رابطه مغز و روده ها

۴۰

در بسیاری از سنت‌های درمانی، روده اهمیت زیادی در رابطه با سلامت روانی دارد. اما دانشمندان در ابتدا به این مساله اهمیت چندانی نمی‌دادند. اکنون یافته‌های جدید علمی نشان می‌دهند که مغز و روده ارتباطی قوی با یکدیگر دارند

بر اساس گفته بسیاری از دانشمندان، مواد غذایی می‌توانند در دستگاه گوارشی واکنش‌هایی ایجاد کنند که باعث تغییرات روحی در انسان می‌شود. برخی از دانشمندان حتی گمان می‌برند که مواد غذایی بر شخصیت‌ها نیز تاثیر می‌گذارند.
این ایده که روده منشا احساسات انسان است، بخشی از پزشکی سنتی است. در سنت‌های بهداشتی آسیایی، شکم مرکز بدن و منشا استحکام روحی است. اما پژوهشگران مدت زمانی طولانی به این مساله اهمیت نمی‌دادند و آن را جدی نمی‌گرفتند.

رابطه‌ی خاص روده با مغز

در مغز انسان هیچ بخشی وجود ندارد که مخصوص دستگاه گوارشی باشد. ولی ۴ تا ۵ برابر اعصابی که در نخاع وجود دارند، از دیوار‌ه‌های روده می‌گذرند. این اعصاب حتی می‌توانند مزه‌های مختلف غذا را نیز تشخیص دهند. اما با وجود این شکم و مغز همواره در ارتباط هستند. مغز سیگنال‌های مربوطه را از طریق گردش خون یا از طریق هورمون‌ها دریافت می‌کند. سپس این سیگنال‌ها در مغز به بخشی که مربوط به احساسات است، انتقال داده می‌شوند. این رابطه نزدیک بین شکم و احساسات در طی دوران تکامل انسان شکل گرفته است. این مساله حتی در زندگی عادی برای همه مشخص است: گرسنگی حال را بد می‌کند و اگر هم انسان از نظر روحی حالش خوب نباشد، اشتها ندارد.

تاثیرات نوع مواد غذایی بر روح و روان انسان

غذایی که انسان مصرف می‌کند، در مغز دقیقا ثبت می‌شود. اگر او اشتها داشته باشد و دستگاه گوارشی‌اش درست کار کند، سیستم درست است. اما اگر در دستگاه گوارشی اختلالی ایجاد شود، مغز متوجه این مساله می‌شود. به همین دلیل بسیاری از بیماری‌های مربوط به روده با ترس و افسردگی همراه هستند.

برخی از پژوهشگران تاثیرات مستقیم نوع غذا را بر رفتار و حالت موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نوع ماده غذایی تاثیر مستقیم بر حال موش‌ها دارد.

اگر این امر در میان انسان‌ها نیز صدق کند، این یافته‌ای بسیار موثر خواهد بود، زیرا می‌توان از این طریق با بیماری‌‌های روحی و روانی مبارزه کرد. اما از طرف دیگر، برخی پژوهشگران با این یافته‌های علمی محتاط‌تر برخورد می‌کنند و می‌گویند که این مساله به فاکتورهای متعدد دیگری بستگی دارد. آنها قصد دارند که در سال آینده تحقیقی در این مورد انجام دهند و کشف کنند که تغییرات در نوع مواد غذایی چه تاثیراتی بر مغز انسان می‌گذارد.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین