زیان های تلفن های هوشمند برای انسان

0 ۳

اسمارت فون ها موجب خستگی بیشتر و بهره وری کمتر افراد می شوند

محققان دریافتند یک زن از هر ۵ زن و یک مرد از هر ۸ مرد با استفاده از اسمارت فون ها دچار خستگی بیشتر و بهره وری کمتر می شوند.

محققان دانشگاه تکنولوژی کویینزلند استرالیا در مطالعه خود به نظرسنجی از ۷۰۹ کاربر موبایل در رده سنی ۱۸ تا ۸۳ سال پرداختند و از آنها مجموعه سوالاتی را برمبنای مطالعه‌ای مشابه در ۱۳ سال پیش پرسیدند.

محققان دریافتند افراد به خاطر استفاده از اسمارت فون ها و موبایل‌هایشان به شکل قابل توجهی شاهد افزایش «بیخوابی، بهره وری کمتر، خطرات بیشتر در زمان رانندگی و حتی بروز دردهای بیشتر» بودند. به این پدیده «تکنوفرنس» (technoference) گفته می‌شود.

دکتر «اسکار اوویدو ترسپالاسیوس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این موضوع بسیار بد است چراکه در حال حاضر ۲۴ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان خود را جز “کاربران پرمشکل موبایل” می‌دانند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «منظور ما از تکنوفرنس، اختلالات روزانه در کار افراد به دلیل استفاده از تلفن همراه است. نظرسنجی ما نشان می‌دهد پدیده تکنوفرنس در بین زنان و مردان و در تمامی سنین در حال افزایش است.»

به گفته وی، «به عنوان مثال گزارشات مرتبط با بی‌خوابی و کاهش بهره وری نشان می‌دهد که این پیامدهای منفی در طول ۱۳ سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.»

در مقایسه با مطالعه ۱۳ سال پیش (سال ۲۰۰۵)، پدیده تکنوفرنس برای رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال به ۴۰.۹ درصد افزایش یافته، درحالیکه برای افراد رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال هم افزایش قابل توجه ۲۳.۵ درصد ثبت شده است.

از آنجائیکه پیش بینی می‌شود شمار کاربران تلفن همراه قبل از پایان سال جاری (۲۰۱۹) فراتر از ۲.۵ میلیارد نفر برسد، از این‌رو این مشکل تکنوفرنس می‌تواند وخیم‌تر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین