درمان 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی خون‌ساز

0 ۳۸

sinajen3_4671

دکتر امیر حمیدیه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به تاریخچه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی افزود: سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که قدرت تمایل و تکثیر فراوان دارند از این رو با استفاده از این سلول‌ها می‌توان روش‌های درمانی برخی از بیماری‌ها را ارائه داد.

وی، سابقه استفاده از سلول‌های بنیادی را از 40 سال قبل دانست و اظهار داشت: در کشور نیز از 25 سال قبل فعالیتهای تحقیقاتی در این زمینه آغاز شد و در دهه اخیر توسعه این علوم روند پرشتابی گرفته است.

حمیدیه با بیان این که از سال 2010 شتاب تولید علم در حوزه علوم سلول‌های بنیادی در کشور پرشتاب بوده است، ادامه داد: در این راستا محققان کشور درصدد کاربردی کردن دستاوردهای این علوم هستند.

وی با تاکید بر این که توسعه این علوم مستلزم وجود بازارهای جهانی برای سلول‌ درمانی است، خاطرنشان کرد: سهم بازارهای جهانی از توسعه خدمات سلول درمانی دو تا سه میلیارد دلار بوده که بر اساس برآوردها این میزان تا سال 2020 از رقم 16 تا 17 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی اضافه کرد: بر اساس برآوردها سهم بازارهای جهانی از ارائه خدمات سلول درمانی در سال 2030 از مرز 100 میلیارد دلار رد خواهد شد و پیش‌بینی ‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2050 بازاری بالغ بر 500 میلیارد دلار در حوزه خدمات سلولی ایجاد خواهد شد.

درمان 60 نوع بیماری صعب‌العلاج با سلول‌های خون‌ساز

حمیدیه، سلول‌های بنیادی را مشتمل بر دو دسته سلول‌های خون‌ساز و مزانشیمال ذکر کرد و افزود: سلول‌های بنیادی خون‌ساز قادر هستند که بیش از 60 نوع بیماری صعب‌العلاج را درمان کند که خدمات درمانی برای این بیماری‌ها از طریق سلول‌های خون‌ساز در ایران ارائه می‌شود.

به گفته وی با پیوند سلول‌های بنیادی قادر به درمان بیماری‌هایی چون بیماری‌های خونی بدخیم مانند سرطان، بیماری‌های خونی غیر بدخیم مانند تالاسمی و نارسایی‌های مغز و استخوان، نقص ایمنی کشنده، بیماری‌های متابولیستی، تومورها و بیماری‌های خود ایمنی هستیم.

حمیدیه با اشاره به سلول‌های بنیادی مزانشیمال تاکید کرد: این سلول‌ها قابلیت تبدیل به سلول‌های مختلف مانند سلول‌های ماهیچه‌ای، کبدی، عصبی و چربی را دارند.

این دسته از روش درمانی در فاز سوم مطالعات بالینی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین