درمان احتمالی عدم تعادل مخچه ای با داروهای ایمنی

122 ۱۲,۰۲۲

ataxia

تحقیقات جدید نشان می دهد که تمام بیماران با اتاکسی مخچه ای از نوع نقص ایمنی لاعلاج نیستند و بوثژه اگر در ابتدای تشخیص داروهای ایمونوتراپی بگیرند احتمال پاسخ مناسب درمانی هست. دکتر Andrew McKeon از روچستر در مینه سوتا می گوید که عمدتا در باره روند درمان و کنترل این کسالت یک دیگاه بدبینانه وجود دارد اما لزوما این طور نیست و تعیین انتی بادی های مربوط و تشخیص اتاکسی مخچه ای می تواند به داروهای ضد ایمنی جواب بدهد.این بیماری به علت حمله به سلول های عصبی بسرعت بیمار را ناکار کرده و اختلالات تعادل-تکلم وراه رفتن داده و توازن قدرت عضلات را مختل می کند.بیماری یا در زمینه نقص ایمنی سرطان هاست که در این مورد به علت پرکاری T cell هاست.واگر درزمینه غیر سرطانی باشد اتوانتی بادی ها نقش دارند که  بیش از 17 نوع اتوانتی بادی شناخته شده است.
JAMA Neurol. Published online September 28, 2015. Abstract
۱۲۲ نظرات
  1. سمیه می گوید

    سلام وقت بخیر
    پدر من با ۶۷ سال سن به طور نامحسوس از ۴ سال پیش دچار گز گز و بی حسی دست و گاهی نداشتن تعادل در زمان بلند شدنو لکنت در گفتار بوده اند.پس از ام ار آی دکتر ابتدا تشخیص به سکته مغزی داده اند.پس از ۳ ماه مصرف دارو تست اعصاب دستو پا و ازمایش خون تقریبا ۲ سال هست که تشخیص als را داده اند و داروی ریلوزول مصرف می کنند.در این مدت قدرت تکلم کمی اهسته شده ، نداشتن تعادل در هنگام راه رفتن بیشتر و قدرت دستان تحلیل رفته .به گفته پزشک متخصص ایشان als از نوع دست باربردارند ومشکلی در پاها ندارن و عدم تعادل مرتبط به این بیماری نیست.ایا امکان داه اصلا نوع بیماری ایشان als نبوده و آتروپی باشد.در ضمن نزدیک به ۱۷ سال هست که دیابت دارند ولی کاملا با قرص کنترل شده و r1c زیر ۷ دارند.

    1. davanlou می گوید

      سلام
      معمولا برای یک علامت چند کسالت همزمان مطرح نمی کنند.البته غیر ممکن نیست.اما بهتر است که علائم را در یک قالب قرار داد.در مورد ایشان علیرغم قند کنترل شده نوروپاتی دیابتی در انواع مختلف خود علایم ایشان را توجیه می کند.جهت رد و یا تایید بیماری ALS بهتر است در یک مرکز دانشگاهی توشط همکاران باتجربه بررسی و تشخیص نهایی داده شود.

  2. مرضیه می گوید

    سلام آقای دکتر، خواهر من حدود ۴ ماه پیش بخاطر فیبروم رحمی که داشته قرص پروژسترون مصرف کرده و بعد از مصرف دچار اختلال در تکلم و عدم تعادل شده. دکتر براش انسفالیت اتوایمیون تشخیص داده اما یه دکتر دیگه گفت که مخچه آسیب دیده. امکانش هست که من براتون مدارک رو بفرستم و نظر شما رو بدونم؟؟ خیلی‌ شرایط سختی داریم لطفا جواب منو بدین

    1. davanlou می گوید

      سلام
      بله حتما ارسال فرمایید سن ایشان بیماری های احتمالی قبلی و داروهای مصرفی به جهت امراض احتمالی ووضعیت کنونی ایشان را بفرمایید.

  3. محمد می گوید

    سلام دکتر من ۲۲ سالمه بیماری آتاکسی فریدریش دارم دیگه سخته برام تعادل در راه رفتن ندارم در صحبت کردن خلاصه اینکه خسته شدم از این بیماری لعنتی داخل اینترنت هم سرچ کردم درمانی برای این بیماری نیست شما بگین چیکار کنم چون بقران خیلی عذاب میکشم

    1. davanlou می گوید

      سلام
      بیماری یاد شده عارضه شناخته شد ای است و ناامیدی و نپذیرفتن حقیقت چیزی از واقعیت ان کم نمی کند.باید به کمک نوتوانی و شیوه های تقویت عصلات بر اختلالات کار سیستم عصبی منجر به ناتوانی غلبه کرد.راه دیگری تا کشف درمان های علتی وجود ندارد.

      1. reza می گوید

        مثلاً باید چطوری تقویت شوند

        1. davanlou می گوید

          سلام
          قبلا بارها در این مورد این کسالت و نحوه تعامل با ان در این بخش پاسخ داده شده است. در حال حاضر در دنیا درمان دراماتیک و قاطعی برای این عارضه شناخته نشده است.اما این مشکل در مورد بسیاری بیماری های دیگر مانند دیابت فشار خون بالا بسیاری نوروپاتی های غیر اختصاصی و غیره وجود دارد.فعلا نوتوانی کاردرمانی فیزیوتراپی های اختصاصی اب درمانی کنترل تغذیه و تحرکات جسمی و فیزیکی حساب شده نوتوانی ذهنی توسط رفتاردرمانگر جهت افزایش تحمل پذیری-کنترل وزن و افزایش و ارتقای روحی روانی استفاده از ابزار وسائل کمک نوتوانی مانند بریس کفش طبی و مانند انها است.پیوند سلول های بنیادی و سایر شیوه های اختصاصی در حال حاضر در مراحل تحقیقاتی است.

  4. مهدی می گوید

    سلام استاد. من۳۵سال سن دارم حدودا۱۰سال است آتاکسی مخچه ای دارم و نمتوانم راه بروم و اصلا تعادل در راه رفتن ندارم خواهشن التماستون میکنم اگر راه درمانی هست به من جواب بدید. شمارم۰۹۳۵۹۲۵۵۱۱۲

    1. davanlou می گوید

      سلام
      در مورد اتاکسی مجچه ای قبلا به کرات صحبت شده است که در حال حاضر درمان علامتی و مبتنی بر اقدامات نگاهدارنده مانند نوتوانی کاردرمانی اب درمانی در مراکز دانشگاهی است.

  5. سحر رحیمی می گوید

    سلام من از سیزده سالگی مشکل تعادل پیدا کردم در یک شب پیش دکتر متخصص رفتم گفت ام اس داری زیر نظرشان دو دوره آمپول و ویتامین بی۳۰۰ مصرف کردم که خوب شده بودم از ایران رفتیم و مشکل تعادلم کم کم برگشت الان ۳۲سالمه دو ساله برگشتم ایران میگن آتروفی مخچه و اتاکسی داری ایا درمانی هست و اتاکسی من از چه نوعی هست؟
    چون من لکنت زبان ندارم و مشکلم تعادلم هست بیرون از خونه هم بیشتر میشه

    1. davanlou می گوید

      سلام
      ابتدا تشخیص دقیق مهم است ودر صورت تایید اتروفی و اختلال کار مخچه در حال حاضر درمان علامتی شامل نوتوانی اب درمانی و فیزیوتراپی های مبتنی بر تعادل است و درمان قاطع و مورد تایید دارویی و یا جراحی شناخته شده ای نیست..برخی مطالغات در مورد پیوند کارامدی سلول های بنیادی در دست انجام است.

  6. بکائیان می گوید

    سلام
    من از ۱۱ سالگی بیماری آتاکسی فریدریش گرفتم از طریق آزمایش ژنتیک ِآتا کسی فریدریش نشان داده و الان ۷ سال هست که این بیماری را دارم و هیچ یک از بستگان هم این بیماری را ندارند و الان هم حرکات اصلاحی می روم دارویی برای این بیماری نیامده ‌؟و یا در سال های آینده نمیاد؟در چه مرحله ای است ؟تحقیقات، بالینی؟

    1. davanlou می گوید

      سلام
      درمان ها و تحقیقات در باره این کسالت انجام شده و در حال انجام است که باید پیگیر انها باشید.می توانید درسابت های ایتنرنتی انها در داخل و یا خارج کشور عضو شده و در جریان درمان ها و مطالعات جدید باشید.فعلا نوتوانی -ورزش- کار درمانی -فیزیوتراپی و استفاده از وسائل کمک نوتوانی توصیه می شود.

  7. mahdi می گوید

    سلام. من۳۵ سال سن دارم مدت حدودا ۷سال است دچار عدم تعادل در راه رفتت دارن این اواخر بهم کفتن آتروفی مخچه دارم تورو خدا یه کمکی بهم بکنی.

    1. davanlou می گوید

      سلام
      در صورت صحت تشخیص قبلا در مورد این عارضه توضیح داده شده است.معمولا سایقه خانوادگی هست و با تهمیدات نوتوانی و کاردرمانی و بازیابی فعالیت های مختل شده بتوان به فرد کمک کرد و سیر کسالت را کندتر کرد.

    2. شمیرانی می گوید

      سلام شما تو گفتارم مشکل دارید؟

      1. davanlou می گوید

        سلام
        متوجه نوشتار شمانشدم…کدام گفتار؟

  8. Mhb می گوید

    سلام من خانومی ۳۳ ساله هستم ک از بدو تولد ب اتاکسی و تنبلی مخچه مبتلا شدم اونم بدلیل زایمان سختی ک مامانم داشته تا دو سال پیش خیلی وضعیتم بد بود ولی دو سال ک کاردرمانی و حرکات اصلاحی میرم خیلی بهتر شدم ولی دیگه خسته شدم یعنی اگه یه مدت کاردرمانی نرم اصلا نمیتونم راه برم کمکم کنید یه راه حلی دارویی پزشک متخصصی بهم معرفی کنید ممنون

    1. davanlou می گوید

      سلام
      بهترین درمان اتاکسی مخچه ای در حال حاضر همان است که انجام می دهید و انهم کاردرمانی-نوتوانی فیزیوترپی-اب درمانی و استفاده از وسائل کمک تونوانی مانند بریس و کفش طبی و امثال انها…مراکز توانبخشی دانشاهی بهترین مراکز در ان زمینه هستند.درمان های جدید در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی است.

      1. مرتضي می گوید

        سلام آقای دکتر
        دختر نه ساله ای دارم از یک سالگی که میخواست راه بیوفته متوجه شدم عدم تعادل داره پیگیری کردم گفتن مخچه اش کوچیکه گفتن یا به خاطر مشکل ژنتیکیه یا به خاطر کیست سه و نیم سانتی آرکنوئیدی هست که روی مخچه اشه معلوم نیست
        چیکار کنم
        یه جا خوندم ژننی رو کشف کردن واسه رشد مخچه
        منو راهنمایی کنید

        1. davanlou می گوید

          سلام
          اختلالات تعادلی مخچه کمیاب نیست و معمولا ربطی به کیست اراکنویید ندارد.درمان فعلا حمایتی و شامل نوتوانی ورزش کاردرمانی اب درمانی استفاده از ابزار کمک نوتوانی در صورت نیاز می باشد.درمان عملی و قطعی و جدیدی فعلا گزارش نشده است

  9. امید جعفرزاده می گوید

    سلام پدر اتاکسی وراثتی از نوع نخاعی مخچه ای داشت
    الان علائم در برادرم که چهل ساله هستن دیده میشه عدم تعادل ضعف حافظه اضطراب البته در ابتدای علائم هست آیا درمانی وجود داره امکانی برای توقف کاهش علائم یا کنترل وجود داره اخیرت شنیدم از سلول درمانی جواب گرفته شد در آمریکا با تشکر

    1. davanlou می گوید

      سلام
      در حال حاضر کتترل این کسالت با روش هایی مانند نوتوانی کاردرمانی اب درمانی استفاده از وسائل کمک نوتوانی فیزیوتراپی-نوروبیوفیدبک و مانند انها جهت خفظ تعادل و ادامه بهره وری معمول از اندام ها است.داروها شر جنته تقویتی و یا درمان علامتی است.سلول درمانی بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد و هنوز مورد تایید علمی و عملی نیست.

  10. مهرداد خوشنویس می گوید

    سلام
    من دارای ۵۵ سال سن ، مذکر .نزدیک به ۲ ساله که ابتدا با مشکل تکلم و بعد تعادل در راه رفتن و حتی نوشتن شده ام تقریبا”به جز ازمایش مایع نخاعی همه تست هارو هم در ایران والمان انجام داده ام . یکسال پیش در المان بیماری را CEREBELLA ATAXIA عنوان کردن و علت را تشخیص ندادند و در ایران پس از معاینه مجدد انجام تست ژنتیک و پت اسکن و ازمایش ها تخصصی تربه بیماریMSA احتمال دادند که پس از تست افت فشار خون واینکه بعضی از علائم را نداشتم ، MSA فعلا” منتفی و داروی مادوپار را تجویز کردند که پس از رسیدن به روزی ۳ قرص مجدد به پزشک مراجعه کنم .سوام اینه که مسیر اشتباهی رو نرم وزمن رو از دست ندم چون تقریبا” از ابتدای شروع علائم به پزشک مراجعه کردم .پیشنهادی دارید ؟

    1. davanlou می گوید

      سلام
      افتراق بین اتروفی مخچه و اسپینال موسکولار اتروفی نباید سخت باشد. یافته های بیوپسی معمولا کمک کننده است.اخرین تصویر برداری مغزی را لطفا ارسال کنید.ایادر بستگان دور و نزدیک مشابه این حالت وجود دارد؟

      1. کریمی می گوید

        سلام 

        من دختری ۳۶ساله هستم.حدود۱۰ساله یعنی از۲۶سالگی  عدم تعادل در راه رفتن و حرف زدن ونوشتن پیداکردم ازویلچر استفاده میکنم میخواستم بپرسم راه درمانی وجودداره؟

        1. davanlou می گوید

          سلام تشخیص بیماری شما چه بوده است.در صو رت امکان اسکن مدارک طبی خود را ارسال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین