درمان جدید دیسک های کمری

مقدمه

یک هیدروژل تزریقی در یک آزمایش انسانی جدید در ترمیم دیسک‌های آسیب دیده ستون فقرات نویدبخش عمل کرده است.

آزمایشات انسانی نشان داده است که تزریق هیدروژل یک درمان امیدوارکننده و موثر برای کمردرد مزمن ناشی از بیماری دیسک دژنراتیو(DDD) است. این درمان به مراتب کمتر از سایر روش‌ها مانند جراحی‌، تهاجمی است و تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) را نیز دریافت کرده است.

شیوه جدید درمان دیسک های کمری

دیسک‌های ستون فقرات نقش مهمی در محافظت از مهره‌ها دارند، اما مانند بسیاری از قسمت‌های بدن با افزایش سن، شروع به فرسودگی می‌کنند. در بسیاری از افراد، مایع موجود بین دیسک‌ها می‌تواند خشک شود یا نشت کند و موجب درد شود و بر تحرک افراد تأثیر بگذارد.

متأسفانه درمان‌ها تا حد زیادی به مراقبت‌هایی مانند استراحت، فیزیوتراپی و مسکن‌ها یا در موارد شدیدتر، جراحی که در آن دیسک‌ها برداشته شده یا با پروتز جایگزین می‌شوند، محدود می‌شود. اما به تازگی، دانشمندان گزینه جدیدی را توسعه داده‌اند؛ هیدروژلی که می‌تواند به ستون فقرات تزریق شود و شکاف‌ها و پارگی‌های دیسک آسیب‌دیده را پُر کند و بخشی از بالشتک آن را برای کاهش درد بازیابی می‌کند.

مزایای ان

این ژل که توسط شرکت پزشکی “ReGelTec” ساخته شده است، “هیدرافیل”(Hydrafil) نام دارد و در سال ۲۰۲۰ از جانب سازمان غذا و داروی ایالات ‌متحده، “دستگاه نوآورانه” لقب گرفت و اکنون نتایج اولین آزمایشات انسانی آن در دسترس قرار گرفته است.

این کارآزمایی بالینی شامل ۲۰ بیمار ۲۲ تا ۶۹ ساله بود که همگی کمردرد مزمن ناشی از DDD داشتند. همه آنها درد خود را با نمره چهار یا بیشتر در مقیاس ۱۰ درجه‌ای توصیف کرده بودند و همه تنها تسکین خفیفی از درمان‌های موجود گزارش کرده بودند.

در این روش جدید، ابتدا ژل حرارت داده می‌شود تا به مایع غلیظی تبدیل شود و سپس با استفاده از یک سوزن به دیسک‌های آسیب دیده تزریق می‌شود. هنگامی که خنک و با دمای بدن هم‌دما می‌شود، به شکل یک ایمپلنت با همان نوع خواص بیومکانیکی دیسک طبیعی درمی‌آید. سپس بیماران به مدت شش ماه تحت نظر قرار می‌گیرند تا بهبودی آنها ارزیابی شود.

کاهش قابل ملاحظه درد

همه شرکت کنندگان در کارآزمایی، بهبودهایی را در درد و تحرک گزارش کردند و در مقیاس صفر تا ۱۰، میانگین سطح درد گزارش شده توسط آنها از ۷.۱ به ۲.۰ کاهش یافت و در پرسشنامه‌ای در مورد اینکه چگونه کمردرد، آنها را از انجام فعالیت‌های روزمره باز می‌دارد، میانگین امتیاز آنها در شاخص ۱۰۰ امتیازی از ۴۸ به شش کاهش یافت.

“داگلاس بیل” نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگر این یافته‌ها با تحقیقات بیشتر تأیید شود، این روش ممکن است یک درمان بسیار امیدوارکننده برای کمردرد مزمن در افرادی باشد که تسکین کافی از مراقبت‌های رایج کنونی پیدا نکرده‌اند. روش ما یعنی تزریق ژل، آسان است، نیازی به جراحی باز ندارد و روشی مطلوب برای بیمار است.

نتیجه گیری

البته این اولین آزمایش این روش بوده که شرکت‌کنندگان کمی نیز داشته است و مشاهده نتایج امیدوارکننده در ۲۰ بیمار هنوز برای اثبات کارایی این روش کافی نیست. اما این درمان به هر حال امیدوار کننده است و محققان آزمایش آن را با بیماران بیشتری ادامه خواهند داد.

این تحقیق در نشست علمی سالانه انجمن رادیولوژی مداخله‌ای ارائه شده است.

منبع https://www.drugdeliverybusiness.com/study-experimental-hydrogel-injection-chronic-low-back-pain/