سلول های بنیادی مغز در ام اس

0 ۰


به گفته محققان، سلول های بنیادی مغز افراد مبتلا به شدیدترین نوع بیماری ام اس به مراتب مسن تر از آنچه که باید باشند به نظر می رسند.

به گفته محققان، سلول‌های که زودتر از موعد پیر می‌شوند عملکردی بسیار متفاوت از سلول‌های با سن عادی دارند و این مسئله می‌تواند راهکاری برای درمان‌های جدید برای بیماری باشد.

«استفن کروکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کنتیکت آمریکا، در این باره می‌گوید: «سلول های بنیادی مغز بیماران مبتلا به بیماری ام اس پیشرونده به نظر می‌رسد یک دهه مسن‌تر از سلول‌های مشابه در افراد سالم با رده سنی مشابه باشد.»

بیماری ام اس موجب اختلال در توانایی شبکه عصبی در انتقال سیگنال‌ها در سراسر بدن می‌شود. به عنوان مثال این بیماری حتی موجب دشواری در راه رفتن یا گرفتن قلم در دست می‌شود.

این بیماری ناشی از ایجاد التهاب و انحطاط در عایق پیرامون شبکه عصبی موسوم به «میلین» است. تحقیقات نشان می‌دهد رشته‌های عصبی دارای میلین صدمه دیده می‌توانند روند انتقال سیگنال‌های سرگردان را کُند کرده یا تسریع نمایند.

بهبود بیماری در اکثر بیماران مبتلا به ام اس مدت‌های طولانی بطول می‌انجامد، اما روند پیشرفت بیماری سریع است.

در حال حاضر فقط یک دارو برای این بیماری وجود دارد که موجب کُندشدن روند بیماری شده اما آن را متوقف نمی‌کند.

محققان دریافتند نه تنها سلول‌های بنیادی مغز در بیماران مبتلا به ام اس، مسن‌تر به نظر می رسند بلکه مسن‌تر هم عمل می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند منجر به روش‌های درمانی جدیدی برای بیماری ام اس شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین