سلامتی و تغذیه

۴۷

تاثیر آرسنیک بر ریه و بیماری های تنفسی

1392/6/10

 

در شرایطی که آرسنیک بر ابتلای به سرطان، بیماری های قلب و عروق و معایب ادراکی تاثیر مستقیم دارد، نتایج یک پژوهش جدید حاکی از آن است که حتی وجود میزان اندکی از این ماده سمی در آب آشامیدنی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ریه وارد کند و سیگار کشیدن این تاثیر را تشدید می کند.
این تحقیق بخشی از یک پروژه بلندمدت بود که در بنگلادش انجام شد. نیمی از حدود ٧٧ میلیون جمعیت این کشور در مناطقی زندگی می کنند که آب چاه ها حاوی سطوح مختلفی مضر آرسنیک است.

پژوهشگران در طی یک دوره پنج ساله عملکرد ریه ٩۵٠ نفر را که با علائم تنفسی به درمانگاه مراجعه کرده بودند، آزمایش کردند. آن ها سپس ارتباط سلامت ریه آن ها را با سطوح آرسنیک موجود در بدن بیماران زیر نظر گرفتند و نتیجه این بود که افزایش میزان آرسنیک موجود در بدن آن ها با مشکلات تنفسی و سلامت ریه افراد ارتباط مستقیم دارد.

بر اساس نتایج این تحقیق، بیمارانی که کمتر از دو برابر میزان مجاز آرسنیک در بدن داشتند، مشکلی در عملکرد ریه که قابل تشخیص باشد، نداشتند. اما بیمارانی که میزان آرسنیک موجود در بدنشان ١٠ برابر بیشتر از سطح مجاز بود، علائمی از اختلال نسبی در تنفس و عملکرد ریه نشان می دادند.

با این وجود، کارآیی ریه بیمارانی که در معرض سطوح بالای آرسنیک قرار داشتند، در مقایسه با افرادی که چندین دهه سیگار کشیده بودند، در معرض خطر ابتلای به بیماری های تنفسی جدی قرار داشتند به طور قابل توجهی رو به وخامت گذاشته بود.

نتایج این پژوهش در نشریه «American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine» منتشر شده است.


چاقی، بلای جان ۶۰ درصد از ایرانیان

1392/6/5

 

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید چاقی و عوارض آن عامل ۶۰ درصد مرگ و میرها در ایران است. کارشناسان تغذیه، بدخوری و کم‌تحرکی را عامل مهمتری از پرخوری در اضافه‌ وزن ایرانیان می‌دانند.

باقر لاریجانی، رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی و رئیس کنونی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم این موسسه، صبح پنج‌شنبه (۳۱ مرداد ۹۲/ ۲۲ اوت) اضافه ‌وزن و عوارض ناشی از چاقی را بلای جان ۶۰ درصد از ایرانیان معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا لاریجانی در حاشیه برگزاری سمینار چاقی در تهران به خبرنگاران گفت: «کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی، عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا، استرس و انوع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.»

اضافه‌وزن ۵۴ درصد مردان و ۷۰ درصد زنان

 

لاریجانی می‌گوید: «با وجودی که در سال‌های گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.» او می‌افزاید “پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایع‌تر از مردان است.”

سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۰۵ میلادی در گزارشی که به وضعیت سلامت در ایران اختصاص داشت شیوع اضافه‌وزن در میان مردان ایرانی را ۵۴ درصد و بین زنان ۷۰ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش عامل ۷۰ درصد از مرگ‌های گزارش شده طی یک سال بیماری‌های مزمن بوده که چاقی و اضافه‌وزن از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به آن به شمار می‌رود.

بدخوری مضرتر از پرخوری

به گفته‌ لاریجانی “در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک می‌توانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمده‌تری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.”

کارشناسان و مشاوران تغذیه نیز نقش بدخوری و کم‌تحرکی را در اضافه‌وزن ایرانیان مهم‌تر از پرخوری ارزیابی می‌کنند. افزایش مصرف غذاهای پرچربی و پرکالری، در کنار تغییر عادت‌های غذایی، از جمله انتقال مهم‌ترین وعده‌ی غذای روزانه به ساعت‌های پایانی شب نقش مهمی در افزایش وزن دارند.

 

کاهش مصرف میوه و سبزی و کمتر شدن فعالیت جسمی، به ویژه در کلان‌شهرها از عوامل دیگر چاقی اکثریت ایرانیان محسوب می‌شود. پایگاه خبری قانون در گزارشی که تیرماه سال پیش منتشر شد با استناد به بررسی‌های انجام شده در مورد تغذیه در ایران نوشت “۹۰ درصد مردان و ۸۶ درصد زنان کمتر از حد لازم میوه و سبزی مصرف می‌کنند.”

۸۰ درصد ایرانیان ورزش نمی‌کنند

باقر لاریجانی در مورد تاثیر کم‌تحرکی در افزایش وزن به خبرنگاران گفت: «با وجود زندگی ماشینی در تهران و شهرهای بزرگ ۶۰ درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی می‌شود.»

از میان کسانی نیز که به دلیل وضعیت شغلی خود از تحرک نسبی بیشتری برخوردارند، افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند بسیار اندک هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر پیشین بهداشت، مرضیه وحید دستجردی سال گذشته گفته بود که در میان ایرانیان “تنها ۲۰ درصد مردم به طور مرتب و منظم ورزش می‌کنند.

مطابق بررسی‌هایی که نتایج آن در نشریه اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، در حال حاضر موضوع چاقی زنان در اغلب کشورهای خاورمیانه مطرح است. بنابر این گزارش زنان در کویت ۷۰ درصد و در عربستان تا ۳۵ درصد چاق‌تر از گذشته هستند.

تاثیر چاقی در افزایش سرطان

اضافه‌وزن و شکل پیشرفته‌ آن که چاقی خوانده می‌شود از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی شناخته شده است.

چاقی در اغلب موارد با افزایش فشار خون همراه است و با برخی از انواع سرطان ازجمله سرطان روده بزرگ و پروستات رابطه مستقیمی دارد.

خبرگزاری مهر بیستم خرداد ۹۲ از قول شهلا چایچیان، معاون مرکز تحقیقات جراحی‌های کم‌تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نوشت: «بر اساس تحقیقات انجام‌شده، امروزه تأثیر چاقی در بروز سرطان‌های زنان از جمله آندومتر (رحم)، تخمدان‌و پستان ثابت شده و حتی سرطان کولون نیز در این زنان از شیوع بالاتری برخوردار است.»

شایع‌ترین علت‌های مرگ در ایران به ترتیب بیماری‌های قلبی، سوانح و حوادث، و سرطان تشخیص داده شده که در مورد اول و سوم نقش اضافه‌وزن چشمگیر است.

هشدار در مورد سونامی سرطان

آلودگی‌های زیست‌محیطی، به ویژه ریزگردها و غباری که هوای بسیاری از استان‌های ایران را آلوده کرده، همچنان که سوخت و خودروهای غیراستاندارد نیز از عوامل اصلی افزایش بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان به شمار می‌روند.

ناصر پارسا، استاد و پژوهشگر ارشد در زمینه سرطان و ژنتیک مولکولی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، سال گذشته در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد هشدار داد که تا سال ۲۰۱۵ یک “سونامی سرطان” در ایران به وقوع خواهد پیوست.

ظاهرا این سونامی دو سال زودتر از استان کرمان آغاز شده است. مطابق برخی گزارش‌هایی که میانه‌ی مرداد سال جاری منتشر شده استان کرمان برای سومین سال پیاپی در بروز بعضی از سرطان‌ها از جمله حنجره و مثانه در رتبه اول، و در شیوع و بروز سرطان دستگاه تنفسی جزو نخستین استان‌های کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس علی‌اکبر حق‌دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۱۶ مرداد گفت: «بر اساس آمار و ارقام اعلام شده میزان بروز سرطان در استان کرمان بالاتر از حد انتظار و میزان بقا‌نیز کمتر از استانداردهای بین‌المللی است.»


عمر طولانی

1392/5/20

سالمندان ترانه می خوانند

پس از آن که حوا و آدم به اغوای حوا از میوه درخت دانایی خوردند و بر بد و خوب جهان آگاه شدند ، خدا از بیم آن که آن دو ازمیوه درخت جاودانگی نیز بخورند و تا ابد زنده بمانند و مانند او شوند، آن دو گناه کار را با خفت و خواری از بهشت بی دردی و آسودگی  بیرون راند و به زمین پرعذاب و رنج فرستاد. از آن پس بنی آدم در رویای یافتن آن درخت یا آن چشمه جاودانگی  دست به هرکاری زده است. اسکندر در سودای نوشیدن جرعه ای از چشمه آب حیات راه دیار ظلمات را گرفت و در آنجا به سایه ها پیوست.
می گویند اگر بشر عمر جاودان داشت جهان طور دیگری بود. برخی ها همه دست آوردهای بشری را، از خوب و بد ناشی از میل یا به قول میگل دِ اونامونو، فیلسوف اسپانیایی، درد جاودانگی انسان می دانند. بگذریم که در قاموس عده ای آب حیات همان آب آتشین است که می توان در دکه هر می فروشی آن را یافت. و این که  آب حیات نام گرفته شاید از آن است که می تواند دمی انسان را از یاد دردناک مرگ و قاطعیت و واقعیت  آن فارغ کند.

اما اگر عمر ابدی از مقوله محال است و مرگ هرلحظه در کمین نشسته، دست کم  می شود  به داشتن عمری طولانی  قناعت کرد و خیال خود را آسوده کرد. معمولا بهترین دعاو آفرین  بزرگ سالان برای جوانان آرزوی عمری طولانی برای آنان  است.

اما به نظر می رسد که نتیجه تحقیقات امروزی چنین امری را اثبات نمی کند.

در نظر سنجی جدیدی که مرکز تحقیقات پیو انجام داده نظرهای گوناگون را درباره پژوهشی علمی جویا شده: دست یابی به درمان ها و داروهایی که بتوانند روزی روند پیری را  کُند کنند. دانشمندان توانسته اند تاکنون خط  عمر برخی حیوانات آزمایشگاهی – چون موش ، کرم و مگس –  را با تکنیک های مختلف امتداد بخشند. این آزمایش ها را روی میمون ها هم انجام می دهند. هرچند که در مورد میمون ها نتایج پیچیده و مختلف است. اما هنوز هیچ راهی برای یافتن یک قرص عمر نوح برای آدم ها پیدانشده است.

نود… شاید… ۱۲۰… هرگز!
با رشد تحقیقات در این زمینه، موسسه پیو با در دست گرفتن نبض مردم دریافته است که ۵۶ درصد مردم آمریکا علاقه ای به استعمال دارویی که بتواند عمر آنها را به ۱۲۰ سالگی برساند ندارند. هرچند که دوسوم آنان گفته اند که به نظر آنان خیلی های دیگر دلشان می خواهد قدمی در این راه بردارند.

ببینیم عمر ایدئال از نظر مردم امریکا چقدر است: بیشتر آمریکایی ها دوست دارند بین ۷۹ تا صد سال عمر کنند. نیمی از مردم امریکا بر عدد ۹۰ سال توافق کرده اند.
در آمریکا اگر امروز بچه ای به دنیا بیاید انتظار می رود که تا۷/ ۷۸ سالگی زندگی کند. امید به زندگی


غذا و سرطان

1392/5/20

 

خانم هایی که روغن ماهی مصرف می کنند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز سرطان پستان قرار دارند. این گزارشی است که پژوهشگران مرکز بررسی سرطان Fred Hutchinson منتشر نموده اند.

در یک پروژه تحقیقاتی بزرگ بیش از 35 هزار نفر از خانم های  بیش از 50 سال شرکت نموده و به مدت طولانی درباره تغذیه مخصوصاً ویتامین مصرفی آن ها تحقیق به عمل آمده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که خانم هایی که همیشه روغن ماهی می خوردند 32 درصد کمتر به سرطان پستان دچار شده اند، مخصوصاً آنهایی که در ده سال گذشته مرتباً روغن زیتون مصرف می کردند. هیچ کدام از روغن های دیگر چنین رابطه ای را در جلوگیری از سرطان پستان نشان ندادند. یکی از عوامل موجود در روغن ماهی آنتی اکسیدان های بسیار قوی آن است که یکی از مهمترین عملکردهای آن پیشگیری از التهاب بدن می باشد. ما می دانیم که خانم هایی که عارضه التهاب سلول های سفید دارند خیلی بیشتر و زودتر از دیگران به این سرطان دچار می شوند و متأسفانه درمان آن هم پیچیده تر و مشکل تر از انواع سرطان های دیگر است. امگا 3 موجود در روغن ماهی از نظر کیفیت در صدر غذاهای دیگر جدولی قرار دارد که در سلامتی بدن مخصوصاً قلب و عروق نقش دارند. در مصرف روغن ماهی باید توجه مخصوصی به عمل آید زیرا رقیق کننده خون است و در افرادی که ناهنجاری های دستگاه گوارش مانند زخم معده دارند سبب خونریزی می شود. در ضمن این روغن در برابر نور و حرارت خیلی سریع اکسیده می شود. روغن ماهی کمپانی های شناخته شده را باید خریداری و مصرف نمود زیرا گاهی روغن های ماهی از تهیه تا مصرف سالها به حال خود باقی می مانند و جز سم خطرناک خاصیت دیگری ندارند.

مغز گردو از بروز و پیشرفت سرطان های پروستات و پستان جلوگیری می کند:

در سال جاری حدود 25 درصد از یک میلیون مرد در آمریکا به بیماری سرطان پروستات دچار خواهند شد و متأسفانه حدود 30 هزار نفر از این بیماران نیز جان خود را از دست خواهند داد. نوعی از سرطان پروستات به سرعت رشد می کند و کنترل آن تقریباً غیر ممکن است ولی انواع دیگر آن در بدن پخش نمی شوند و شخص می تواند سالها با آن کنار آید و زندگی کند. آمار تهیه شده از مردانی که در تصادفات جانشان را از دست داده اند (بیشتر از 40 سال) نشان می دهد که 40 درصد آنها به نوعی سرطان پروستات دچار بوده اند ولی خود اطلاعی از این موضوع نداشتند.

 

تغذیه خوب و روش زندگی سالم می تواند از رشد و پیشرفت این سرطان جلوگیری کند. مغز گردو یکی از انواع غذاهایی است که از بروز و پیشرفت سرطان پروستات پیشگیری می کند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه تکزاس نتیجه مطالعات جالب خود را در رابطه با نقش مغز گردو در پیشگیری سرطان پروستات منتشر نموده اند که بیانگر این حقیقت است. مطالعات قبلی نیز ثابت نموده اند که مغز گردو همین نقش را در مورد سرطان پستان بازی می کند. اسیدهای چرب موجود در مغز گردو به همراه آنتی اکسیدان های قوی و املاح و ویتامین های دیگر و شاید هم فیتو کمیکال های شناخته و ناشناخته در مغز گردو قادرند در سالم ماندن سلول های بدن مخصوصاً سینه و پروستات عملکرد چشمگیری داشته باشند.

آیا عسل مانوکا (Manuka) از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند؟

چند سالی است که شایعات زیادی در مورد قدرت و توانایی عسل مانوکا در درمان بیماری های مزمن به گوش می رسد و تا به حال از نظر علمی بررسی درستی در این مورد به عمل نیامده است. اخیراً پژوهشگران دانشگاه UAE پس از 5 سال تحقیقات علمی گزارش کرده اند که این عسل در درمان سرطان ها نقش دارد. یکی از عملکردهای این عسل خاصیت ضد عوامل عفونی در آن است و پراکسید هیدروژن موجود در آن از نظر کیفیت بی نظیر می باشد. در دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه UAE اثر این عسل بر سلول های سرطانی در آزمایشگاه به این صورت گزارش شده که سبب خودکشی یا Apoptosis آنها می شود. در این بررسی علمی تا به حال 3 نوع سرطان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن چشمگیر است. اکنون دانشمندان کشورهای دیگر از این عسل و عصاره آن در تحقیقات عملی پیشرفته تری استفاده می کنند تا به وضوح نقش آن را در درمان سرطان ها و پیشگیری بسیاری دیگر از بیماری ها معلوم سازند.

نقش صبحانه در سلامتی قلب و عروق:

پژوهشگران دانشگاه هاروارد نتایج بررسی 16 ساله خود را بر روی خوردن صبحانه و سلامتی قلب و عروق منتشر نموده اند. افرادی که به هر دلیلی صبحانه نمی خورند امکان دچار شدن آنها به بیماری های قلب و عروق خیلی زیادتر از افرادی است که به طور مرتب صبحانه مصرف می کنند. به عبارت دیگر خوردن صبحانه امکان بروز بیماری های قلب و عروق، مخصوصاً سکته قلبی را تا حدود 27 درصد کاهش می دهد که رقمی است بزرگ. در این بررسی حدود27 هزار نفر (45 تا 82 ساله) شرکت کرده بودند. در این گزارش اشاره شده است که افرادی که پس از خوردن شام و قبل از خوابیدن عادت به خوردن غذا دارند نیز بیشتر از دیگران در معرض بروز گرفتار شدن به بیماری های قلب و عروق قرار دارند. البته نباید فراموش کرد که عوامل محیط زیست و روش های زندگی زیانبار مانند مصرف الکل و سیگار و غیره نیز در بروز و پیشرفت این بیماری نقش دارند که در بررسی مورد بحث به آنها توجه شده است.

مصرف قهوه گرایش به خودکشی را کاهش می دهد:

دانشگاه هاروارد و گروه های تحقیقاتی آن شهرت جهانی دارند و کارهای علمی آنها همیشه از بهترین ها بوده است. گروهی از این پژوهشگران با تجزیه و تحلیل 3 پروژه تحقیقات پزشکی درباره فوائد و ضرر و زیان قهوه که 43هزار نفر مرد و  74 هزار نفر زن در آن شرکت داشتند معلوم ساخته اند که افرادی که هر روز مقداری قهوه می نوشند (بیشتر از 4 سال سابقه مصرف) 50 درصد کمتر از آنهایی که قهوه مصرف نمی کنند دست به خودکشی می زنند. مقدار قهوه مورد نیاز در این بررسی 4-2 فنجان در روز گزارش شده است. افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می کردند تفاوتی با افرادی که قهوه مصرف نمی کردند، نداشته و بی اثر بودن قهوه بدون کافئین را مسلم نمودند. این گروه تحقیقاتی بر این باورند که کافئین خاصیت ضد افسردگی دارد و متأسفانه با وجود این فوائد مهم در افرادی که به افسردگی مزمن گرفتار هستند مصرف قهوه بیشتر از 4 فنجان در روز توصیه نمی شود.

آیا می دانستید:

برنج غذای اصلی و مهم 50 درصد مردم دنیا است.

به طور متوسط هر شخصی 25 سال از عمرش را در خواب می گذراند.

در موقع رعد و برق و برخورد آن به زمین حرارتی حدود 54 هزار درجه فارنهایت تولید می شود.

هنوز کشور کوبا بزرگترین صادرکننده شکر در دنیا است.

در کشورهای به اصطلاح مترقی و پیشرفته 27 درصد غذای آماده برای مصرف به دور ریخته می شود.

هر ساله در رستوران های دنیا حدود یک بیلیون حلزون به مصرف می رسد.

 

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com

http://www.shahrvand.com


مبارزه با چاقی و سرطان با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

1392/5/20

 

یافته‌ها نشان‌گر آن است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به کاهش وزن و دوری از انواع بیماری از جمله سرطان می‌انجامد. با این‌همه فشار زندگی مدرن حتی ایتالیایی‌ها را نیز از عادات سالم غذایی خود دور کرده است.

سال‌ها رژیم غذای مدیترانه‌ای به عنوان نمونه‌ای از رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می‌شده است. این رژیم غذایی شامل روغن زیتون فراوان٬ حبوبات و سبزیجات، میوه و آجیل، فیبرها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، و مقدار متوسط از ماهی و شراب با چند فرآورده لبنی و گوشت بسیار کم است.

این رژیم غذایی نه تنها ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی را کاهش می‌دهد که قند خون را کاهش داده و در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به کاهش وزن آن‌ها کمک می‌کند.

یک تحقیق، که اخیرا نتایج آن منتشر شد، نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند باعث افزایش قدرت مغز در افراد مسن شده و برای بیماری دمانس عروقی بهتر از رژیم غذایی با چربی کم عمل می‌کند.
ایتالیائی‌ها و تغذیه ناسالم
یکی از کشورهایی که مردم با این رژیم غذایی بیش‌تر خو گرفته‌اند، ایتالیاست که شهرت آشپزی در آن مورد تحسین است. با این‌همه به نظر می‌رسد وقتی مسئله بر سر سلامت غذائی باشد، ایتالیایی‌های جدید فرق چندانی با افراد در کشورهای صنعتی ندارند.

مردم ایتالیا زمانی به صرف ۳ ساعت برای ناهار شهرت داشتند. مادرها به طور روزانه غذای تازه چشم‌نواز درست می‌کردند و معمولا غذای نیم‌روز با چرت پس از آن دنبال می‌شد. اما دیگر این جریان برقرار نیست. گیلیو مارچسزینی٬ استاد دانشگاه علوم غذایی دانشگاه بلونیا و رئیس کلینیک‌ بیماری‌های متابولیک٬ با اشاره به فشارهای جامعه مردن٬ به دویچه وله می‌گوید: «رژیم غذایی تغییر کرده چون زندگی تغییر کرده است.»

وی توصیف می‌کند که ایتالیایی‌های امروزی به طور مدام در عجله هستند و دیگر وقت کافی برای نهار در خانه ندارند. او می‌گوید: «گاهی اوقات ما در حالی که ایستاده‌ایم یا در حال مطالعه یا انجام کاری در کامپیوتر هستیم غذا می‌خوریم.» به گفته او اینک ایتالیایی‌ها بیش از گذشته از غذاهای آماده و مواد غذایی فرآوری شده استفاده می‌کنند.

 

در صدر لیست چاقی کودکان اروپا

ایتالیای معاصر از چاقی و دیابت نوع ۲ رنج می‌برد. به گفته مارچسزنی، ایتالیا در بالای لیست چاقی کودکان اروپا قرار دارد. مارچسزینی می‌گوید: «این بسیار نگران‌کننده است چرا که یک کودک چاق تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد در بزرگ‌سالی نیز چاق خواهد بود.»

با این‌که همچنان بسیاری از ایتالیایی‌ها رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون٬ پاستا و سبزیجات دارند، اما غذاهایی نظیر سالامی و ژامبون به طور روزانه استفاده می‌شوند. در شمال ایتالیا بخصوص رژیم غذایی بسیار غنی از چربی های گوشت خوک، گوشت گاو و حیوانات است.

در یک دهه گذشته نتایج تحقیقات همواره بر مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای مهار طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آلزایمر، پارکینسون، بیماری عروق کرونر قلب و حملات، و حتی سرطان تاکید کرده‌اند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش وزن

اوایل سال‌جاری میلادی بیمارستان ساسکس غربی در انگلیس به مطالعه‌ی تطبیقی ۲۰ تحقیق در زمینه تاثیر هفت نوع رژیم غذایی محبوب بر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دست زد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای٬ رژیم‌های کم کربوهیدرات، رژیم غذایی با پروتئین بالا و رژیم‌های غذایی کم قند ٬ قند خون شرکت‌کنندگان را کاهش داد. شگفت‌آور آن‌که رژیم مدیترانه‌ای در کاهش وزن بهتر از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی نتیجه داد.

 

پروفسور مارچسزینی اعتقاد دارد که به یک دلیل دیگر نیز همه افراد باید رژیم غذایی مدیترانه‌ای را رعایت کنند: منابع اقتصادی و زیست‌محیطی. او می‌گوید که رژیم‌های غذایی غیر مدیترانه‌ای که سرشار از گوشت است٬ به علت تاثیری که بر محیط زیست دارند دیگر قابل تحمل نیستند.

مارچسزینی و گروه‌اش به سختی مشغول تلاش برای گسترش رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند. به گفته او فلسفه این رژیم غذایی صرفا مربوط به این‌که چه چیزی در دهان می‌گذاریم نیست. او دیگر به مراجعان کیلینیک خود رژیم‌های غذایی کاهش وزن نمی‌دهد. او می‌گوید برای مراجعه‌کنندگان کلینیک دوره‌های آموزشی و دسترسی به تیمی متشکل از دکترها و متخصصان فراهم می‌شود تا به آن‌ها کمک کند شیوه زندگی خود را تغییر دهند.


انجمن پزشکان آمریکا چاقی را نوعی بیماری شناخت

 

انجمن پزشکان آمریکایی که بزرگترین نهاد پزشکی این کشور است، در نشست سالانه خود که هفته گذشته برگزار شد، چاقی را رسماً به عنوان بیماری شناخت.
این تعریف تازه انجمن پزشکان آمریکایی از اضافه وزن می تواند به افزایش سرمایه گذاری دولتی برای انجام پژوهش درخصوص چاقی منتج شود و راهی برای کمک مالی شرکت های بیمه خدمات درمانی به بیمارانی که از اضافه وزن رنج می برند، بگشاید.

انجمن پزشکان آمریکایی می گوید درمان اضافه وزن مستلزم مجموعه ای از معالجات پزشکی است که شامل درمان و پیشگیری خواهد بود. اغلب شرکت های بیمه درمانی آمریکا هزینه ای برای مراجعه بیماران به پزشک یا متخصص تغذیه برای درمان چاقی تقبل نمی کنند.

بر اساس آمار رسمی مرکز درمان و پیشگیری بیماری در آمریکا میزان چاقی در این کشور بین سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته، نزدیک به ۳۰ درصد بزرگسالان آمریکایی به چاقی بیمارگونه مبتلایند، و میزان چاقی کودکان طی سه دهه اخیر بیش از دو برابر شده است.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که هر سال دست کم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سراسر جهان بر اثر اضافه وزن جان می سپارند. از هر سه آمریکایی یک نفر از آنها اضافه وزن دارند.

اضافه وزن بیمارگونه به بیماری های قلبی از جمله سکته و تنگی عروق منتهی می شود و فشار خون بالا و دیابت نوع۲  از جمله دیگر عوارض آن است.

چاقی در ایران نیز یکی از مشکلاتی تلقی می شود که تندرستی شهروندان را تهدید می کند.

وزیر بهداشت ایران گفته است که حدود ۶۰ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و تنها ۲۰ درصد از آنها به طور مرتب ورزش می کنند. وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که نزدیک به ۴۴ درصد از ایرانیانی که بین ۱۵ و ۶۴ ساله هستند، گرفتار اضافه وزنند و از این عده، نزدیک به ۳۹ درصد از آنها دچار کم تحرکی هستند.

بر مبنای آمار رسمی حدود ۱۱ درصد ایرانیان به دیابت مبتلا هستند و نیمی از آنها از این موضوع ناآگاهند. پزشکان می گویند روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی تا ۵۰ درصد از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند.

مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم ایران که ریاست آن را دکتر فریدون عزیزی، متخصص شناخته شده غدد،  به عهده دارد، اعلام کرده است که چاقی مفرط در میان زنان ایران ۳۵ و در مردان آن کشور ۱۵ درصد است.


آنجلینا جولی نه اولی نه آخری؛ زنان در معرض سرطان پستان

 

آنجلینا جولی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان به تازگی تحت دو عمل جراحی قرار گرفت و هر دو پستانش برداشته شد. پزشکان به او گفته بودند که احتمال ابتلایش به سرطان پستان ۸۷ درصد است. اما این رقم چطور به دست آمده بود و احتمال ابتلای هر زن به سرطان پستان بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟

احتمال ابتلای آنجلینا جولی به سرطان پستان خیلی بالا بود، چون ژنی را که جهش پیدا کرده و عامل سرطان پستان است، از مادرش به ارث برده بود. مادر او بر اثر ابتلا به سرطان در ۵۶ سالگی درگذشت.

این ژن در تمام افراد وجود دارد، ولی احتمال جهش آن تنها یک در هزار است و هرکس که این ژن را به صورت جهش‌دار و معیوب داشته باشد، احتمال ابتلایش به سرطان پستان بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است.

اما احتمال ابتلای آنجلینا جولی به سرطان پستان از این رقم هم بیشتر بود، چون عوامل دیگری همچون پیشینه خانوادگی در برآوردهای پزشکی در نظر گرفته می‌شود.

دکتر کت آرنی، از پژوهشگران ارشد موسسه پژوهش‌های سرطان در بریتانیا می‌گوید: “برنامه‌های کامپیوتری متعددی هستند که می‌توانید اطلاعات ژنتیکی، پیشینه خانوادگی و دیگر مسائل را در آنها وارد کنید تا احتمال ابتلایتان به سرطان را برآورد کنند.”

اما اگر ژن معیوب و جهش‌دار نداشته باشید، چقدر احتمال دارد به سرطان پستان مبتلا شوید؟

براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، این بیماری هم‌اکنون “هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه‌یافته در مقایسه با دیگر انواع سرطان بیشترین نرخ ابتلای زنان را دارد” و تعداد مبتلایان به آن در بسیاری از کشورها رو به افزایش بوده است.

بخشی از روند رو به رشد ابتلای زنان به سرطان پستان با این استدلال پاسخ داده می‌شود که در شرایط کنونی، امید به زندگی و طول عمر افراد بیشتر شده است و سرطان، نوعی بیماری است که اغلب، افراد مسن را گرفتار می‌کند.

در بریتانیا احتمال ابتلا به سرطان پستان تا قبل از ۳۰ سالگی در زنان بسیار کم در حد یک نفر از هر دو هزار نفر است. این احتمال تا قبل از ۵۰ سالگی به دو درصد می‌سد و در دوره قبل از ۷۰ سالگی احتمال ابتلای زنان به سرطان پستان به ۷.۷ درصد می‌رسد.

البته افزایش طول عمر افراد تنها دلیل بالا بودن تعداد مبتلایان به سرطان پستان نیست.

دکتر آرنی می‌گوید: “نرخ ابتلا به سرطان پستان بین زنان جوان در حال افزایش بوده است و چندین دلیل برای این روند ارائه می‌شود، یکی این که می‌دانیم شیوه زندگی زنان در حال تغییر است و اضافه وزن و نوشیدن الکل زیاد، خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کند.”

 

تغذیه نوزاد با شیر مادر احتمال ابتلای زنان به سرطان پستان را کم می‌کند

تغییر رویکرد افراد نسبت به تولید مثل هم عامل موثر دیگری است. براساس داده‌های موسسه پژوهش‌های سرطان در بریتانیا، برآورد می‌شود که به ازای هر یک سالی که یک زن بالغ، مادرشدن را به تاخیر می‌اندازد، احتمال ابتلایش به سرطان پستان ۳ درصد بیشتر می‌شود.

زنانی که شیر خود را به نوزاد می‌دهند، خطر ابتلایشان به سرطان پستان را کاهش می‌دهند. هرچه مادر مدت بیشتری به نوزادش از پستان خود شیر بدهد ، میزان پیشگیری و مبتلا نشدنش به این نوع سرطان کاهش بیشتری می‌یابد. برآورد شده است که هر زن به ازای هر ۱۲ ماه دادن شیر پستان به نوزاد، خطر ابتلایش به سرطان پستان ۴ درصد کمتر می‌شود.

شاید با در نظر داشتن این واقعیت، بشود توضیح داد که چرا احتمال ابتلای زنان در کشورهای پیشرفته و صنعتی به سرطان پستان بیشتر است.

مردان و سرطان پستان

اغلب تصور می‌شود که فقط زنان به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، اما این بیماری ممکن است مردان را هم -هرچند به ندرت- هدف قرار دهد. از جمله یک نفر از هر ۱۰۰ هزار مرد در بریتانیا ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند.

از شایع‌ترین علائم سرطان پستان در مردان، تشکیل غده‌ای سفت و بدون درد در یکی از پستان‌هاست.

در مقابل، احتمال ابتلای زنان آفریقایی به سرطان پستان چهار برابر کمتر است، چون در سنین کم بچه‌دار می‌شوند و اغلب برای مدتی طولانی کودکانشان را از شیر پستان مادر تغذیه می‌کنند.

از سوی دیگر، نرخ بهبود زنان مبتلا به این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است.

براساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی “نرخ زنانی که از سرطان پستان جان سالم به در می‌برند، از بیش از ۸۰ درصد در آمریکای شمالی، سوئد و ژاپن شروع می‌شود و به حدود ۶۰ درصد در کشورهایی با سطح درآمد کم و زیر ۴۰ درصد در کشورهایی با درآمدهای پایین می‌رسد.”

البته با در نظر داشتن افزایش تعداد موارد ابتلا به سرطان پستان بین زنان در مناطق مختلف جهان، این سوال همچنان باقی است که چند نفر از زنان برای کاهش احتمال ابتلای خود به این بیماری حاضرند کاری را بکنند که آنجلینا جولی کرد؟


در ورزش جسمانی مغز نیز تقویت می‌شود

 

آزمایش‌های انجام شده بر دانشجویان و دانش‌آموزان نشان می‌دهد که ورزش تنها اثرات جسمانی ندارد. تمرین‌های ورزشی واکنش‌ها، دقت و میزان تمرکز مغز را بهبود می‌بخشد. در این زمینه ورزش‌های آیروبیک اهمیت ویژه‌ای دارند.

بهار سرانجام از راه رسید و طبیعت یار کسانی شد که در محیط های باز به دویدن، نرمش‌های گرم‌کننده و ورزش‌های بدنی می‌پردازند.

سال‌هاست که کارشناسان بر اهمیت ورزش تأکید می‌کنند. آنها سعی دارند با تشویق‌های خود حتی افرادی که کمتر به حرکات بدنی عادت دارند را به حرکت و ورزش ترغیب کنند. آن که می‌خواهد برای شریک زندگی‌اش مناسب‌تر به نظر بیاید یا پزشک خود را خوشنود سازد به خیل ورزشکاران خواهد پیوست.

اما اینک خبری دیگر منتشر شده که اهمیت باز هم بیشتری به ورزش می‌دهد. طبق این خبر، ورزش هوشیاری و دقت مغز را افزایش می‌دهد. هر دو دستگاه عصبی، یعنی دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه عصبی محیطی از ورزش بهره خواهند برد.

تحقیقات دانشگاه گرانادا

به نوشته وب‌سایت روزنامه آلمانی “دی ولت”، طبق گزارشی که مجله تخصصی “پلوس وان” از نتایج کار تحقیقاتی دانشگاه گرانادای اسپانیا منتشر کرده است، کسانی که ورزش می‌کنند از قابلیت پاسخ‌گویی بهتری نسبت به محرک‌های خارجی برخوردار هستند.

محققان ۱۴ دانشجو که هیچ‌گونه ورزشی را انجام نمی‌دادند با ۱۴ ورزشکار بسیار فعال مقایسه کردند. نتیجه بارز بود. وزرشکاران نه تنها سریع‌تر واکنش نشان می‌‌دادند بلکه تمرکزشان نیز به گونه‌ای مشهود طولانی‌تر بود.

رشد قسمت‌هایی از مغز بر اثر ورزش

پژوهش‌هایی که تا کنون انجام شده نشان داده است که فعالیت‌های ورزشی به رشد عصب‌ها و مویرگ‌های نواحی هیپوکامپوس، گانگلیون‌ها بازال، مخچه و قشر مغز کمک می‌کند.

برای نمونه از این تأثیر می‌توان در بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون یا سندرم تورت ( Tourette (Syndrome بهره جست.

پژوهش دانشگاه آمریکا

در پژوهشی دیگر محققان دانشگاه کریتون آمریکا تحقیقاتی را در مدرسه لینکلن انجام دادند. دانشمندان دریافتند، برخی مدارس منطقه نبراسکا ساعت‌های وزرش را کاهش داده‌اند تا بر ساعات دیگر مواد درسی بیافزایند. این تغییر پژوهشگران را ترغیب کرد که رابطه بین ورزش و آمادگی ذهن برای تمرکز و یادگیری را به آزمون بگذارند.

در این تحقیق که در مجله علمی Journal of Pediatrics منتشر شده کارشناسان دانشگاه کریتون دانش‌آموزان را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده و تست‌های ریاضیات و قرائت متون را بین آنها پخش کردند.

نتیجه این بود، میزان قبولی کودکانی که از لحاظ بدنی سر حال و با نشاط بودند در تست ریاضیات دوبرابر و نیم دانش‌آموزان دیگر بود. اما در تست قرائت متون هر دو گروه بازدهی برابر از خود نشان دادند.

تأکید بر ورزش‌های آیروبیک

پژوهش‌ها همچنین نشان‌گر آنند که شاخص توده بدنی (Body Mass Index) تأثیری در بازده درسی دانش‌آموزان ندارد.

اما ورزش‌های آیروبیک در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ورزش‌ها توانایی بدن را بالا برده و به ورزشکاران قابلیت بیشتری برای استفاده از اکسیژن در جهت بالا بردن سطح انرژی بدن می‌دهد.


مدیتیشن “آتش درونی” قادر به افزایش دمای بدن است

 

یک تیم پژوهشی توانسته است ثابت کند، انسان قادر است دمای بدن و ارگان‌های داخلی خود را با نوع خاصی از مراقبه بالا ببرد. افزایش دمای بدن قابلیت شناختی را بهبود می‌دهد و فرد را در مقابله با سرمای شدید و عفونت‌ها یاری می‌کند.

نتایج مطالعات تیم پژوهشی دپارتمان روانشناسی دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به سرپرستی پروفسور ماریا کوژف‌نیکووا (Maria Kozhevnikov) ، برای نخستین بار نشان داده است که مدیتیش تومو (آتش درونی) قادر است دمای ارگان‌های داخلی بدن را بالا ببرد.

نتایج تحقیقات این تیم که کلاوس گرامان (Klaus Gramann) ، روانشناس آلمانی نیز در آن همکاری دارد در مجله علمی PloSOne منتشر شده است. این کار تحقیقاتی در همکاری با راهبان بودایی تبت به ثمر رسیده است.

مطالعات پیشین توانسته بود اثبات کند که مدیتیشن (مراقبه) می‌تواند دمای بدن را در نواحی انگشتان دست و پا افزایش دهد. اما این تیم پژوهشی ثابت کرد که که مدیتیشن تومو قادر است بر “انرژی درونی” بدن تأثیر بگذارد.

مراقبه تومو که هوادارانش آن را “تمرین روحی مقدس” می‌دانند تنها در چند صومعه در مناطق دورافتاده تبت انجام می‌شود.

دانشمندان دانشگاه سنگاپور خود در مراسم مراقبه “آتش درونی” راهبان بودایی حضور داشتند. به موجب این گزارش، راهبان بودایی توانستند با انجام این نوع مدیتیشن حرارت بدن خود را تا حدی بالا ببرند که حتی در دمای منهای ۲۵ درجه سانتی‌گراد نیز پارچه خیس بر بدن آنها خشک می‌شد.

کارشناسان با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی (EEG) نشان دادند که دمای بدن راهبان به هنگام مدیتیشن تا ۳ / ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. در حالی که در شرایط عادی دمای بدن به هنگام مراقبه بین ۸ / ۳۵ و ۲ / ۳۷ درجه است.

تنفس تومو

در دومین کار تحقیقاتی، پژوهشگران تمرکز خود را بر روی نوعی از مراقبه قرار دادند که در غرب هم انجام می‌شود و در آن تکنیک‌های خاص تنفسی تومو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

در اینجا نیز دیده شد که دمای بدن مدیتورها پس از مراقبه به میزان اندکی بالا رفت.

دانشمندان می‌گویند، مدیتیشن تومو در مواقعی خاص می‌تواند به کمک انسان بیاید، برای نمونه می‌توان از این روش برای حفاظت از بدن در سرمای شدید محیط اطراف استفاده کرد. این شیوه همچنین در افزایش توانایی بدن در برابر عفونت‌ها و بالا بردن قابلیت شناختی کاربرد دارد.

حتی مدیتورهای مبتدی هم می‌توانند با استفاده از روش‌های تنفس تومو دمای بدن خود را افزایش دهند.

تجسم متمرکز و تنفس گلدانی

پژوهشگران می‌گویند، دلیل افزایش دمای بدن در مدیتیشن تومو استفاده از نوعی خاص از تنفس (تنفس گلدانی) و “تصویرسازی متمرکز ذهنی” است.

تنفس گلدانی با ایجاد تغییر در سوخت و ساز (متابولیسم) موجب افزایش دمای بدن می‌شود. در تصویرسازی متمرکز ذهنی (تجسم متمرکز ذهنی) نیز مراقبه‌کننده به صورت ذهنی بر روی تصویری از شعله آتش تمرکز می‌کند. این شعله می‌تواند برای مثال در امتداد ستون فقرات فرد تجسم شود.

محققان تیم دانشگاه ملی سنگاپور می‌گویند: «این دو تکنیک اثرات یکدیگر را کامل کرده و می‌توانند دمای بدن را تا وضعیت تب متوسط افزایش دهند.»

پروفسور کوژف ‌نیکووا، سرپرست تیم تحقیقاتی یادشده می‌گوید، کسانی که از او این تکنیک را یاد گرفتند، بعد از انجام آن می‌گفتند، به گونه‌ای قابل ملاحظه احساس نیروی بیشتر می‌کنند و تمرکزشان افزایش یافته است.

مطالعه در این زمینه ادامه دارد. دانشمندان امید دارند که در آینده بتوان با استفاده از این روش‌ها به افراد کمک کرد تا بتوانند توان بدن خود در برابر بیماری‌ها را افزایش داده و قابلیت‌های ادراکی‌شان را بالا ببرند.


تاثیر مخرب مواد شیمیایی بر سیستم هورمونی

 

یافته های گزارش جدید «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد» و «سازمان بهداشت جهانی» حاکی از آن است که بسیاری از انواع مواد شیمیایی مصنوعی و ترکیبی بر سیستم هورمونی بدن تاثیر منفی و پیامدهای زیان بار جسمی قابل توجهی به همراه دارند.

