مغز و کورونا

0 ۰

  محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا با بررسی نحوه تقابل بیماری کرونا با سیستم ایمنی بدن به مطالعه آثار پایدار این عفونت ویروسی بر سلامت سیستم عصبی مرکزی انسان و به ویژه مغز پرداختند. گروهی از محققان مسیرهایی را که عفونت ویروسی با استفاده از آن‌ها از بدن مادر باردار به فرزند منتقل شده و موجب بروز علایمی مانند اوتیسم در نوزاد شده، ردگیری کردند.

در این مطالعه مشخص شد عفونت ویروسی می‌تواند اثار پایداری بر رفتار شخص برجای بگذارد. در این تحقیقات مشخص شد ابتلای نوزاد به عوارض عصبی در اثر عفونت ویروس، تا حد زیادی بستگی به ساختار میکروبیوم روده مادر دارد و احتمالا با استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب می‌توان آن را کنترل کرد.
علاوه بر این محققان با ردگیری ساختار عصبی سیستم بویایی در تلاشند تا مکانیزم‌های مورد استفاده ویروس برای اثرگذاری بر سیستم عصبی را شناسایی کنند.

در واقع پرسش اصلی محققان این است که ویروس جدید کرونا چطور به سیستم عصبی مرکزی نفوذ می‌کند. به همین علت گروه دیگری از محققان ام آی تی در حال انجام تحقیقاتی در رابطه با نحوه اثرگذرای ویروس کرونا بر سد خونی مغز هستند. سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ‌های خونی مغز را احاطه می‌کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می‌کند. این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می‌شود؛ زیرا از ورود مولکول‌های دارو جلوگیری می‌کند  و منجر به اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می‌شود.
محققان برای بررسی نحوه اثرگذاری ویروس جدید کرونا بر سدخونی مغز تحقیقات جدید را آغاز کردن و توانستند سد خونی مغز را در آزمایشگاه مدل‌سازی کنند و با استفاده از این مدل، آزمایش‌های متعددی را انجام دهند.

بر اساس این تحقیقات ممکن است افزایش نفوذپذیری سد خونی مغز در اثر فعالیت سیستم ایمنی راه را برای ورود ویروس به مغز باز کند. همچنین ممکن است ویروس‌ها از طریق سیناپس‌ها و از نورونی به نورون دیگر منتقل شده و درون مغز منتشر شوند.
علاوه بر این ویژگی‌های ژنتیکی نیز بر میزان احتمال ورود ویروس به مغز اثرگذار است. محققان برای بررسی این ویژگی‌های ژنتیکی، از فناوری CRISPR/Cas۹ به‌منظور تولید ژن‌های دست‌ورزی شده و مطالعه اثر این ژن‌ها بر عفونت ویروسی با استفاده از مدل آزمایشگاهی خود بهره می‌برند.
به اعتقاد متخصصان، تعامل‌های بین ویروس، میکروبیوم، سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی بسیار پیچیده است؛ اما با استفاده از ابزارهای مناسب، تخصص کافی و کار گروهی می‌توان راه‌هایی را برای شناسایی مکانیزم‌های آلوده شدن سیستم عصبی مرکزی توسط ویروس کرونا شناسایی کرد.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.
گزارش کامل این تحقیقات در وب‌سایت دانشگاه ام آی تی منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین