عروق مغزی و الزایمر

0 ۲۴۴

محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان از کشف مکانیزمی خبر دادند که باعث کاهش رگ‌های خونی در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود.

محققان موسسه زیست پزشکی سویل(IBiS) مکانیزم جدیدی از بیماری آلزایمر را کشف کردند که طی آن عملکرد رگ‌های خونی اطراف پلاک‌های آمیلوئید که یکی از ویژگی‌های این بیماری است را مختل می‌کند.

 این مطالعه که در مجله “Nature Communications” منتشر شد، به رهبری دکتر”آلبرتو پاسکال”(Alberto Pascual) انجام شده است.

بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. در اسپانیا با افزایش سن جمعیت، شیوع آن به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد اما متأسفانه منشا بیماری هنوز مشخص نیست.

مکانیسم مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعه با اختلال عملکرد یک فرآیند فیزیولوژیکی به نام” رگ زایی” مرتبط است. این مکانیسم در طول رشد برای تشکیل عروق مغز و در بزرگسالی برای بازگشت آسیب‌های احتمالی عروق قبلی مهم است.

این مطالعه نشان می‌دهد که بیماری آلزایمر باعث ایجاد اختلال در عملکرد رگ‌زایی می‌شود که این امر نیز به جای آنکه سبب تشکیل رگ شود سبب از بین رفتن رگ می‌شود.

با شناسایی مسیرهای مولکولی درگیر در این فرایند، می‌توان راهکارهای درمانی جدیدی برای کاهش اثرات این بیماری طراحی کرد. این داده‌ها همچنین بیماری آلزایمر خانوادگی(ژنتیکی) و مشکلات مربوط به تشکیل رگ خونی جدید را به یکدیگر مرتبط و اهمیت ساختار رگ‌های خونی در این بیماری را برجسته می‌کند.

تخریب رگ‌های خونی بیماری را پیچیده می‌کند. یکی از ویژگی‌های بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع مواد بسیار سمی در مغز آنها است که به پلاک‌های سالخورده(senile plaques) معروف هستند. مغز توانایی پاک کردن این مواد سمی از طریق انتقال از خون را دارد. بنابراین این واقعیت که پلاک‌ها باعث از بین رفتن رگ‌ها می شوند، یک چرخه معیوب به وجود می‌آورد و آن این است که داشتن رگ‌های کمتر، توانایی تمیز کردن مغز را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد مواد سمی بیشتری تجمع یابند که این موضوع نیز  به نوبه خود باعث تخریب رگ‌ها می‌شوند و وضعیت را بدتر می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین