کشتار غیر ضروری حیوانات شده است: “این می تواند پیامدهای جدی برای زندگی انسان ها و معیشت آن ها داشته باشد.”

این سازمان توصیه می کند اصطلاحات طولانی قبل از رسمی شدن باید بررسی شوند.

همین طور از استفاده نام بیماری هایی که ایجاد ترس می کنند یا اسم افراد را شامل می شود، مانند بیماری کروتسفلد جاکوب، یا این که به مشاغل خاص اشاره می کنند، مثل بیماری لژیونر، باید اجتناب شود.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین