فن اوری لباس در خدمت بیماران الزایمر

0 ۲۹

شرکت “زنوما”(Xenoma) برای افراد مبتلا به دمانس لباس هوشمندی طراحی کرده که می‌تواند علائم حرکتی و استرس را بدون نیاز به حسگرهای بزرگ و حجیم تشخیص دهد.

“زنوما” که یک شرکت تولید کننده پارچه هوشمند است، به دنبال راه‌هایی برای ادغام تکنولوژی با زندگی است و این کار را در فضای پزشکی انجام می‌دهد.

این لباس هوشمند ژاپنی توسط بیماران در بیمارستان پوشیده می‌شود و تمرکز خاصی بر بیماران مبتلا به بیماری زوال عقل دارد.

تصور می‌شود این لباس به جای محدود کردن افراد در یک اتاق یا نظارت دائمی بر آنها می‌تواند این کار را به طور خودکار انجام دهد.

سنسورهای پارچه‌ای هم در پیراهن و هم در شلوار جاسازی شده‌اند که در سراسر لباس قرار دارند. مدارها برای اجرا در امتداد باسن و پاها برای تشخیص حرکت طراحی شده‌اند، به طوری که حرکت فرد را کاملا تشخیص می‌دهند.

در عین حال تکنولوژی به کار گرفته شده در پیراهن طوری طراحی شده است تا بر علایم حیاتی مثل تنفس نظارت کند، در حالی که یک جفت اضافی از پورت‌ها در ستون فقرات می‌تواند در صورت نیاز به دستگاه نوار قلب متصل شوند.

یکی از جالب‌ترین نوآوری‌ها، حسگرهای پارچه‌ای هستند که برای حفظ ارتباط با پوست نیاز به ژل و مایع ندارند. مهم‌تر از آن این که این شرکت ادعا می‌کند که پارچه را می‌توان بیش از 100 بار شستشو داد.

بالای سینه یک دیسک پلاستیکی قرار دارد که دارای باتری، واحد بلوتوث و شتاب سنج و ژیروسکوپ است.

این دستگاه به شکل یک دایره با قطر دو اینچ، با هر بار شارژ تا هشت ساعت کار می‌کند، اگرچه باید مدت بسیار طولانی‌تری کار کند.

“زنوما” در حال انجام یک آزمایش محدود بالینی با این لباس‌ها در یک بیمارستان آلمانی است که هنوز نامش فاش نشده است.

امید است که این سخت‌افزار تا سال 2020 برای استفاده پزشکی آماده باشد، در این صورت هزینه هر دست از این لباس کمتر از 100 دلار خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین