داروی جدید برای الزایمر

0 ۶

XT82214862-70988210

به گزارشپایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، محققان شرکت بیوجن پس از آزمایش داروی ‘آدوکانوماب’ بر روی 165 بیمار مبتلا به آلزایمر به مدت یکسال به این نتیجه رسیدند که این دارو نه فقط برای این افراد مضر نبوده بلکه زوال حافظه را متوقف کرده است.
با این حال 40 نفر از کسانی که در این کارآزمایی شرکت کرده بودند به دلیل عوارض جانبی مثل سردرد از ادامه کارآزمایی خودداری کردند.
هر چند نتایج اولیه امیدوارکننده بود اما برای اطمینان از سودمندی و بی ضرر بودن دارو به تحقیقات بسیار بیشتر و گسترده تری نیاز است.
از این رو محققان بیوجن در مرحله بعدی قصد دارند کارآزمایی خود را روی بیش از 2700 بیماری که در مراحل اولیه هستند، در آمریکا، اروپا و آسیا انجام دهند.
در آلزایمر نوعی پروتئین به نام آمیلوئید-بتا در مغز رسوب می کند و باعث تخریب سلول های عصبی می شود از این رو پیشگیری از ایجاد این رسوبات آمیلوئید، هدف اصلی محققانی است که به دنبال داروی آلزایمر هستند.
با این حال جستجوی داروی آلزایمر تا به حال ناامیدکننده بوده، آخرین دارویی که برای درمان آلزایمر مجوز گرفته ده سال پیش ساخته شده است.
متخصصان و کارشناسان دیگر از نتایج تحقیق شرکت بیوجن که در نشریه نیچر منتشر شده ، ‘با احتیاط’ استقبال کرده اند.
دکتر دیوید رینولدز دانشمند ارشد موسسه تحقیقات آلزایمر انگلیس می گوید، نتایج این تحقیق حاکی از شواهدی است که شاید رده دارویی جدیدی برای درمان این بیماری در چشم انداز باشد.
دکتر جیمز پیکت رییس تحقیقات انجمن آلزایمر انگلیس هم می گوید:نکته جالب این است که هر چه دوز دارو بیشتر باشد آمیلوئید بیشتری از مغز افراد پاک می شود.
در حال حاضر داروهای موجود در بازار مستقیما بر روند بیماری تاثیری نمی گذارند بنابراین دارویی که با زدودن آمیلوئید، واقعا سیر بیماری را کُند کند، تحول بسیار قابل توجهی است.
اما دکتر تارا اسپایرز-جونز از دانشگاه ادینبورو محتاطانه اظهار خوش بینی می کند و زیاد هیجان زده نیست چون بسیاری از داروهایی که در مراحل اولیه به خوبی جواب می دهند در تحقیقات بزرگتر ناکام می مانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین