عوارض جدی خشونت با کودکان

0 ۴۲

مقدمه

مهمحققان معتقدند نحوه‌ خواندن دی‌اِن‌اِی توسط بدن کودکان، ممکن است در نتیجه تربیت سخت‌گیرانه والدین خشن تغییر کند و احتمال ابتلا به افسردگی را در نوجوانی و بزرگسالی افزایش دهد.

 محققان دریافتند که والدگری (فرزندپروری) سختگیرانه احتمالاً بر نحوه خواندن دی‌اِن‌اِی توسط بدن تأثیر می‌گذارد. نحوه‌ خواندن دی‌اِن‌اِی توسط بدن کودکان، ممکن است در نتیجه تربیت سخت‌گیرانه والدین خشن تغییر کند و احتمال ابتلا به افسردگی را در نوجوانی و بزرگسالی آن‌ها افزایش دهد.

تغییرات کدهای ژنتیکی در خشونت با کودکان

اِوِلن وَن اَش (Evelien Van Assche)، به‌تازگی حاصل پژوهش خود را در این زمینه در کنگره اروپایی روان‌داروشناسی اعصاب (Neuropsychopharmacology، علمی که بر اثرات دارویی بر یاخته‌های عصبی تمرکز می‌کند) در وین پایتخت اتریش، ارایه کرده است.

او می‌گوید: ما دریافتیم که رفتار سخت‌گیرانه، همراه با تنبیه فیزیکی و دستکاری روانشناختی، می‌تواند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را درخصوص نحوه خواندن ژن ارایه کند. نشانه‌ها حاکی از این است که خود این تغییرات ممکن است کودک را مستعد افسردگی کند. اگر کودکان از تربیت حمایت گرانه برخوردار باشند، با چنین مسئله‌ای روبه‌رو نخواهیم بود.

سازوکار تغییرات زنتیکی

محققان دانشگاه لووِن در بلژیک، ۲۱ نوجوان را انتخاب کردند که معتقد بودند والدین خوبی دارند (مثلاً، والدینی داشتند که حامی فرزندانشان بودند و در عین حال به آن‌ها استقلال می‌دادند) و آن‌ها را با ۲۳ نوجوان مقایسه کردند که رفتار والدینشان را خشن می‌دانستند (مثلاً رفتار فریبکارانه و خشونت افراطی داشتند و تنبیه بدنی انجام می‌دادند).

همه نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۶ سال بودند و میانگین سنی هر دو گروه نوجوانان ۱۴ سال بود. هر دو گروه شامل ۱۱ نوجوان پسر بودند؛ یعنی از نظر توزیع سنی و جنسیتی برابر بودند. بسیاری از کسانی که تحت تربیت شدید والدین قرار گرفته بودند، علایم اولیه و تحت بالینی افسردگی را نشان دادند.

سپس، محققان دامنه مِتیلاسیون را در بیش از ۴۵۰ هزار مکان در دی‌اِن‌اِی هر فرد تجزیه‌وتحلیل کردند و

دکتر اَش گفت: دی‌اِن‌اِی ثابت می‌ماند؛ اما این گروه‌های شیمیایی اضافی بر نحوه خواندن دستورالعمل‌های دی‌اِن‌اِی تأثیر می‌گذارند. نوجوانانی که معتقد بودند والدین سختگیر دارند، تمایل به افسردگی نشان دادند. ما معتقدیم که این تمایل از طریق افزایش تنوع در متیلاسیون در دی‌اِن‌اِی آن‌ها ایجاد شده است.

نتیجه گیری

او در ادامه توضیح داد: در این پژوهش، نقش والدین سخت‌گیر را بررسی کردیم؛ اما این احتمال وجود دارد که هرگونه استرس زیاد به چنین تغییراتی در متیلاسیون دی‌اِن‌اِی منجر شود؛ بنابراین به طور کلی، استرس در دوران کودکی ممکن است با تغییر روش خواندن دی‌اِن‌اِی افراد به تمایل عمومی به افسردگی در آینده بینجامد، اما، این نتایج باید در یک نمونه بزرگ‌تر تأیید شود.

پروفسور کریستیان وینکِرز (Christiaan Vinkers)، از دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در هلند، گفت: این پژوهش اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان می‌دهد تجربیات نامطلوب دوران کودکی با چه سازوکاری بر سلامت روان و سلامت جسم تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

منبع https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220824102921.htm

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین