مغز کوچک مانده و رشد نیافته در اثر ویروس زیکا

0 ۰

81976911-70545249

بر اساس گزارشی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ویروسی در چین منتشر شده، این مرکز اعلام کرده که محققان چینی در استان «جیانگ شی» در خصوص ژنوم ویروس زیکا به نتایج قابل توجهی دست یافته اند.
«زیکا» یک ویروس قابل انتقال از پشه است که برای اولین بار در سال 1947 در اوگاندا در گونه ای از میمون ها به نام «رزوس» از طریق یک شبکه نظارت بر تب زرد شناسایی شد و برای اولین بار در انسان سال 1952 در اوگاندا و تانزانیا دیده شد. در حال حاضر هیچ درمان و واکسنی برای این عارضه وجود ندارد.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ویروسی چین در گزارشی خود همچنین اعلام کرده است که محققان این مرکز توانسته اند پس از بررسی دقیق بر روی جزئیات ژنتیکی بدست آمده از خون یکی از مبتلایان به این ویروس، جزئیات جدیدی از اطلاعات ساختاری این ویروس را بدست آورند.
گزارش مرکز یاد شده خاطرنشان می سازد که تحقیقات دانشمندان چینی در حوزه «فیلوژنتیک» ویروس زیکا، همسانی قابل توجهی را با میزان اپیدمی کنونی این بیماری در آمریکا جنوبی نشان می دهد و آنان در همین راستا فعالیت برای ارزیابی دقیق راهکارهای انتقال، تحقیقات بر روی ابعاد جهش ویروسی و اقدامات جدید تشخیصی و نهایتا تهیه واکسن پیشگیری از ابتلا به این ویروس را در دستور کار خود قرار داده اند.
اگرچه منابع بهداشتی چین اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر نکرده اند اما یادآور شده اند که یافته های تحقیقاتی آنان، فرآیند داروسازی و تهیه واکسن های مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس را تسریع خواهد کرد.
پیش از این رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داده بود که جنگ علیه ویروس زیکا، جنگی طولانی و دشوار خواهد بود.
در حال حاضر در چین دو نفر به این ویروس مبتلا هستند و این بیماری توانسته در کشورهای همسایه چین از جمله تایلند، سنگاپور، اندونزی و استرالیا نیز سرایت کند.
بعد از شیوع این ویروس در بخش غربی آفریقا، زیکا راه خود را به آسیا و در نهایت کشور های دیگر پیدا کرد.
در آمریکای جنوبی نیز شواهدی از ارتباط زیکا و میکروسفالی در نوزادانی وجود دارد که مادر در دوران حاملگی به این ویروس دچار شده بود. با این حال دلیل آن که چرا در یک سال گذشته زیکا به طور گسترده ای در این قاره و به خصوص برزیل شیوع پیدا کرده در دست بررسی است.
اگرچه محدودیتی در مسافرت افراد به مناطق اصلی شیوع ویروس زیکا وجود ندارد، اما مقامات بهداشتی به افراد مسن و زنان باردار توصیه می کنند که از سفر به مناطق درگیر با زیکا خودداری نمایند.
در حال حاضر برزیل با داشتن نزدیک به 4 هزار مورد کوچکی مغز (میکروسفالی) بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است.
گزارش های حاکیست، به طور میانگین در میان جمعیت 122 میلیون نفری مکزیک، سالانه 600 مورد میکروسفالی مشاهده می شود.
برزیل در هفته جاری اعلام کرد که از ماه اکتبر به این سو 508 مورد میکروسفالی ثبت کرده است که افزایش زیادی را به نسبت میانگین سالانه 150 مورد نشان می دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین