شیوه تازه تصویربرداری مغزی

0 ۵

محققان “امپریال کالج لندن” و “کالج دانشگاهی لندن” اخیرا اظهار کرده‌اند فناوری تصویربرداری لرزه‌ای می‌تواند تصاویر دقیقی از مغز انسان ارائه دهد.

 بر خلاف روش‌های موجود برای تصویربرداری از مغز مانند اسکن ام.آر.آی ، سی تی اسکن و پی ای تی ، این فناوری می تواند برای تصویربرداری از هر بیمار استفاده شود و می تواند برای بیماران بخش مراقبت‌های ویژه نیز مناسب باشد. این لرزه‌ها از طریق دستگاه نسبتاً کوچک تحویل داده می شود.

محققان اطمینان دارند که این فناوری بی خطر خواهد بود زیرا امواج صوتی قبلاً برای اسکن سونوگرافی استفاده شده اند و این فناوری از شدت صدای مشابهی استفاده می کند. امواج فراصوت به راحتی نمی تواند از طریق استخوان نفوذ کند ، در حالی که دستگاه جدید به گونه ای طراحی شده است که مانند کلاه ایمنی قابل پوشیدن است و توانایی عبور از این سد را دارد.

رویکرد جدید برای بیماران مبتلا به سکته مغزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. “لیوس گاش” (Lluís Guasch) نویسنده ارشد این مطالعه از امپریال کالج لندن گفت: تکنیک تصویربرداری لرزه ای که پیش از این به دانشمندان در زمینه های دیگر کمک کرده بود اکنون می‌تواند انقلابی در تصویربرداری از مغز ایجاد کند.

توموگرافی لرزه‌ای یک تکنیک برای تصویرکردن مشخصات ساختارهای زیرزمینی برای فهمیدن ساختارهای عمیق زمین‌شناسی است. دانشمندان زمین شناس از داده های لرزه ای و یک روش محاسباتی موسوم به وارونگی کامل امواج (FWI) برای نقشه برداری از داخل زمین استفاده می کنند. داده های لرزه ای از آشکارسازهای زلزله (لرزه نگار) به الگوریتم های وارونگی کامل امواج وصل می‌شوند و تصاویر سه بعدی از پوسته زمین به دست میاورند که می تواند برای پیش بینی زلزله و جستجوی مخازن نفت و گاز استفاده شود.

اکنون محققان این مطالعه این روش را با تصویربرداری پزشکی تطبیق داده و روشی را تولید کرده اند که از امواج صوتی استفاده می کند و درنهایت تصاویری با وضوح بالا از مغز تهیه می‌کند.

آنها کلاه ایمنی ساختند که مجهز به آرایه ای از مبدل های صوتی که هر یک از آنها امواج صوتی را از طریق جمجمه می فرستد، بود. انرژی فراصوت که از طریق سر پخش می شود از طریق کلاه ایمنی به یک کامپیوتر وارد و ثبت می‌شود. وارونگی کامل امواج سپس برای تجزیه و تحلیل گزارش های صدا در جمجمه استفاده می شود و یک تصویر ۳ بعدی از فضای داخلی مغز ایجاد می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین