راز مبارزه با فرآیند پیری در بطن هیپوتالاموس مغز

۱۵

science6

دانشمندان بخشی از هیپوتالاموس مغز را یافته اند که کنترل روند پیری فیزیکی را به عهده دارد و می تواند فرآیند سالخوردگی را تحت تاثیر قرار دهد. نتایج این پژوهش که روی موش آزمایشگاهی انجام شده، پژوهشگران را به یافتن راهی برای کند کردن روند پیری انسان قدمی نزدیک تر کرده است. اما این آزمایش ها هنوز روی انسان انجام نشده اند.
پژوهشگران دریافته اند هیپوتالاموس مغز که مسئول رشد، تولیدمثل و متابولیسم بدن است، عامل روند تدریجی و هماهنگ فرآیندی در بدن انسان است که به آن پیری گفته می شود.

با وجودی که سالیان متمادی است که محققان از نقش مغز در روند پیری و افول بدن انسان آگاه بوده اند، اما تحقیق اخیر اولین شاهدی برای اثبات این ادعا است.

گروه محققان آمریکایی می گویند می توانند با فعال و یا مهار کردن مولکولی به نام «NF-kB» در هیپوتالاموس مغز می توانند سیگنال های مغز را مهار و یا آن ها را فعال تر کنند و در نهایت بر ترشح سطوح هورمونی به نام «GnRH» تاثیر بگذارند. این هورمون نورون هایی تولید می کند که مسئول پردازش داده ها به سلول های مغز هستند.

دانشمندان با تحریک مولکول «NF-kB»، ترشح هورمون «GnRH» را کاهش دادند و این کار در نهایت باعث نمایان شدن نشانه های اختلال در ژن های عصبی و فرآیند پیری همچون ضعف، چروک و آتروفی پوست، پوکی استخوان و اختلال حافظه شد. مولکول «NF-kB» به طور کلی مسئول تنظیم واکنش بدن به التهاب است.

پژوهشگران مستقر در نیویورک همچنین موفق شدند تا با تزریق هورمون  «GnRH» فرآیند پیری در موش را کند کنند.

پروفسور دانگشنگ کای، استاد فارماکولوژی مولکولی دانشکده پزشکی آلبرت آینشتن گفته است «پژوهش ما با هدف قرار دادن فعالیت هیپوتالاموس، برای مداخله در سرعت فرآیند پیری راهبردهایی ارائه داده است و می تواند به کند کردن روند سالخوردگی کمک کند و با وجودی که پیری را نمی توان به طور کامل متوقف کرد، می توان سرعت آن، به ویژه در موارد بیماری های مربوط به سالخوردگی کاهش داد».

این پژوهشگر معتقد است آزمایشی که روی موش انجام شده است را می توان با بهره گیری از رویکردهای امن و کاربردی روی انسان نیز تجربه کرد.

نتایج این آزمایش در نشریه «Nature» منتشر شده است

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین