منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کالیفرنیا

۰

104

جمع آوری کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف – ساکرامنتو، کالیفرنیا، مرداد ۱۳۹۳

جری براون، فرماندار کالیفرنیا روز سه‌شنبه فرمان منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را امضا کرد. به این ترتیب کالیفرنیا نخستین ایالتی است که مصرف کیسه‌های پلاستیکی در خواروبار فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و دیگر مغازه‌ها را منع می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف ملی تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی در نخستین واکنش به حکم جدید بلافاصله خواستار همه‌پرسی برای لغو آن شد. قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی قرار است از تیرماه سال آینده به اجرا گذاشته شود.

این قانون به صورت مرحله‌ای و از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل تارگت و والمارت شروع می‌شود و از سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) داروخانه‌ها و مغازه‌های کوچک هم موظف به اجرای آن خواهند شد.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در بعضی موارد مثل میوه، سبزی و گوشت مشمول این قانون نمی‌شود.

فروشگاه‌ها در ازای کیسه‌های کاغذی می‌توانند حداقل ده سنت از مشتریان مطالبه کنند.

سناتور دموکرات الکس پادیا از بیش از یکصد شهر و منطقه – از جمله لس آنجلس و سن فرانسیسکو – که پیشتر این قانون را به اجراگذاشته‌اند قدردانی کرد و آنها را بانی وضع قانون برای کل ایالت خواند.

قانون جدید دست‌آورد بزرگی برای طرفداران محیط زیست محسوب می‌شود که منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را در چند شهر بزرگ آمریکا – از جمله شیکاگو، آستین و سیاتل – با موفقیت اجرا کرده‌اند کیسه‌های پلاستیکی قرار است در سراسر ایالت هاوایی هم از رده خارج شود.

فرماندار کالیفرنیا هنگام امضای لایحه گفت: «این لایحه گامی در جهت صحیح است – نمی‌گذارد محیط زیست ما در سواحل، پارک‌ها و حتی پهنه اقیانوس‌ها زیر سیلی از کیسه‌های پلاستیکی غرق شود. ما پیشتاز منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هستیم.»

قانون جدید با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم کالیفرنیا رو به رو شده است. مگان شنفلد، مشتری ۲۹ ساله یک سوپرمارکت در شهر سن دیه‌گو، که سبد خریدش پر از کیسه‌های پلاستیکی بود، با اشاره به این که برای کیسه‌های کاغذی باید پول پرداخت گفت «ما آدم‌ها این همه زباله‌ تولید می‌کنیم؛ خوب است کمی هم برای حفظ محیط زیست خودمان را به زحمت بیاندازیم.»

اما رابرت تروکسل ۶۹ ساله، سردبیر بازنشسته روزنامه می‌گوید جمع این ده سنت‌هایی که برای کیسه‌های کاغذی باید پرداخت، برای افراد بازنشسته با درآمد ثابت هزینه قابل توجهی است، «مثل مالیات ثابت برای شهروندان سالمند – تا به حال به همه نظرات فرماندار موافق بودم، تا پیش از این قانون.»

سناتور پادیا برای کسانی که نگران قیمت کیسه‌های کاغذی هستند توصیه‌ای دارد: «راه حل ساده و برازنده این است کیسه‌ یا ساک قابل استفاده مکرر خود را موقع خرید همراه داشته باشید.»

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین