راه رفتن مجدد بیماران با ضایعه نخاعی,نویدی تازه

0 ۷۹

طبق مطالعه‌ای جدید، ‌یک ایمپلنت الکترونیکی، توانایی راه رفتن را پس از ۱۸ ماه به زنی فلج مبتلا به بیماری عصبی ام‌اس‌ای بازگرداند.

زنی ۴۸ ساله به نام “نیرینا” مبتلا به بیماری آتروفی سیستم چندگانه یا به اختصار “ام‌اس‌ای” (MSA) بود. این بیماری نادر سیستم عصبی باعث آسیب تدریجی به سلول‌های عصبی در مغز می‌شود.

از نشانه‌های اولیه این بیماری کاهش فشار خون هنگامی است که بیمار از حالت نشسته به حالت ایستاده در می‌آید. این موضوع باعث احساس سرگیجه یا از حال رفتن فرد می‌شود.

دانشمندان سوئیسی یک محرک الکترونیکی را به طور مستقیم در ستون فقرات “نیرینا” قرار دادند تا اعصاب خاصی را که در تنظیم فشار خون نقش دارند، فعال کنند. پس از ۱۸ ماه در بستر بیماری بودن، او توانست راه برود و هرچه بیشتر می‌گذشت مسافت‌های بیشتری را با کمک این ایمپلنت طی می‌کرد. با گذشت سه ماه از کاشت این ایمپلنت، او توانست مسافتی ۲۵۰ متری را بپیماید.

این ایمپلنت توسط دانشمندان مرکز تحقیقاتی “NeuroRestore” در لوزان سوئیس ساخته شده است.

“جوسلین بلوخ” (Jocelyne Bloch) از مرکز تحقیقاتی “NeuroRestore” می‌گوید: ام‌اس‌ای بیماری است که در آن اعصاب به خصوص اعصاب مسئول کنترل فشار خون، در حال مرگ هستند. این بدان معناست که زمانی که بیمار در حالت ایستاده قرار دارد، فشار خون وی افت می‌کند و به دنبال آن دچار ضعف شده و حتی از حال می‌رود.

ما این فناوری را بر روی یک بیمار آزمایش کردیم و جواب داد. بنابراین اکنون هدف بعدی ما آزمایش آن بر روی بیماران بیشتری است.

ایمپلنت ساخته شده توسط دانشمندان متشکل از الکترودهایی است که به یک مولد امواج الکتریکی که به طور معمول برای درمان دردهای مزمن به کار می‌رود، متصل شده است.

این ایمپلنت پیش از این برای درمان فشار خون پایین در افراد مبتلا به فلج چهاراندام (tetraplegic) که قادر به حرکت دادن اندام فوقانی و تحتانی خود نیستند، مورد استفاده قرار گرفته بود.

اما این اولین باری است که برای درمان یک بیماری زوال‌ عصبی مورد استفاده قرار گرفته است.

طی هفت روز اول او تحت آزمایش‌هایی قرار گرفت که در آن‌ها بر روی یک میز دراز می‌کشید که او را به آرامی از حالت افقی به حالت عمودی در می‌آورد. این کار باعث کاهش آهسته‌تر فشار خون وی می‌شد.

او همچنین برای مدت ۶ هفته و هر هفته سه روز در بیمارستان تحت توانبخشی قرار گرفت و سپس استفاده از این سیستم را در خانه ادامه داد.

پس از گذشت سه ماه، او دیگر دچار ضعف و از حال رفتن نمی‌شد و می‌توانست با استفاده از واکر ۲۵۰ متر را بپیماید.

“نیرینا” این تغییرات را مانند یک معجزه توصیف می‌کند و می‌گوید: طی دو ماه اخیر من دوباره قادر به راه رفتن شدم.

او از سال ۲۰۱۷ تا کنون با بیماری آتروفی سیستم چندگانه نوع پارکینسون که رایج‌ترین نوع ام‌اس‌ای است، درگیر بوده و تا به امروز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

بیماری‌های زوال عصبی (Neurodegeneration) بر چندین بخش از سیستم عصبی از جمله سیستم عصبی سمپاتیک اثر می‌گذارد.

ام‌اس‌ای منجر به از دست رفتن اعصاب سمپاتیکی می‌شود که فشار خون را تنظیم می‌کند و بنابراین به محض اینکه بیمار به حالت ایستاده قرار گیرد، فشار خونش به شدت افت می‌کند. این موضوع ممکن است منجر به از حال رفتن فرد شود و توانایی آن‌ها برای ایستادن و راه رفتن را مختل کند. کیفیت زندگی این بیماران به شدت کاهش می‌یابد.

این مطالعه در مجله‌ پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

منبع https://jnnp.bmj.com/content/74/7/982

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین