سکته مغزی در ایران

شیوع سن ابتلا به سکته مغزی در ایران 10 سال پایین تر از سایر کشورها است، به طوری که اکنون سن ابتلا به این بیماری در کشورمان حدود 50 سال است، در حالی که سکته های مغزی در سایر کشورها بالاتر از 60 سالگی رخ می دهد.
افزایش سن، فشار خون بالا، مصرف سیگار، افزایش چربی خون، ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و استرس بالا از مهم ترین علل ایجاد سکته های مغزی هستند.
بتلا به سکته های مغزی در مردان بیشتر از زنان است، سکته های مغزی سومین علت مرگ و میر و نخستین علت ناتوانی ها در جهان شناخته شده اند.
موفقیت درمان سکته های مغزی بین 30 تا 50 درصد است و این بیماری جدا از مرگ و میر بالا، ناتوانی و مشکلات اجتماعی و مالی زیادی برای خانواده بیماران در پی دارد.
اهمیت زمان طلایی سه ساعته در درمان سکته مغزی در انتقال هرچه سریعتر بیمار به مراکز درمانی در این زمان طلایی برای دریافت درمان های فوق تخصصی از اهمیت بالایی برخودار است.
در سالهای اخیر درمان سکته مغزی از طریق فعال شدن کد 724 در بیمارستان های ویژه مورد توجه وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است، به طوریکه فرد مبتلا به سکته مغزی از طریق اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان هایی مانند تزریق داروی ‘ترمبولیسم’ قرار می گیرد.
هم اکنون 10 درصد مبتلایان به سکته مغزی در کشور ما طی سه ساعت اول به بیمارستان منتقل می شوند و این در حالی است که معمولا حدود 70 درصد این افراد شرایط منع مصرف دارو را دارند.
در سالهای گذشته تعداد تخت های بخش سکته مغزی افزایش یافته است.

* علائم سکته مغزی را جدی بگیرید
توجه به فرصت طلایی مهم ترین نکته در درمان سی.وی.آ (CVA) یا سکته مغزی است، بنابراین بیماران با علائم اختلال در تعادل، اختلال بینایی، اختلال عصبی و اختلال در تکلم باید به سرعت توسط اورژانس 115 به بیمارستان انتقال یابند.
انتقال بیمار مبتلا به سکته مغزی به بیمارستان توسط اورژانس 115 از اهمیت بسزایی برخوردار است که در حال حاضر حدود 50 درصد از این بیماران در مشهد توسط اورژانس به بیمارستان منتقل می شوند.
10 فرمان مهم وزارت بهداشت برای پیشگیری از سکته های مغزی را شامل کنترل فشار خون، کنترل سیگار، پیشگیری از چاقی، اصلاح تغذیه، ترک سیگار، درمان بیماریهای قلبی، دیابت، حذف الکل، کاهش چربی خون و دوری از استرس عنوان کرد.
29 اکتبر برابر با هفتم آبان ماه روز جهانی سکته مغزی نام گرفته و از 7 تا 14 آبان ماه در ایران هفته پیشگیری از سکته های مغزی نامگذاری شده است.