نتایج تحقیقات مشترک این دو سازمان بین المللی بر شواهد علمی ده سال پیش در مورد اثرات مواد شیمیایی بر بدن انسان و تاثیرات مخرب آن بر عملکرد هورمون ها مهر تایید می نهد.

سلامت بدن انسان به سیستم غدد و ترشحات داخلی و عملکرد مناسب و عادی آن ها بستگی دارد. این غدد هورمون های خاصی را ترشح می کنند که برای برخی از عملکردهای انسان حیاتی هستند. ترشحات هورمونی این غدد متابولیسم، رشد و بالندگی، روحیه و خواب انسان را تنظیم می کنند.

بعضی از مواد (شیمیایی) که به آن ها مخل عملکرد غدد و ترشحات داخلی انسان می گویند، می توانند عملکرد سیستم هورمونی بدن را تغییر دهند و در نهایت خطر افزایش پیامدهای مضر و معکوس آن ها بر سلامت بدن انسان وجود دارد.

ماریا نیرا، مدیر اداره «بهداشت عمومی و محیط زیست» سازمان بهداشت جهانی می گوید شواهد فزاینده ای در مورد نقش این مواد شیمیایی موثر بر هورمون ها و ترشحات غدد درون ریز وجود دارند که عامل افزایش اختلالات و بیماری های جدی بوده اند.

دکتر نیرا می گوید «سرعتی که در افزایش نرخ ابتلای به این بیماری ها شاهد بوده ایم را نمی توان به طور انحصاری به مشکلات ژنتیکی مرتبط بدانیم. این بیماری ها حتی با فاکتورهای زیست محیطی و مسائلی همچون تغذیه و یا رژیم غذایی نامناسب، سن و عوامل دیگری مرتبط هستند که ژنتیکی نیستند و با محیط خارج ارتباط دارند».

مواد شیمیایی که ترشح هورمون های درون ریز را با اخلال مواجه می کنند در بسیاری از مواد و محصولات خانگی و صنعتی وجود دارند. این مواد اصولاً از مسیر زباله های شهری، کشاورزی و سوزاندن و رها کردن زباله ها در محیط زیست تولید می شوند.

در معرض این مواد شیمیایی قرار گرفتن به معنای نارسایی ها و ابتلا به بیماری های بسیاری همچون ابتلای زنان به سرطان سینه، اخلال در سیستم عصبی کودکان، تاثیر منفی بر رشد مغز، کاهش تعداد اسپرم ها و افزایش ابتلای سرطان پروستات در مردان است.

در این پژوهش مصرانه توصیه شده است تا با آزمایش های جامع تاثیر سایر مواد شیمیایی که بر عملکرد هورمون ها و سیستم ترشحات داخلی بدن تاثیر منفی دارند و یافتن منابع آلوده کننده به پیشگیری از نارسایی های جسمی و روانی افراد کمک شود.


افزایش اهمیت داروهای ژنریک

 

داروها قادرند زندگی آدمی را نجات دهند. اما تنها زمانی که انسان‌ها بتوانند آنها را بدست آورند و امکان خریدش را داشته باشند. اخیرا داروهای ژنریک در سراسر دنیا جایگزین داروهای مارک‌دار گرانقیمت شده‌اند.

زمانی که دوران حق انحصاری داروهای مشهور می‌گذرد، داروهای ژنریک وارد بازار می‌شوند. داروهای ژنریک در واقع یک کپی از اصل هستند. آنها اگر چه حاوی همان ماده‌ی موثرند، ولی با نامی متفاوت از شرکت‌های نام‌دار داروسازی در بازار عرضه می‌شوند؛ به همین خاطر قیمت آنها مناسب‌تر است.

صرفه‌جویی با مصرف داروی ژنریک

تاکنون در کشورهای در حال توسعه داروهای ژنریک از اهمیت خاصی برخوردار بودند. اما اکنون چنین داروهایی در کشورهای صنعتی نیز پر اهمیت‌تر می‌شوند. در این کشورها مخارج مربوط به بهداشت و سلامتی افزایش یافته‌اند و به همین خاطر داروهای ژنریک پراهمیت‌تر شده‌اند. با مصرف داروهای ژنریک، هم سیستم بهداشتی آن کشور و هم خود بیمار صرفه‌جویی می‌کنند.

اما زمانی که بازارهای مصرف بسته می‌شوند، بازارهای دیگری باید گشایش یابند. اکثر داروهایی که قبلا تنها در کشورهای صنعتی به فروش می‌رفتند، اکنون در سراسر دنیا بازار مصرف دارند.

شرکت‌های داروسازی و کشف بازار مصرف در جهان سوم

کمپین داروسازی “بوکو” واقع در شهر بیلفلد آلمان، موسسه‌ای است که بررسی فعالیت شرکت‌های بزرگ داروسازی آلمانی در کشورهای جهان سوم را هدف کار خود قرار داده است.

به گفته‌ی مسئولان این موسسه، شرکت‌های داروسازی اخیرا سعی داشته‌اند که بازارهایی در کشورهای در حال توسعه بیابند. در کشورهای در حال توسعه نیز قشرهای بالای جامعه در حال رشد هستند، قشرهایی که قادر به تامین دارو هستند و در عین حال مشتریان مناسبی برای شرکت‌های بزرگ داروسازی به‌شمار می‌روند. در این کشورها اما قشرهای فقیر جامعه نیز در حال رشد هستند و شرکت‌های داروسازی باید برای آنان داروهای ژنریک با قیمت مناسب تولید کنند.

۳۴۰ ماده موثر دارو در سرتاسر دنیا

سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم فهرستی از مهم‌ترین داروها برای مردم در سراسر دنیا تهیه می‌کند. بر اساس این فهرست، در حال حاضر با ۳۴۰ ماده موثر در سرتاسر دنیا می‌توان بیش از ۹۰ درصد تمام بیماری‌های دنیا را درمان کرد.

در کشور آلمان در حال حاضر ۹۰ هزار دارو مجوز فروش دارند. بیشتر این داروها ژنریک هستند. اما این امر تفاوتی برای بیمار نمی‌کند. بر اساس گفته‌ی مسئولان کمپین داروسازی “بوکو”، مرزها بین داروهای مارک‌دار و داروهای ژنریک در حال از بین رفتن هستند. امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ داروسازی، خود دارای چند خط تولید در زمینه‌ی داروهای ژنریک هستند.


گوشت قرمز ‘به قلب آسیب می رساند’

 

محققان می‌گویند ماده ای را کشف کرده اند که در تاثیرات منفی گوشت قرمز بر قلب انسان نقش دارد

محققان آمریکایی در تحقیقی که در مجله نیچر مدیسین (Nature Medicine) به چاپ رسانده اند می‌گویند ماده ای به نام کارنیتین که در گوشت قرمز وجود دارد، به قلب انسان آسیب می رساند.

انها می‌گویند گوشت قرمز در روده انسان توسط نوعی باکتری تجزیه شده و همین، آغاز سلسله مراتبی است که به افزایش میزان کلسترول و احتمال بیشتر بیماری قلبی می انجامد.

همزمان، متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که افرادی که از مکمل‌های حاوی کارنیتین استفاده می‌کنند نیز، در معرض خطر قرار دارند.

تاثیر منفی چربی اشباء نشده و مواد نگهدارنده در گوشت‌های فرآوری شده برای انسان، قبلا هم بارها مطرح شده بود.

اما این کل داستان نیست.

دکتر استنلی هیزن، محقق مقاله اخیر به بی‌بی‌سی می‌گوید: “کلسترول و چربی اشباء شده در گوشت‌های کم چرب قرمز کمتر وجود دارند، بنابراین باید مورد دیگری باشد که در بالا بردن میزان بیماری‌های قلبی دخالت داشته باشد.”

در بریتانیا، دولت توصیه می‌کند که افراد روزانه بیش از ۷۰ گرم گوشت قرمز و فرآوری شده استفاده نکنند.

باکتری‌های روده

آزمایش‌ها بر روی انسان و موش نشان داده است که نوعی باکتری که در روده وجود دارد، می‌تواند کارنیتین را ببلعد.

بعد از آن کارنیتین تبدیل به گازی می‌شود که آن نیز در کبد به ماده ای به نام تی ام ای او (TMAO) مبدل می‌شود.

این تحقیقات نشان داد که ماده تی ام ای او در انباشته شدن چربی در رگ‌ها که به بیماری قلبی و مرگ می انجامد، نقش چشمگیری دارد.

دکتر هیزن می‌گوید ماده تی ام ای او معمولا نادیده گرفته می‌شود.

او گفت: “این ماده، محصول زائد است، اما تاثیر زیادی بر متابولیسم کلسترول و تجمع آن در عروق دارد. تحقیق ما نشان می‌دهد که استفاده کمتر از گوشت قرمز برای سلامت انسان بهتر است.”

وی در ادامه گفت: ” من خودم قبلا در هفته پنج روز گوشت قرمز می‌خوردم، اما حالا این مقدار را به یک بار در هر دو هفته کاهش داده ام.”

آقای هیزن می‌گوید یک راه دیگر برای جلوگیری از آثار استفاده مدام از گوشت قرمز، مصرف ماست‌های پروبیوتیک است.

این ماست‌ها میزان باکتری‌ها را در روده تغییر می‌دهند و در تئوری، کاهش تعداد باکتری‌ها به سلامت کمک می‌کنند.

افراد گیاهخوار به طور طبیعی میزان کمتری از این باکتری را نسبت به دیگران در بدن خود دارند.

ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه در موسسه قلب بریتانیا، می‌گوید: “این تحقیق جزییات تازه زیادی را درباره تاثیرات مصرف گوشت قرمز بر سلامت قلبی انسان مطرح می‌کند. با این وجود، نتایج لزوما باعث تغییر در میزان پیشنهادی مصرف گوشت نخواهد شد، اما باعث می‌شود که اگر گوشت قرمز زیاد مصرف می‌کنیم، به فکر یافتن جایگزین باشیم.”

کاترین کالینز، متخصص تغذیه در بیمارستان سنت جورج می‌گوید: “استدلال‌ها در این تحقیق بسیار متقاعد کننده هستند، اما می دانیم که مصرف چند وعده غذایی گوشت قرمز در هفته، خطراتی برای قلب ندارد.”

وی در ادامه گفت که نیازی برای تغییر الگوی مصرف مواد غذایی مدیترانه ای نمی بیند. الگوی مدیترانه ای شامل مقدار کمی گوشت قرمز، ماهی، لبنیات، الکل، حبوبات، سبزیجات، میوه، نان سبوس دار و چربی‌های اشباء نشده است.

با این حال او نسبت به استفاده مکمل‌های ال-کارنیتین، لکتین، کولین و یا بتائین، در افرادی که گیاهخوار نیستند، هشدار داد.

وی گفت: “تحقیقات نشان داده است که در موارد استفاده این مکمل‌ها برای تقویت مغز و یا افزایش متابولیسم چربی، تاثیرات منفی آن بر عروق بیشتر از فوائد آن است.”


راز تندرستی و طول عمر در تغذیه مدیترانه ای است!

 

نتایج تازه ترین پژوهش پزشکی با محور شیوه تغذیه، که در سطحی گسترده و به مدت پنج سال در جامعه آماری متشکل از ۱ و نیم میلیون بزرگسال انجام شده، حاکی از آن است که رژیمی که به رژیم غذایی مدیترانه ای شهرت یافته، از سالم ترین، کامل ترین و متوازن ترین شیوه های تغذیه شناخته شده است، تا آن حد که پژوهشگرانی که روی این طرح کار می کرده اند، پژوهش را پیش از موعد پایان آن رها کرده اند.

پژوهشی پزشکی که در نیمه راه، یا پیش از پایان آن، متوقف می شود، نتایج مثبتی بسیاری داشته که قاعدتاً به اندازه ای شاخص بوده که به توقف طرح تحقیقاتی انجامیده. این دست پژوهش ها، به محققان و دانشمندان اجازه می دهد تا محتوای آن را به شکلی وسیع به کار گیرند و توصیه کنند.

اطلاق نام مدیترانه ای به این رژیم خاص غذایی، قدری کلی و غیردقیق است، به ویژه از آن روی که هر کدام از کشورهایی که در مناطق مجاور دریای مدیترانه قرار دارند، شیوه طبخ و تغذیه ای متفاوت از دیگران دارند. اما شاخصه های رژیم غذایی که به نام مدیترانه ای معرفی می شود، در بسیاری موارد، میان شماری از این کشورها مشترک است.

پژوهش هایی که طی سال های اخیر انجام شده و خبر نتیجه تازه ترین آنها نیز روز سه شنبه ۲۶ فوریه ۲۰۱۳ در رسانه های جهان انعکاس یافت، نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای، به بهبود بیماری های قلب و عروق، دیابت، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، پیشگیری از فراموشی، کاستن از احتمال ابتلا به بیماری های پارکینسون و آلزایمر، و همچنین به طول عمر بیشتر، کمک شایانی می کند.
تأکید رژیم مدیترانه ای بر رعایت و به کار گرفتن این نکات است:

تحرک و ورزشِ بسیار، اولویت دادن به میوه و سبزیجات، جای دادن فراورده هایی که حاوی سبوس کامل هستند در برنامه غذایی روزانه، خوردن میوه های مغزداری چون گردو و بادام، استفاده از ادویه و سبزیجات به جای نمک هنگام آشپزی، محدود کردن خوردن گوشت قرمز به تنها چند بار در ماه،‌ جای دادن ماهی و مرغ در رژیم غذایی هفتگی(دست کم دوبار)، نوشیدن متعادل شراب قرمز یا آب انگور طبیعی(آب انگور قرمز)، و لذت بردن از غذا در جمع خانواده و دوستان.

شیوه تغذیه ای مدیترانه ای به طور سنتی، ماکارونی و برنج را هم در برمی گیرد، اما نوع سبوس دار آنها را. اغلب یونانی ها در گذشته(و برخی حتی امروز) تا روزی ۹ وعده میوه و سبزیجات می خورند که عمده آنها آنتی اکسیدان دارند.

در شیوه تغذیه مدیترانه ای، نان سبوس دار را در روغن زیتون می زنند و می خورند و از خوردن مارگارین و کره اجتناب می کنند. لبنیات در تغذیه مدیترانه ای استفاده می شود(اغلب پنیر و شیر)، اما نوع بی چربی یا کم چرب آن.

منطق رژیم غذایی مدیترانه ای آن است که نباید چربی را از برنامه غذایی حذف کرد، اما نوع چربی هایی که برای خوردن انتخاب می شوند، باید سالم تر باشد، و از خوردن چربی های اشباع شده هم اجتناب شود.

در این برنامه غذایی، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی معرفی می شود. منبع دیگر چربی که به عنوان چربی خوب یا سالم معرفی می شود و وجود آن در بدن برای سلامت عروق مهم است، اومگا-۳ است که در انواع ماهی، به ویژه ماهی های چرب چون ماهی آزاد، قزل آلا، ساردین و ماهی تن به وفور وجود دارد، که افزودن آنها به برنامه غذایی سبب کاهش احتمال سکته قلبی و تنگی شریان های قلب می شود.

با آنکه اثرات منفی نوشیدن الکل بسیار است و از این روی، پزشکان اغلب پرهیز از آن را توصیه می کنند، نوشیدن شراب(به ویژه شراب قرمز) در حد اندک، در رژیم غذایی مدیترانه ای سفارش می شود، چون پژوهش ها حاکی از اثرات مفید آن برای سلامت قلب است و نتیجه برخی مطالعات نشان داده که میزان متعادل مصرف الکل، احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی را کم می کند. مقدار شراب مورد توصیه در برنامه غذایی مدیترانه ای، حداکثر ۱۴۸ سی سی برای زنان، همان میزان برای مردان بالای ۶۵ سال، و حداکثر ۲۹۶ سی سی برای مردان زیر ۶۵ سال است.

کسانی که سابقه مشکل یا بیماری کبدی یا قلبی دارند اما، باید از مصرف شراب یا هر نوع مشروب الکلی دیگر دوری کنند. همچنین آنان که خود یا عضوی از خانواده شان پیشینه یا تمایل اعتیاد به الکل را دارند. گفتنی است که شراب قرمز ممکن است حمله های میگرن را در کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، افزایش دهد.

خلاصه کلام آنکه، میانه روی در خوردن غذا، مصرف لبنیات(خصوصاً ماست و پنیر) از نوع کم چرب آنها، خوردن هر روزه مشتی بادام، بادام هندی، پسته یا گردو(یکی از آنها)، تحرک بدنی، انتخاب گوشت سفید(به ویژه ماهی) به جای گوشت قرمز، مصرف روغن زیتون به عنوان منبع اصلی(ترجیحاً تنها منبع) چربی، و پرهیز از خوردن غذاها یا خوراکی های پردازش شده کارخانه ای، و دوری از شیرینی تا حد ممکن، در میان دستورات غذایی اصلی برنامه تغذیه مدیترانه ای است که محققان معتقدند راز تندرستی و طول عمر مردم خطه دریای مدیترانه است که عادات غذایی شان این گونه است.


استفاده از سگها در تشخیص سرطان سینه

 

یک محقق بریتانیایی سگ‌ها را برای تشخیص سرطان سینه تمرین می‌دهد. هدف آن است که سگ‌ها از طریق بو کشیدن بازدم انسان، ابتلای شخص را به سرطان تشخیص دهند. هدف این پژوهش، طراحی نوعی بینی هشیار الکترونیکی است.

سازمان “Medical Detection Dogs” بنیاد خیریه‌ای است که از سگ‌ها برای کشف بیماری‌هایی که انسان را با خطر مرگ تهدید می‌کنند، کمک می‌گیرد. این بنیاد خیریه که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است، با دانشگاه‌ها و پژوهشگران مختلف در این زمینه همکاری می‌کند. دکتر کلر گست (Claire Guest)، مدیرعامل این بنیاد خیریه است. او به سگها آموزش می‌داد که انواع گوناگون بیماری سرطان را کشف کنند. تحقیقات این بنیاد تا کنون به سرطان پروستات و سرطان مثانه محدود بوده است.

تربیت هدفمند سگ‌ها

خانم کلر گست به یکی از سگها آموخته بود که به او در رابطه با سرطان سینه هشدار دهد. چندی بعد این سگ در بدن دکتر گست یک تومور سینه که در مراحل اولیه بود را تشخیص داد. به گفته‌ی خانم گست، اگر سگ تومور را نشناخته بود، بیماری او می‌توانست عواقب وخیم‌تری داشته باشد.

به این بنیاد خیریه موارد متعددی گزارش داده شده بود که در طی آن، سگ‌ها به صورت اتفاقی از سرطان صاحب خود را بو برده بودند. دکتر گست در این‌باره می‌گوید: «ما فکر کردیم که اگر سگ‌ها قادر به تشخیص سرطان هستند، چرا ما آنها را با همین هدف تربیت نکنیم.»

دکتر گست اکنون در حال تمرین دادن به سگ‌هاست تا بتوانند از طریق نمونه‌ی تنفسی آدمیزاد، سرطان را تشخیص دهند. هدف نهائی دکتر گست تکمیل یک بینی هشیار الکترونیکی در این زمینه است.

ادامه پژوهش

به گفته خانم دکتر گست: «اگر ما بتوانیم دقیقا کشف کنیم که یک سگ چگونه قادر به این کار است، می‌توانیم در آینده با طراحی ماشین‌های خاص، بیماری سرطان را از طریق بررسی کردن نفس آدمی تشخیص دهیم.»

اما با وجود این پیشرفت، دکتر گست تاکید می‌کند که محققان هنوز باید بررسی کنند که تشخیص این سگ‌ها تا چه حد قابل اعتماد است. او اطمینان می‌دهد دارد که این شیوه می‌تواند در آینده زندگی هزاران نفر را نجات دهد.


یوگا، پرورش جسم و فکر، گذار از محدودیت‌هاى بشرى

در جهانى که نابرابری، فقر، بیمارى و استرس ِ روزانه، جزیى از زندگى انسان گشته است، جستجو براى یافتن راهکارهایى براى رهایى از این وضع نابسامان همچنان ادامه دارد. روى آورى به مسجد، کلیسا، کنیسه و معابد ِ گوناگون گوشه‌ای از این کوشش انسان‌ها براى رهایى از رنج‌هاى دنیوى به حساب می‌آیند و در چنین شرایطى یوگا یکى از روش‌هایى ست که نوید رهایى از این رنج‌ها را به انسان‌هاى استرس زده امروزى می‌دهد.

 

در ماه‌هاى سرد زمستانى، به هنگامى که سرما بیداد می‌کند، درها و پنجره‌ها بسته‌اند و جمع خانواده بعد از کار روزانه در کنار هم گرد آمده‌اند، معناى وجود و زندگی، این سوال هزاران ساله، باز در دل‌ها راه می‌گشاید.

هزاران سال است که آدمى در پى کشف راههایى براى کنکاش ِ درون خود است و این سوال براى کسانى که در ماه‌هاى سرد و دلگیر پائیز و زمستان تنهایند و کسى به فکرشان نیست بیشتر مصداق می‌یابد و دلهره‌ی وجود و هستى آنها را از خود بی‌خود می‌سازد.

یوگا کلمه‌ای سانسکریت است که از ریشه یوگ به معناى اتحاد و هماهنگى بین روح خود و روح هستى برگرفته شده است. یوگا در مذهب، فرهنگ و ادبیات بومى هند ریشه‌اى عمیق دارد، اما نه دین به حساب می‌آید و نه دخالتى در اصول اعتقادى جهان دارد. سیستم یوگا بر اساس اعتقاد به بقاى روح پایه‌گذارى شده. یوگا داراى سبک‌هاى متفاوتى است چون ‌هاتا یوگا، کریا یوگا، کندالینى یوگا، سورا یوگا، گیانا یوگا و مانترا یوگا.

در ضمن مشابهت‌ها، هر یک از این سبک‌ها اصولى جداگانه و مخصوص خود دارند. مثلا ‌هاتایوگا شامل حالت‌هاى بدنى و روش‌هایى براى استراحت عمیق، کنترل تنفس و پاکیزه‌سازى سیستم تمرکز فکرى‌ست. در ‌هاتا یوگا ، یک دسته حرکات به نام آسانا وجود دارند که هرکدام از آنها مظهر دیدگاه و رابطه‌ای خاص است با کائنات. اگر دست‌ها به حالت دعا نگاه داشته شوند، احساس دعا به انسان دست می‌دهد و اگر مشت‌ها گره شوند و با حالتى تهدیدآمیز به سمت بالا قرار گیرند، حسى تهدیدآمیز در انسان بوجود می‌آید. به همین جهت است که دست‌هاى مجسمه‌هاى بودا در وضعیت‌هاى گوناگونى قرار دارند. این وضعیت دست‌ها که موردا نامیده می‌شوند، حالات گوناگون آگاهى انسانى را نشان می‌دهند و انرژى بدن را از این طریق فعال میسازند.

یوگا را نظام خودیارى ِ فردى، براى حفظ تندرستى و پیشرفت روحى – معنوى و روشى براى دستیابى به وحدت با هستى می‌دانند.

استادان بر این نظرند که در یوگا، حرکات کششی در کنار آخرین تکنیک‌های پیشرفته تمرکز، باعث پاک سازی بدن و آرامش روح، سلامتی و تندرستی٬ تعادل و توازن٬ خونسردی و اعتماد به نفس می‌شود.
صاحب‏نظران تأکید مى‏کنند که تنفس اساس زندگى‌ست و استفاده دقیق از آن براى پیش‏گیرى و درمان بیمارى‌هاى گوناگون مفید است. می‌گویند بى‏قرارى‌هاى عصبى، نگرانى، افسردگى، دردهاى ستون فقرات، سوءهاضمه، حساسیت‌هاى مزمن، تنگى نفس، سردردهاى میگرنی، ضعف و خستگى عمومى و بسیارى بیمارى‌هاى دیگر را می‌توان با استفاده صحیح و دقیق از تنفس برطرف ساخت.

آموزش یوگا در سراسر جهان توسعه‌ی فراوانى یافته و مردم کشورهاى پیشرفته‌ی غربى نیز به آن روى آورده‌اند و در تعالیم و تمرین‌هاى یوگا، آن آرامش و صلح درونى‌ای را می‌یابند که در کنیسه‌ها و کلیساها جستجو کرده و نیافته‌اند.

یک سمینار یوگا در آلمان

سرى می‌زنیم به یک سمینار یوگا در منطقه‌ای توریستى در آلمان در نزدیکى شهر هوبینگن. ساعت پنج و سى دقیقه‌ی بامداد، هوا گرگ و میش است، اما بسیارى از جوانان و افراد مسن در راهند. از خواب خوش بیدار شده‌اند و در سرماى ابتداى زمستان می‌خواهند در سمینارى در مورد یوگا که با حضور استادى جوان از هند برگزار می‌شود، شرکت کنند.

پارا ماهامسا پارگیا ناناندا، با لباسى بلند و سنتى وارد سالن می‌شود. شاگردان و دیگر مدعوین یا روى زمین چهار زانو نشسته‌اند و یا روى صندلى‌هایى قرار دارند که براى‌شان در نظر گرفته شده. به تدریج سکوتى عمیق همه جا را فرامی‌گیرد و زمزمه‌ای بلند می‌شود.

چرا ۱۳۰ نفر از دورترین نقاط جهان به مدت پنج روز در سمینار کریا یوگا شرکت کرده‌اند؟ آنها در جستجوى چیستند؟ بیشتر آنها در جواب این سوال می‌گویند که به جستجوى سلامتى و آرامش در زندگى آمده‌اند و تکنیک رسیدن به این آرامش درونى را در یوگا یافته‌اند. آنها بر این نظرند که روش رسیدن به این آرامش در یوگا بسیار آسان است و عملی.

یوگى جوان شروع می‌کند: ”خداى در درون همه‌ی ماست، اما بسیار کم‌اند کسانى که به آن آگاهند.انسان بوجود می‌آید تا خداى را تحقق بخشد، تا خداى را در درون خود بیابد و راه رسیدن به وجود خدا در درون هر شخص کنترل بر تنفس است، تنها از این راه کنترل و تسلط بر خود امکان پذیر می‌گردد.”

پارا ماهامسا پارگیا ناناندا آگاهانه در مورد کریا یوگا از ”شناخت” سخن به میان می‌آورد و کلمه‌ای در مورد مذهب نمی‌گوید:

”کریا یوگا ارتباطى با مذهب ندارد. اگر کسى مسیحى باشد با تمرینات یوگا مسیحى بهترى خواهد شد، زیرا او با این تمرینات بعد از مدتی، انجیل، این کتاب آسمانى خود را بهتر می‌فهمید.”

یوگى جوان بر این نظر است که در سراسر جهان به اندازه‌ی کافى مذاهب مختلف وجود دارند و به همین جهت احتیاجى به مذاهب جدید نیست. می‌گوید: آنچه در جهان امروز ضرورى‌ست فرهنگ مدارا و تساهل است که باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. باید دیگر مذاهب جهان را بپذیریم و به آنها احترام گذاریم.”

هایدرون یکى از شرکت کنندگان این سمینار ده سال است که بطور مرتب در‌این گونه سمینارها شرکت می‌کند.‌هایدرون بر این نظر است که تمرینات یوگا می‌تواند زندگى انسان را بطور مثبت تغییر دهد. او که زندگى موفقى داشته و از نظر مادى در تنگنا نبوده، روزى به این نتیجه می‌رسد که چیزى در زندگى‌اش کم است. چیزى که خودش هم نمی‌داند چیست. روزى کتاب ”اتوبیوگرافى یک یوگی” به دستش می‌رسد، آن را می‌خواند و مدت‌ها به همراه شوهرش فکر می‌کنند که آیا راه و روش یوگا را براى زندگى برگزینند یا نه. او امروز دیگر یاد گرفته که به سکوت عشق ورزد.‌ هایدرون که در گذشته شخصیتى عصبى داشته، بعد از سا‌ها به آرامشى عمیق دست یافته و بر وجود خود تسلط دارد. می‌گوید:

”کریا یوگا در فاز اولیه‌اش از هفت تمرین ساخته شده. این تمرین‌ها کمک می‌کنند تا شخص آرامش خودش رو به دست بیاره و بر سیستم تنفسى خودش نظارت داشته باشه. اونایى که این کنترل رو روى سیستم تنفسى خودشون پیدا کردند می‌دونند، افرادى که با آرامش نفس می‌کشند، در افکارشون هم آرامش دارند و از قدرت بسیارى برخوردارند.”

پارا ماهامسا پارگیا ناناندا، یوگى جوان پس از پایان سمینار پنج روزه به هند باز می‌گردد و از آنجا عازم نقطه‌ی دیگرى از جهان می‌شود تا آموخته‌هایش را به دیگران بیاموزد. او همیشه در سفر است. اما قبل از پایان سمینار آخرین تمرین خود را به همراه شرکت کنندگان می‌آغازد: ”چشمانمان را ببندیم. با عشق بسیار به خداى بیاندیشیم. ما به این جهان آمده‌ایم تا دوست بداریم، تا بیاموزیم، تا رشد کنیم و بعد برویم.”


آیا زندگی بدون مصرف گوشت امکان‌پذیر است؟

 

عبارت مشهوری در توصیف میزان ضرورت وجود گوشت در رژیم غذایی روزانه می‌گوید: گوشت غذای حیات‌بخش است. اما آیا این حقیقت دارد؟ یا اینکه انسان بدون اینکه ضرری متوجه او شود، می‌تواند برنامه‌غذایی بدون گوشت داشته باشد؟

هر چند که خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند جنون ‌گاوی از راه مصرف گوشت، منجر به افزایش شمار کسانی که به گیاه‌خواری روی می‌آورند شده است، اما همچنان بیشتر افراد تمایل زیادی به مصرف گوشت دارند.

به گزارش وبسایت اشپیگل آنلاین، تنها در آلمان مصرف سرانه گوشت هر نفر حدود ۶۰ کیلوگرم در سال است و تازه در آمریکا ۳۰ کیلوگرم هم بیشتر است. با نگاهی به این آمار و ارقام این پرسش پیش می‌آید که آیا اینگونه تمایل به مصرف گوشت از روی عادت است یا نتیجه تبلیغات هوشمندانه گسترده است که ما را به سمت گوشت‌خواری سوق می‌دهد؟

انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده است

با توجه به پژوهش‌های متعدد علمی، در اینکه انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده تقریبا شکی وجود ندارد. دانشمندان با کمک اشعه لیزر دندان‌های فسیل قدیمی‌ترین انسان‌تباران با نام «جنوبی‌کپی» (Australopithecus) را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که برنامه‌ی غذایی نیاکان ما حاوی انواع برگ، میوه، تخم و ریشه گیاهان و همینطور گوشت بوده است.

سیستم گوارشی انسان به راحتی می‌تواند کربوهیدرات‌های ساده که میوه‌ها به بدن می‌رسانند را هضم کند

سیستم گوارشی انسان به راحتی می‌تواند کربوهیدرات‌های ساده که میوه‌ها به بدن می‌رسانند را هضم کند. اما در عین حال سیستم گوارشی بدن انسان برای هضم گوشت نیز مناسب است. علاوه براین گوشت به عنوان منبع مهم تامین پروتئین، احتمالا باعث رشد مغز انسان در اندازه‌ی امروزی آن شده است.

توبیاس لشلر (Tobias Lechler) از دانشگاه هانوفر می‌گوید: «استفاده از منابع غذایی حیوانی توسط انسان به احتمال زیاد سرآغاز شکل‌گیری توانایی فکری او بوده است.» لشلر در حال نوشتن تز دکترای خود درباره “تأثیر تغذیه بر سیر تکاملی انسان” است. به اعتقاد او انسان احتمالا بدون پروتئین‌های حیوانی قادر نبود به انسان امروزی با توانایی‌های فکری منحصربه‌فردش تکامل یابد.

گوشت تنها منبع تأمین‌کننده پروتئین بدن نیست

اما این نکته به این معنا نیست که انسان بویژه در جامعه امروزی که انواع مواد خوراکی در اختیارش قرار دارد، نتواند بدون گوشت زندگی کند. درست است که سیستم گوارشی انسان قابلیت هضم گوشت را دارد، اما مواد غذایی مانند تخم‌مرغ، محصولات لبنی و مواد گیاهی نیز می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

همینطور تأکید مصرانه صنایع مواد غذایی بر اهمیت گوشت به عنوان مناسب‌ترین منبع تأمین‌کننده آهن و ویتامین B مدت‌ها است که صحت علمی خود را از دست داده است. به طور مثال ۱۰۰ گرم گوشت خوک حاوی یک میکروگرم ویتامین B12 است. در صورتی که یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز دارای ۴/ ۱ میکروگرم ویتامین B12 است.

ضرر گوشت‌های فرآوری شده

هشدار متخصصان بیشتر متوجه گوشت‌های فرآوری‌ شده مانند سوسیس، کالباس و گوشت‌ نمک‌سود و دودی شده است

در واقع می‌توان گفت که وجود گوشت در برنا‌مه غذایی ضروری نیست، اما مصرف آن نیز الزاما مشکل‌زا نیست. با این حال پزشکان و متخصصان تغذیه همواره درباره پی‌آمدهای مصرف زیاد گوشت هشدار می‌دهند، زیرا تراکم بیش از حد چربی حیوانی در بدن می‌تواند منجر به بیماری دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی شود. اما این هشدار متخصصان بیشتر متوجه گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و گوشت ‌نمک‌سود و دودی است.

یک تیم پژوهشی از بخش “بهداشت عمومی” دانشگاه هاروارد شمار زیادی از پژوهش‌های جدید درباره ارتباط با مصرف گوشت و ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را مورد بررسی قرار داده‌است.

آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تنها مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت را ۱۹ درصد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد. اما در مقابل کسانی که روزانه تقریبا همین مقدار گوشت (فرآوری نشده) را مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیستند.


رژیم غذایی برپایه گروه خون، علم یا خرافه؟

 

بسیاری از مردمان آسیای شرقی به تاثیر گروه خونی در زندگی روزانه خود باور دارند. برخی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم رژیم غذایی خود را با توجه به گروه خونی تنظیم می‌کنند. اما هیچکدام از این تئوری‌ها پایه علمی ندارند.

فیلم کمدی−عاشقانه ساخت کره‌جنوبی با نام “کمک، دوست پسرم گروه خونی B دارد” بر اساس این اعتقاد ساخته شده بود که شخصیت و رفتار انسان‌ها با گروه خون آن‌ها مرتبط است. این فیلم چند سال پیش میلیون‌ها بیننده را به سینما‌ها کشاند. دختر جوانی که عاشق پسری غیر‌عادی و البته باهوش می‌شود، دلیل تمام بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های پسر را گروه خونی او می‌داند.

به نوشته اشپیگل آنلاین، اگر این باور از سال‌های دور در فکر مردمان آسیا نبود، شاید می‌شد داستان فیلم را بی‌اساس و ساخته فکر فیلم‌ساز پنداشت. در آسیا گروه‌های خونی نقش تعیین‌کننده‌‌ای در مصاحبه‌های کاری، اولین دیدار‌های عاشقانه و حتی تولید بازی‌های رایانه‌ای دارند.

حتی نخست‌وزیر سابق ژاپن ” تارو آسو” هم در سایت رسمی خود گروه خونی‌اش را A اعلام کرده که بر اساس این تئوری از دسته آدم‌های ایده‌آلیست و ترسو به حساب می‌آید. البته اروپایی‌ها هم از قافله عقب نمانده‌اند. برای مثال رژیم‌غذائی متکی بر گروه خونی در آلمان طرفداران زیادی دارد.

فرضیه‌ای علمی یا باوری کاذب

آتش این موضوع را روان‌شناس و روزنامه‌نگار ژاپنی نومی ماساهیکو Nomo Masahiko در سال ۱۹۷۱ شعله‌ور کرد. طبق دسته‌بندی او انسان‌ها با گروه خونی A، ایده‌آلیست و ترسو و افراد با گروه خونی B اغلب خودخواه هستند. کسانی‌که در رگ‌هایشان خون از گروه O جریان دارد، کنجکاو، دست و دلباز و در عین حال لجوج هستند. افراد مرموز و غیر‌قابل پیش‌بینی هم گروه خونی AB دارند.

فرضیه‌های نومی ماساهیکو هیچ‌گاه به طور علمی ثابت نشد، با این حال کتاب‌های او از پرفروش‌ترین‌کتاب‌ها شدند و هر ساله مشاوران زیادی بر طبق فرضیه او مراجعه‌‌کنندگان خود را راهنمایی می‌کنند.

رژیم غذایی باید متناسب با تغذیه سالم و درست باشد

دانشمندان علم ژنتیک از دانشگاه‌های معتبر تئوری‌های او را “علم کاذب” می‌خوانند. از نظر آن‌ها گروه خونی تنها وابسته به میزان پروتئین است و به شخصیت هیچ ارتباطی ندارد.

رژیم غذایی و گروه خونی

پیترجی. د آدامو Peter J. D’Adamo پایه‌گذار رژیم متکی به گروه خونی، باور دارد که ارتباط گروه خونی با فعل و انفعالات درونی بدن انسان را اثبات کرده است. “چهار نوع گروه خونی و چهار روش برای زندگی سالم” نام کتاب اوست.

سال‌هاست که فرضیه‌های او موضوع بحث در گروه‌های ستاره‌شناسی و ماوراءالطبیعه است. به باور وی بدن انسان با توجه به گروه خونی، برخی مواد را به آسانی و برخی دیگر را به سختی هضم می‌کند. اما فرضیه‌های او تا کنون در هیچ نشریه علمی معتبری چاپ نشده است. از همین رو انجمن تغذیه آلمان و پایگاه سنجش کیفیت این کشور از آدامو به شدت انتقاد می‌کنند.

نتیجه تحقیقات او تا حدودی عجیب به نظر می‌آیند. برنامه‌های غذایی که او توصیه می‌کند به شیوه زندگی و تغذیه انسان‌های اولیه ارتباط دارد. برای مثال گروه خونی O همانند شکارچیان غارنشین است که بیشتر تمایل به خوراکی‌های گوشتی دارد و بر خلاف آن گروه خونی A افرادی با روحیه لطیف‌تر هستند که می‌بایست بیشتر گیاه‌خوار باشند.

به هر صورت بسیاری از کارشناسان تغذیه، رژیم‌های پیشنهادی آدامو را مخالف تغذیه درست و سالم می‌دانند. اما از قضا این رژیم غذائی طرفداران پرشمار و پروپاقرصی یافته است.


زنان آلمانی بیش‌تر از مردان غذای سالم می‌خورند

 

تغذیه‌ی سالم برای بیشتر آلمانی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما آنها در زندگی روزمره وقت کمی برای صرف غذای سالم دارند. این نتایج نظرسنجی جدیدی است که توسط یک شرکت بیمه درمانی در آلمان صورت گرفته است.

امروزه راهنمایی‌های بسیاری در مجلات، کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی یافت می‌شوند که درباره مسائل مربوط به زندگی و تغذیه سالم هستند. برای مثال کدام مواد غذایی برای یک صبحانه‌ی کامل مناسب هستند و یا اینکه چه مواد غذایی برای وعده‌های بین غذا مناسب یا نامناسب است.

در این رابطه شرکت بیمه درمانی “تکنیکر کرانکن‌کاسه” (Techniker Krankenkasse)، یک نظرسنجی انجام داده است. در این نظرسنجی تغذیه‌‌‌ی آلمانی‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت بیمه درمانی به یک موسسه‌ی نظرسنجی سفارش داده است که رژیم غذایی ۱۰۰۰ نفر را مورد بررسی قرار دهد. شمار زیاد شرکت‌کنندگان برای آن بوده که نمونه مورد بررسی به‌خوبی منعکس‌کننده جامعه مورد بررسی باشد.

نتایج این نظرسنجی در میان آلمانی‌ها از این قرارند:

غذای سالم برای آلمانی‌ها اهمیت دارد
بیشتر از نیمی از خانم‌های آلمانی و حدود نیمی از مردان آلمانی در این نظر سنجی گفته‌ند که غذای سالم برای آنها اهمیت دارد و آنها حاضر هستند که برای یک غذای سالم وقت و پول صرف کنند.

خانم‌ها سالم‌‌تر از آقایان غذا می‌خورند
دو سوم زنان آلمانی و تنها نیمی از مردان آلمانی اعلام کردند که غذای سالم می‌خورند.

مزه غذا مهمتر از میزان سالم بودنش
برای بیشتر آلمانی‌ها مزه‌ی غذا مهمتر از سالم بودن آن است. تنها یک سوم از آنها اعلام کردند که سالم بودن غذا بر مزه آن ارجحیت دارد.

میوه و سبزیجات برای خانم‌ها مهمتر است
بر اساس این نظرسنجی سه چهارم زنان روزانه میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، اما بیشتر از نیمی از مردان گفتند که روزانه گوشت مصرف می‌کنند.

استرس مانع تغذیه سالم
نیمی از شرکت‌کنندگان این نظر سنجی اعلام کردند که از وقت و آرامش کامل برای یک وعده‌ی سالم برخوردار نیستند.

افزون بر این، تنها ۲۰ درصد از مردها از ناراحتی غذا می‌خورند. این در حالی است که از هر ۱۰ زن ۴ نفر از نا راحتی و سرخوردگی به سراغ غذا خوردن غیر ضروری می‌روند.

غذای آماده برای تمام قشرهای جامعه
حدود ۴۰ درصد جوانان آلمانی (بین ۱۸ تا ۲۵ سال) گفته‌اند که یک یا دوبار در هفته غذای آماده مصرف می‌کنند. ۱۷ درصد آنها گفتند که تقریبا هر روز از غذای آماده استفاده می‌کنند. میزان تحصیلات آنها در این میان نقش خاصی ایفا نکرد.

چنین تحقیقاتی همواره نشان می‌دهند که دقیقا همان افرادی که دانش زیادی از تغذیه‌‌ی سالم دارند، درباره‌ی عملی کردن آن در زندگی روزمره‌ی خود مشکل دارند. در دنیایی که یافتن غذای پر از کالری سریع و آسان است، حتی برای افرادی که نسبت به عواقب زیان‌آور تغذیه‌ی ناسالم آگاه هستند، داشتن تغذیه‌ی سالم دشوار است.

 

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین