ساعت زیستی بدن

0 ۵۴

فهرست مطالب

مقدمه

پژوهش جدید نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض نورِ روز، راهی برای پایدار نگه‌داشتن ساعت زیستی بدن است و باعث می‌شود افراد شب‌ها بهتر بخوابند.

فصل ها و نورخورشید در کیفیت خواب

 

 بر اساس یک پژوهش جدید که رابطه بین فصل‌ها و تغییر در الگوهای خواب را بررسی می‌کند، بیرون‌رفتنِ بیشتر در طول روز باعث می‌شود شب‌ها راحت‌تر به خواب برویم. این پژوهش نشان داد که تعداد ساعات چُرت در تابستان، پاییز، زمستان و بهار مشابه است اما در ماه‌های زمستان، شرکت‌کنندگان در پژوهش، دیرتر به خواب می‌رفتند و صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار می‌شدند.
پژوهشگران معتقدند که کمتر قرارگرفتن در معرض نور روز ممکن است باعث تغییر ساعت بدن ما شود؛ یعنی وقتی شب فرا می‌رسد آمادگی کمتری برای خواب داریم.

ساعت درونی بدن

هوراسیو دُلا ایگلسیا (Horacio de la Iglesia)، زیست‌شناس از دانشگاه واشینگتن در آمریکا، می‌گوید: بدن ما یک ساعت زیستی طبیعی دارد که به ما می‌گوید شب‌ها چه زمانی بخوابیم. اگر در طول روز که خورشید در آسمان است، به اندازه کافی در معرض نور قرار نگیریم، ساعت زیستی بدنمان دچار تأخیر می‌شود و شروع خواب شبانه را به عقب می‌اندازد.
در این پژوهش، ۵۰۷ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه واشینگتن شرکت کردند. از سال‌ ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، داده‌ها از طریق نمایشگر مچی شرکت‌کنندگان در پژوهش جمع‌آوری شد و پژوهشگران با استفاده از آن، هم خواب و هم قرارگرفتن شرکت‌کنندگان در معرض نور را بررسی کردند. دانشجویان در زمستان، در مقایسه با تابستان، به طور متوسط ۳۵ دقیقه دیرتر به رختخواب می‌رفتند و ۲۷ دقیقه دیرتر از خواب بیدار می‌شدند.
پژوهشگران می‌گویند: قرارگرفتن در معرض نور تأثیراتی متفاوت بر ساعت زیستی در زمان‌های مختلف روز دارد. نور در طول روز، باعث می‌شود زودتر بخوابید؛ در حالی که نور شب، از منابع مصنوعی، این زمان‌بندی را عقب می‌اندازد؛ یعنی باعث می‌شود دیرتر خواب‌آلود شوید.
همه ما تا حدی تحت تأثیر ساعت زیستی (ساعت بدن) خود هستیم که در یک چرخه تقریباً ۲۴ساعته اجرا می‌شود. عملکرد این ساعت ممکن است تحت تأثیر سن، رژیم غذایی و استفاده از فناوری قرار بگیرد.
در هر سنی که باشیم و سبک زندگی ما هرچه باشد، قرارگرفتن بیشتر در معرض نور طبیعی در طول روز، راهی برای پایدار نگه‌داشتن ساعت زیستی بدنمان و به خواب‌رفتن در ساعتی مشخص در هر شب است.

نتیجه گیری

پژوهشگران توصیه می‌کنند هر روز، حتی برای مدتی کوتاه و ترجیحاً صبح‌ها از خانه خارج شویم تا در معرض نور طبیعی قرار بگیریم و عصرها، زمان استفاده از وسایل دیجیتال و نور مصنوعی را به کمترین میزان برسانیم تا کمکمان کند به خواب برویم.
منبع https://www.nature.com/scitable/blog/green-science/dangers_of_the_sun/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین