سرطان و استفاده مکرر از گوشی همراه

0 ۱

محققان با انجام یک مطالعه تاکید کردند که تنها ۱۷ دقیقه استفاده روزانه از تلفن همراه طی ۱۰ سال خطر بروز تومورهای سرطانی را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

، با افزایش کاربران گوشی‌ های هوشمند ممکن است شاهد رشد نرخ ابتلا به سرطان به ویژه در کشورهای توسعه یافته در آینده باشیم. در سال ۲۰۱۱ در ۸۷ درصد خانه‌ ها یک گوشی هوشمند یافت می‌ شد درحالی که این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۹۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر همین اساس محققان دانشگاه «کالیفرنیا ، برکلی » مطالعات قبلی را که در آمریکا، سوئد ، انگلیس ، ژاپن ، کره جنوبی و نیوزیلند انجام شده بود را بررسی کردند تا تصویری گسترده از تاثیر استفاده از تلفن همراه بر سلامت انسان به دست آورند.

این محققان ، نتایج ۴۶ مطالعه مختلف را در زمینه استفاده از تلفن همراه و سلامت انسان که در سراسر جهان انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه محققان متوجه شدند که هزار ساعت استفاده از تلفن همراه طی یک دوره ۱۰ ساله یا تنها ۱۷ دقیقه استفاده از این دستگاه در روز می تواند، خطر ابتلا به تومورهای سرطانی را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد.

آنها می گویند که تابش از سیگنال های تلفن همراه موجب «دخالت در مکانیسم های سلولی» می شود و می تواند منجر به ایجاد پروتئین های استرس شود که باعث آسیب DNA، تومورها و حتی مرگ سلولی در موارد شدید می شود. آسیب به ماده ژنتیکی می‌تواند موجب بروز سرطان‌ های گوناگون در بافت‌ های بدن شود.

جوئل مسکوویتز نویسنده مطالعه اظهار داشت: افراد باید زمان استفاده از تلفن های همراه را به حداقل برسانند و باید آنها را از بدن خود دور نگه دارند و در صورت امکان از تلفن ثابت برای تماس استفاده کنند.

البته نتایج بدست آمده بسیار جنجالی هستند و ممکن است به دلیل حساسیت‌ های بسیار زیاد پیرامون استفاده از تلفن همراه، مورد انتقاد قرار گیرند. به احتمالا زیاد بررسی های بیشتر برای تایید نتایج مورد نیاز است زیرا برخی از آنها روی افراد مبتلا به سرطان یا حیوانات صورت گرفته‌ اند و ارزیابی اثرات بلند مدت استفاده از موبایل به خوبی رخ نداده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین