رابطه نور وقت خواب و خلق و خو

0 ۱۴

تحقیق در مورد تاثیر نور بر خلق، نشان می دهد افرادی که شب ها در معرض نور کم و یا نور تلویزیون قرار می گیرند، علائمی بالینی از افسردگی نشان می دهند

نور و خلق و خو

محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض بعضی از رنگ های به هنگام شب می توانند زمینه را برای علائم افسردگی بالینی فراهم کنند.

بر اساس نتایج یافته های تحقیقی در مورد تاثیر نور بر خلق و خو، احتمال دارد افرادی که شب ها در معرض نور کم و یا تشعشات نور صفحه تلویزیون قرار می گیرند، علائم بالینی افسردگی نشان دهند.

پژوهشگران که کنجکاو بودند تاثیر نور را بر علائم افسردگی بر انسان دریابند، تحقیق تجربی را انجام دادند که براساس آن موش های بزرگ (همستر) آزمایشگاهی را در معرض انواع نورها قرار دادند. آن ها به این دلیل همستر را انتخاب کردند که این موجودات جونده شب ها بیدار هستند و روزها می خوابند.

تاثیر نور بر افسردگی

یک گروه از این موش ها در طی شب در تاریکی نگه داشته شدند، گروه دیگری نیز در معرض نور آبی و گروه سوم نیز زیر نور سفید خوابانده شدند. گروه چهارم موش ها نیز در معرض نور درخشان قرمز گذاشته شده بودند.

پژوهشگران پس از گذشت چهار هفته میزان آب قندی که موش ها نوشیده بودند، آزمایش کردند و دریافتند که هر چه موش ها افسرده تر بودند، میزان مصرف آب قند آن ها کمتر بوده است.

رندی نلسون که رئیس دانشکده نورولوژی(عصب شناسی) دانشگاه ایالتی اوهایو و یکی از نویسندگان این پروژه تحقیقی است، می گوید موش هایی که در نور آبی و نور سفید خوابیده بودند، علائم افسردگی نشان می دادند.

نور و خواب

نلسون می گوید:«ما مشاهده کردیم به هیچ وجه در روند خواب این حیوانات اختلالی پدید نیامده است اما آن ها علائم افسردگی داشتند، در حالی که موش هایی که در نور ضعیف قرمز خوابیده بودند، افسرده نبودند.»

نلسون توضیح می دهد که آن گروه از سلول های شبکیه چشم که با میزان دید ارتباط چندانی ندارند، نور را شناسایی می کنند و پیام شناسایی آن را به ساعت بیولوژیک مغز موش ارسال کردند که چرخه خواب و بیداری طبیعی بدن موش را کنترل می کند.

آقای نلسون می گوید مقدار زیادی نور آبی در نور سفید وجود دارد و به همین دلیل است که موش هایی که در نور آبی و نور سفید خوابیده بودند، از موش هایی که در معرض نور قرمز و یا تاریکی قرار گرفته بودند، افسرده تر بودند.

نتیجه گیری

این محقق دانشگاه اوهایو افزوده است: «توصیه من این است که اگر در طی روز زندگی فعال و پویایی دارید و بیشتر اوقات شبها کمتر فعالیت می کنید، خود را کمتر در معرض تلویزیون قرار دهید چون نور صفحه تلویزیون، صفحه های کامپیوتر و دیگر دستگاه های الکترونیکی از نظر میزان روشنایی به رنگ آبی نزدیکتر هستند. راه دیگر آن است که از شیشه های فیلتردار استفاده کنید و یا روی صفحه کامپیوتر خود فیلتر بگذارید تا نور قرمز بیشتری داشته باشند.»

این مقاله، برگردان نتیجه تحقیقی است در مورد تاثیر نور بر خلق و خو که در نشریه نورولوژی منتشر شده است.

منبع https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2113290119

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین