حوادث عروقی مغزی

۸۵۴

دستورالعمل جدید برای جلوگیری از سکته و حملات قلبی

1392/8/25

دستورالعمل جدید در آمریکا برای جلوگیری از سکته و حملات قلبی، داروهای استاتین مخصوص پایین آوردن کلسترول را برای تعداد بیشتری از آمریکاییان تجویز می کند.
دستورالعمل جدید که روز سه شنبه توسط دو سازمان پزشکی برجسته آمریکا منتشر شد، از یک فرمول جدید برای محاسبه خطر قلبی افراد استفاده می کند. این فرمول عوامل بسیاری را بعلاوه کلسترول که تا به حال تمرکز اصلی پزشکان بوده است، در نظر می گیرد.

بالا ترین میزان مرگ و میر در سراسر جهان، بر اثر بیماری های قلبی است. و کلسترول بالا منجر به سخت شدن عروق میشود که می تواند حمله قلبی یا سکته مغزی به همراه داشته باشد.

میلیون ها آمریکایی داروهای استاتین را بکار می برند، که به طور چشمگیری باعث کاهش کلسترول خون می شود.

بر اساس دستورالعمل های قبلی، داروهای استاتین برای حدود ۱۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی توصیه می شد، اما، تحت فرمول جدید توصیه می شود که یک سوم جمعیت بزرگسال، یعنی ۳۳ میلیون آمریکایی، از این داروها استفاده کنند.


رابطه بین فشار خون و ضایعات ماه سفید مغزی

1392/8/22

events9

یافتن ضایعات ماده سفید در سی تی اسکن بیماران با سکته مغزی یک یافته شایع بوده و علت عمده ان سن بالا و سابقه فشارخون بالا می باشد.

در مورذ رابطه بین فشار خونی که به صورت سرپایی لز بیمار گرفته می شود و نیز سکته مغزی گزارشات زیادی هست اما هنوز ارتباط بین انها بخوبی روشن نیست.

برای تکمیل تحقیقات در این زمینه در یک مطالعه علمی از چولای 2009 تا جولای 2012 تعداد 169 بیمارفشار خونی با سکته غیر از منشا قلبی یک هفته پس از سکته بررسی شده و فشاتر خون انها به صورت سر پایی یکی دو هفته بعد از سکته ارزیابی شد.

بیماران بر پایه ضایعات پیشرفته ماده سفید مغزی و پارامترهای میزان فشار خون سرپایی به دو دسته تقسیم شدند.تحلیل های اماری لازم برای تعیین هر دو فاکتور بالا انجام شد.

در تحلیل نهایی بالاتر بودن فشار رورانه و شبانه خوابیده و ایستاده و ریتم تند قلبی با ضایعات وسیع ماده مغزی همراه بود در صورتی که میزان فشار ریتم بیولوژیک شخص-میزان قند خون ناشتا و نوع خواب شبانه با تغییرات وسیع ماده سفید مغزی همراه نبود.

نتیجه گیری نهایی انکه علاوه بر سن  و فشار خون بالا میزان ریتم بالای قلبی هم در بروز ضایعات ماده سفید مغزی دخیل است و در تصمیمات درمانی باید به کنرل ریتم قلبی هم توجه کرد.

Kwon H, Lim Y, Kim H, Kim H, Kwon H, Lim J, Lee Y, Kim J, Kim Y; American Journal of Hypertension (Oct 2013

 


امیدی جدید برای افراد نیمه فلج

1392/7/30

events10

دانشمندان اروپایی یک استخوان بندی خارجی برای بیماران نیمه فلج طراحی کرده اند که به کمک آن می توانند بایستند و راه بروند.

دو پای ماریوس چوسته آی ۱۹ ساله در نتیجه یک تصادف اسکی، فلج شده است. او اکنون می گوید یک دلیل برای لبخند زدن دارد. او ادامه می دهد: «خوشحالم چون دوباره می توانم روی پاهایم بایستم، قادر به راه رفتنم و می توانم حرکت کنم. امیدوارم کمی حس و قدرت به هر دو پایم برگردد.»

این استخوان بندی خارجی که به ماریوس و دیگر بیماران نیمه فلج کمک می کند، توسط دانشمندان طرح پژوهشی اتحادیه اروپا طراحی شده است.

فدریکا تامبورلا، درمانگر توان بخشی بیمارستان سانتا لوچیا در شهر رم، پایتخت ایتالیا، می گوید: «این بیماران با روش های توان بخشی معمولی، نخواهند توانست بدون کمک بین این دو میله موازی راه بروند. برای این بیماران، یافتن دوباره احساس راه رفتن تقریبا غیرممکن است. این استخوان بندی خارجی به بیماران کمک می کند تا این احساس را در حرکت و در روند فیزیولوژیکی طبیعی بازیابند. این دستگاه به بیماران در حرکت دادن مفصل رانشان کمک می کند و حرکت ران ها، کلید قطعی در همه فن های توان بخشی است.»

مارکو مولیناری، متخصص اعصاب بیمارستان سانتا لوچیا می گوید: «دوباره راه رفتن برای این بیماران از نظر روان شناسی بسیار مهم است. برای آنها حرکت کردن، بدون نشستن در صندلی چرخدار که آنها را هم قد یک کودک می کند، یک تغییر بسیار بزرگ است. ایستادن در همان ارتفاع و نگاه کردن مستقیم به چشمهای دیگر بزرگسالان، بسیار مهم است.»

پژوهشگران امیدوارند بیماران فلج روزی بتوانند دستگاه استخوان بندی خارجی را با مغز خود هدایت کنند.

میشل ایلزکوویتس، مهندس ارتباطات از راه دور می گوید: «در حالت ایده آل، می خواهیم سیستمی را طراحی کنیم که قادر به کنترل دستگاه استخوان بندی فقط با گرفتن سیگنال های مغز بیمار باشد. به دلایل مختلف هنوز موفق نشده ایم. چون اغلب سیگنال هایی که دریافت می کنیم برای استفاده به اندازه کافی واضح نیست. مشکل دیگر ما ارتعاش های تولید شده توسط خود دستگاه استخوان بندی خارجی است. این صدای ممتد، سیگنال های فرستاده شده توسط مغز را مختل می کند و در نتیجه ما نمی توانیم از آنها استفاده کنیم.»

پژوهشگران برای حل این مشکل سعی می کنند از میان برها استفاده کنند و یکی از این میان برها، چشم ها است.

بنابراین دانشمندان سعی می کنند از طریق شبکیه چشم، مغز را تحریک کنند. به این ترتیب آن ها خواهند توانست سیگنال های مغز را مجزا کنند.

گی چرون، متخصص اعصاب دانشگاه آزاد بروکسل می گوید: «ما می دانیم که سیگنال هایی که به چشم می فرستیم، در یک طول موج معین به شبکیه می رسد. سپس مغز خود را با این طول موج هماهنگ می کند تا بتواند سیگنال هایی که ما می فرستیم را بخواند. همچنانکه ما، پژوهشگران و متخصصان اعصاب، این طول موج ها را می شناسیم، می توانیم آن ها را از دیگر امواجی که از مغز فرستاده می شود، مجزا کنیم و فقط امواج با طول موج ویژه را نگه داریم. اینها همان امواج مغزی هستند که خواهند توانست دستگاه را کنترل کنند.»

دانشمندان امیدوارند به کمک این پژوهش پیچیده، به افراد فلج راه حل هایی در کوتاه مدت ارائه کنند.

میشل ایلکوویتز، مهندس ارتباطات از راه دور می گوید: «ما پیش بینی می کنیم که این دستگاه سه تا پنج سال آینده به بازار خواهد آمد. تا آن زمان ما باید کل سیستم را قوی تر و برای استفاده آسان تر کنیم. همچنین قیمت تولید آنرا باید پایین بیاوریم.»


تاثیر داروهای کاهنده چربی در درمان سکته مغزی

1392/7/15

events11

گزارشات جدیدی نشان می دهد که مصرف داروهای کاهنده چربی به نام استاتین ها در بیمار سکته کرده در بیمارستان می تواند در سرعت بهبودی و روند بیماری دخیل بوده و زمان اقامت بیمار در بیمارستان را به حداقل برساند.

دکتر الکساندر فلینت از بیمارستان ردوود سیتی در کالیفرنیا و راهبر این مطالعه بیان می دارد که تجویز داروهای استاتین مدت اقامت بیمار سکته ای را کاهش می دهد اما زمان شروع ان به درستی مشخص نشده است ولی بررسی ها نشان می دهد که در زمانی که بیمار در بیمارستان است باید دارو اغاز گردد

در این تحقیق تعداد 12689 بیمار در یک بازه 7ساله که با سکته ایسکمیک به بیمارستان کایزر پرماننت در کالفرنیای شمالی مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند, پرونده های الکترونیکی انها در بخش و داروخانه برای تجویز استاتین ها در بیمارستان مطالعه شد.بررسی ها نشان داد که شانس برگشت به خانه در انهایی که قبل و بعد از بستری در بیمارستان استاتین می گرفتند نسبت به انهایی که نمی گرفتند بالاتر بود یعنی رقم 57در صد در برابر 47 درصد و رقم 6درصد مرگ و میر انهایی که استاتین می گرفتند در برابر 11در صد انهایی ک نمی گرفتند نشانه تاثیر این دارو در کاهش امار مرگ و میر و تسریع برگشت به خانه پس از بستری در بیمارستان است.

دکتر فلینت به نقش استاتین ها در بهبودی برگشت مستقیم بیمار سکته ای به خانه و مزایای ان برای بیمار و خانواده او هم از نظر عملی و هم مالی تاکید می کند.

 


مزایا و مضار استاتین ها

1391/6/31

events12

استاتینها دسته ای از داروها هستند که بیشتر از همه برای درمان افزایش کلسترول بکار گرفته می شوند.در افراد با ریسک امراض قلبی عروقی قادر به کاهش ریسک وقوع سکته های قلبی و مغزی هستند.

امروزه تحقیقات جدیدی برای بررسی سایر منافع ان مانند جلوگیری از الزایمر و افسردگی و نیز کاهش ریسک وقوع کاتارکت در برابر عوارض ان مانند افزایش ریسک ابتلای به دیابت و نیز التهای کبد و عضلات در جریان است.

در کنفرانی علمی اواخر 2012 انجمن قلب امریکا مطرح شدکه برپایه 5 مطالعه جدید منافع قلبی عروقی تجوبز استاتین ها بر ریسک حفیف افزایش ابتلای به دیابت تفوق دارد.انها تایید کردند که ریسک عوارض قلبی عروقی بسیار بیشتر از حتمال افزایش ابتلای به دیابت است.درحالیکه هر پنج مزالعه بر افزایش احتمال ریسک ابتلای به دیابت تاکید داشتند اما احتمال مطلق وقوع ان ناچیز بوده و به ریسک بیمار قبل از اغاز درمان ونیز میزان مقدارمصرف استاتین ها بستگی دارد.

برای کاهش ریسک ابتلا تمهیداتی مانند کنترل قند خون استفاده از عناصر منهدم کننده تجمع صفراوی و نیز کاهش مصرف نیاسین توصیه شده و نتیجه نهایی کنفرانس یادشده ان بود که که دلایل مصرف استاتین ها انقدر قوی است که تصور ابتلای به دیابت نباید انرا منتفی کند.

بعلاوه نقش مثبت استاتین ها در بهبودی خلق و خو هم قبلا گزارش شده است,در2010 دکتر پاسکوPasco در مجله رواندرمانی و امراض روان تنی مقاله ای منتشر کرد و در ان نشان دادکه افراد سالمی که سابقه قبلی افسردگی نداشتند چنانچه قبلا استاتین می گرفتند احنمال ابتلای بسیار کمتری به وقوع جدید افسردگی نسبت به انهایی که این دارو را دریافت نمی کردند داشتند.

در 2010 دکتر استافوردSafford و همکارانش  در مقاله منتشر شده در جورنال اف سایکیاتری Journal of Psychiatryنشان دادند کهافراد دریافت کننده استاتین ها در یک مطالعه 9 ماه 70 درصد کمتر به افسردگی مبتلا می شدند ودر اخر تحقیق گسترده دکتر اونیل O’neilو همکارانش که در نشریه پزشکی BMC چاپ شده است نشان می دهد که خلق و خوی افراد دریافت کننده استاتین ها مثبت و بهتر است.

یک تحقیق جدید وسیع از تایوان نشان داده است که استاتین ها می توانند از بروز الزایمر هم پیشگیری نمایند.در کنگره اروپایی انجمن قلب در 2013 دکتر Ten T SW lIN نشان داد که از میان 58000نفر فرد مطالعه شده انهایی که بیشترین میزان استاتین را می گرفتند 3 برابر کمتر به زوال عقل قبل و دوران پیری مبتلا می شدند. و انرا به قدرت استاتین هایی مانند اتروواستاتین و یا روسوواستاین نسبت می دادند اما همان مقرار بالای دارای اثار مقید بهبود شناخت بیمار است که عوارض ناخواسته مانند التهاب کبد و عضلات را باعث می شود.

تحقیق جداگانه ای در کنگره  اخیر الذکر نشان داده بود که استاتین ها ریسک ابتلای به کاتاراکت را تا 19درصد کمتر می کنند.

 


پرواز در ارتفاع بالا و اسیب به مغز خلبان ها

1392/6/2

events13

در یک مطالعه علمی مبتنی بر تصویر برداری مغزی دیده شده است که پروارز با هواپیماهای نظامی در ارتفاع بالا و فشار کم هوا می تواند لطمه هایی به ماده سفید مغزی بصورت میکرو امبولی وارد کند که بصورت نقاط مشخصی در ام ار ای مغز ی انها وجود دارد.

دکتر استفان مک گایر از مرکز علمی سلامتی دانشگاه تگزاس در سان انتونیو با بیان مطلب بالا اضافه می کند که در مقایسه با مفز افراد سالم مغز خلبان ها 375 در صد بیشتر در ام ار ای  ازیاد حجم و 300در صد از نظر تعداد مناطق با سیگنال بالاHyperintensity signals دارد.در مغز خلبانها این نقاط ویزه بصورت گسترده در تمتم مناطق ماده سفید منتشر بود در حالیکه در مغز افراد سالم این نقاط بیشتر درناحیه فرونتال تمرکر بود.او اضافه می کند که این یافته ها با اطلاعات قبلی انها برابری دارد که اسیب مغزی در این موارد واکنش متقابل بین نسج مغزی و میکرو امبولی ها بوده که باعث ترمبوز-انعقاد-التهاب و فعال شدن واکنش های خود ایمنی می شود که البته مکانیسم دقیق انها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.این اطلاعات بر اساس تحقیقات پیشین همین محققین بنا شده که در ان بیماری دکومپرسیون نورولوژیک در مغز خلبان های پرواز ارتفاع بالا نقاط هیپر سیگنال در ماده سفید مغزی انها ایجاد می کند.بررسی برای حجم-تعداد و نواحی انتشار ان نقاط در ماده سفید مغزی خلبان های مربوط در مقایسه با افراد سالم موضوع این تحقیقات دامه دار است.جهت بررسی این تحقیقات تعداد 105 خلبان فعال در حال خدمت با هواپیماهای U2 که مخصوص ارتفاعات بالاست و 82 نفر فرد کنترل  ارزیابی شده و با ام ار ای رزولوشن بالای  3 بعدیT2نقاط هیپر سیگنال در کل مغز و ماده سفید بخشهای مختلف مغزی انها مقایسه شد.

کلا میزان حجم وتعداد نقاط مزبور در مغز خلبان ها بسیار بیشتر از افراد سالم بود.در مقایسه با افراد شاهد خلبان ها بیشترین تراکم حجمی و کمی نقاط هیپر سیگنال را در بخش های فرونتال-اینسولا-لیمبیک-ساب لوبار و تامپورال داشتند و از نظر تحلیل اماری توزیع نواحی مغزی نقاط یاد شده در دو ناحیه اینسولا و تامپورال بوده در حالی که در افراد شاهد در 5 نقطه مغزی بوده است.حجم و تعداد نقاط هیپر سیگنال در مغز از شاخص های سلامت مغزی هستند و تعداد و حجم بیشتر انها باکاهش تمرکز و حافظه افراد سالمند همراه است.توزیع ناهمگون این نقاط در ماده سفید افراد سالم سالمند هم وجود دارد و توزیع همگون انها در ضایعات التهابی و نیز ضربات مغزی رخ می دهد.این تحقیق نشان می دهد که مغز خلبانهای پرواز ارتفاع بالا در مقابسه با افراد سالم هم گروه انها از نظر سن و تحصیلات باعث بروز نقاط هیپر سیگنال بیشتری در نواحی ساب کورتیکال مغزی می شود که توزیع همگون داشته و با افزایش سن هم بیشتر نمی شود که برخلاف افراد غیر خلبان است نشانه دخالت فشار بسیار پایین محیط و امکان ورود اتفاقی میکرو امبولی ها به گردش خون است.این یافته با یافته های افراد کوهنورد ارتفاعات بالا مظابقت دارد.دکتر گری  استرانجمنGary Strangman از دانشگاه هاروارد که روی طرحی در مورد اسیب های مغزی با و بدون کم فشاری هوا و یا کمبود اکسیژن مغزی برای انجمن طب محیط زیست نیروی هوایی امریکا مشارکت دارد اظهار می کند و اضافه می کند که اسیب مغزی در این موارد نه به علت کمبود اکسیژن که به علت کمبود فشار هوا می باشد.

جگونگی و مکانیسم در ک این اسیب در گرو تحقیقات بیشتر است.

Primary source: Neurology
Source reference: McGuire S, et al “White matter hyperintensities on MRI in high-altitude U-2 pilots” Neurology 2013; 81: 729-735.

 


رابط بین دو دهلیز و سکته مغزی

1392/5/29

events14

وجود رابط بین دودهلیز قلب مخفی(Patent Foramen Ovaleh(PFOمانده یکی از دلائل سکته های مغزی با علت نامعلومCRYPTOGENIC STROKE بشمار می رود که شاید به علت امبولی برگشت ورید به شریان باشد.اما سکته با علت نامعلوم می تواند دلایل متعددی داشته باشد و رابط میان دو دهلیز یک یافته شایع اناتومیکی است که در 25 درصد کل جمعیت وجود دارد.لذا یافتن یک پی اف او در یک فرد با سکته می تواتد علت ان باشد و یا اینکه یک یافته اتفاقی تلقی گردد

انسداد این عارضه از طریق جلدی Percutanousمورد توجه است اما مطالعه نشان نمی دهد که نسبت به درمان دارویی ارجحیتی داشته باشد, از طرفی عود کسالت در هر دو گروه درمان شده با دارو و روش انسداد سوراخ از طریق جلدی   یکسان و ناچیز بوده و بیشتر موارد عود سکته مغزی به دلائل شناخته شده بوده است.این ممکن حاکی از ان باشد که برخی بیماران با PFO اتفاقی هم در زمره بیماران با سکته مغزی به علت این سوراخ نابجای بین دو دهلیز قلمداد شده باشند.به عبارت دیگر تنها بیماران اندکی از انسداد سوراح بین دو دهلیز قلبی برای پیشگیری از عود سکته های مغزی ناشی از امبولی پارادوکسیکال بهره می برند.خطر عود حوادث مغزی عروقی در افراد با ریسک فاکتوری مانند مثلا سوراخ بین دو دهلیز زمانی است که بتوان این امر را اثبات کرد.

در مطالعه انجام شده در همین زمینه که در شماره 13 اگوست 2013 مجله نورولوژی ارگان انجمن مغز واعصاب امریکا به چاپ رسیده است روشن شده است که نقش این عارضه در بروز سکته های با علت نامشخص چندان واضح نیست اما باید درارزیابی های معمول مورد توجه قرار گیرد.

 

http://www.neurology.org/content/early/2013/07/17/WNL.0b013e3182a08d59.full.pdf+html

 


نقش ضربه های تروماتیک سر ایجاد سکته مغزی

8/9/2013

 

مطالعات جدیدی که خلاصه ان در شماره 26 ماه ژوئن 2013 مجله نورولژیارگان انجمن مغز و اعصاب امریکا به چاپ رسیده است ارتباط قوی بین ضربات مغزی و ابتلای بعدی به سکته مغزی را مطرح می کند که حتی پس از دخالت دادن و کنترل سایر عوامل دخیل در سکته های مغزی از وقوع ان کاسته نشده است.

در واقع این ارتباط مانند ارتباط بین سکته مغزی و فشار خون است که به عنوان عامل قدرتمند منجر به حوادث عروقی مغزی محسوب می شود.اما دکتر جمیز بورکJames Burke از مرکز نظامی مطالعات درمانی و تحقیقVeterand Affairs دانشگاه ان اربورAnn Arbor در میشیگان امریکا هنوز ضربه سر را به عنوان ریسک فاکتور وقوع سکته مغزی نمی شناسد.او می گوید این یک یافته و رابطه جالب و مهم است اما به نظر می رسد هنوز در جایی نسیتیم که انرا به عنوان ریسک فاکتور جدیدی در بروز سکته های مغزی بشناسیم.

در جریان این مطالعه تعداد1/173/353 بیمار که از سال 2005 تا 2009 با عوارض ضربه ای و یا غیر ضربه ای مغزی در بخش اورژانس و یا بخش ترومای کالفرنیا  بستری و مراجعه کرده بودند بررسی شدند.از ان میان 37 درصد حوادث ضربه ای مغزی داشتند.  در یک پیگیری 28 ماهه از انها 1/1 درصد در گروه ضربات تصادمی و 9/ درصد از گروه غیر تصادمی سکته مغزی ایسکمیک داشتند.

events15

پس از دخالت دادن عوامل جمعیت شناسی-ریسک فاکتورهای عروقی-شدت ضربه و چگونگی ضربه هنوز نقش ضربهای تروماتیک به عنوان یک فاکتور قوی بروز سکته های ایسکمیک  مطرح بود.البته این رابطه به میزان مختصری پس از دخالت دادن پشت سر هم ریسک فاکتورهای مربوطه مانند عوامل گغته شده در بالا کاهش یافت.

تمام انواع مختلف ضربه های سر با ریسک وقوع یکسانی از سکته های مغزی ایسکمیک همراه بودند که تنها مختصری پس از بستری شدن دربیمارستان بخاطر سکته در 7روز اول-یکماه و دوماه و یکسال بعد از ضربه سر تغییرات در امار همراهی ارتباط بین ضربه و سکته را کاهش می داد.

در افراد کمتر از 50 سال این ارتباط بیشتر از افراد بالاتر از 50 سال بود به بیان دیگر در جوانان بیشتر بود.دکتر بورک می گوید که نکته جالب پایداری ان ارتباط پس از حذف عوامل دخیل در سکته ولو فاکتورهای نامتعارف بود.وی اضافه می کند که این ارتباط بیشتر از چیزی بودکه در ابتدای تحقیق تصورش می رفت و نتیج مشابه تحقیقی بود که در تایوان انجام شده بود اما در ان مطالعه عوامل دیگردخیل در سکته مغزی کنترل و یا حذف نشده بودند.

مکانیسم سکته ناشی از ضربه تروماتیک سر مشخص نیست اما اضافه شدن عوامل عروقی یک تئوری در این زمینه بشمار می رود.

دکتر براک می افزاید که ضربه سر می تواند تغییر شخصیت داده و به تغییر رفتاری انجامیده و شخص را در معرض سقوط به ورطه عوارض بعدی  قرار دهد ودر نتجه انها در معرض ابتلای به فشار خون بالا-وهیپرلیپدیمی و دیابت قرار گیرند واین ابتلای به عوارض یادشده در افراد جوان بیشتر بوده و در نتیجه ابتلای سکته های ایسکمیک بیشتر می شود .افراد جوان بالقوه خطر کمتری برای ابتلای به مسایل عروقی مغزی دارند و اگر عوامل مستعده در انها تقویت شود بدیهی است که ریسک درگیری عروقی مغزی هم در انها بالاتر می رود.

تئوری دیگر رابطه بین ضربه سر و سکته مغزی تئوری دایسکشن عروقی Vascular Dissectionاست که در سکته های مغزی مکانیسم شناخته شده ای است.هر چند در این تحقیق ارتباطی بین انها یافت نشد که شاید علت ان نبودن ایده کنترل ان است زیرا پدیده دایسکشن عروقی چیزی نیست که بصورت روتین بررسی گردد.

باتوجه به روش های متعدد بررسی و تصویر برداری عروقی احتمال کشف انها نباید کم باشد و به هرحال عارضه فوق می تواند بیشتر از ان جیزی باشد که محتمل است و مساله ان جدی تر باشد.

ارتش به مساله ضربات تروماتیک سر توجه خاصی دارد اما تاکنون بیشتر توجه به عواقب و عوارض ام مانند اختلالات خلقی و تغییرات رفتاری بوده است.دکتر دیوید دادیکDavid Dodick استاد مغزواعصاب و سرپرست بخش عروقی مایو کلینیک دانشکاه فونیکس در اریزونای امریکا معتقد است که این مطالعه ضربات سر تروماتیک را یک عامل مستقل بروز سکته های ایسکمیک مغزی بخصوص در افراد جوانتر در فاز اولیه بعد از ضربه می داند.اما وی معتقد است که این نتیجه گیری باید با مطالعات علمی بیشتری که نقش سایر عوامل محرک مانند مثلا مصرف سیگار و استفاده از قرصهای ضد بارداری که هردو نقش شناخته شده ای بعنوان ریسک فاکتور سکته های ایسکمیک بخصوص در زنان با سردرد میگرنی دارند هم تایید گردد.

دکتر دادیک می گوید که نقش میگرن در این تحقیق خالی است درحالیکه مطالعات جدید نشان می دهد که شانس هر زنی برای ابتلای به میگرن در عمر خود 30درصد است و ابتلای به میگرن با اورا نقشی حتی قوی تر از فشارخون بالا و یا دیابت در امادگی درگیر شدن با سکته های مغزی ایسکمیک دارد.

در حالی که در این تحقیق روی دقت با اشتباه نکردن تشنج با سکته مغزی متعاقب ضربات تروماتیک سر تاکید شده است انچه در بالین بیمار بیشتر می تواند اشکال تشخیص بوجود اورد اشتباه گرفتن میگرن با اورا که پس از ضربات تروماتیک سر شایع است با TIA و یا سکته مغزی است که بیشتر ازتشنج می تواند با سکته مفزی اشتباه گردد.

دکتر دادیک در انتها می افزاید که در حال حاضر لازم نیست پس از ضربات سر برای پیشگیری از سکته های مغزی اقدام کرد اما دقت و توجه در باب ریسک فاکتورهای انرا باید از نظر دورنداشت.

Neurology. 2013;81:33-39. Published online June 26, 2013. Abstract

 


سکته مغزی و مصرف کافیئن

 

اخیراً گزارش شده که داروهای تهیه شده با کافئین امکان بروز سکته مغزی را افزایش می دهند ولی در این میان خود کافئین نقشی نخواهد داشت. پژوهشگران کره جنوبی و پزشکان بیمارستان های آن کشور مدت ها بود که شاهد بالا رفتن میزان سکته مغزی در مردم مخصوصاً در افراد میانسال و جوانان بودند ولی علت آن را نمی دانستند. گروهی از این پژوهشگران تحقیقات دقیقی را در این مورد شروع نمودند و تعداد 940 نفر از بیماران میانسال را که ناگهان به خونزیزی مغزی دچار شده بودند زیر پوشش این بررسی قرار دادند. پس از تجزیه و تحلیل و پیگیری این افراد متوجه شدند که افرادی که داروهای مسکن بدون نسخه پزشک به خاطر تسکین دردهای مختلف استفاده می کردند که حاوی مقدار زیادی کافئین بودند در معرض بروز سکته مغزی قرار دارند. البته در این بررسی دو دسته دیگر از بیمارانی که برای درمان بیماری ها و جلوگیری یا تسکین درد در بیمارستان ها بستری بودند در گروه دیگری که داروهای بدون کافئین مصرف می کردند نیز بررسی گردیده اند. جالب این که داروهای مسکنی که حاوی کافئین هستند و می توان بدون نسخه آنها را خریداری کرد 250 درصد یا به عبارتی حدود 5/2 برابر بقیه سبب سکته مغزی می شدند. در این بررسی بسیار جالب همچنین ثابت گردیده که خوردن مسکن های شیمیایی به همراه نوشیدن قهوه یا نوشابه های کافئین دار هم می تواند امکان بروز سکته مغزی را در انسان سالم چند برابر کند. به همین جهت شدیداً توصیه می گردد که داروها باید فقط با آب خورده شوند نه با الکل و چای و قهوه و نوشیدنی های دیگر که ممکن است کافئین داشته باشند. کسانی که داروهای مسکن و داروهای شیمایی دیگر را مصرف می کنند بهتر است تا چند ساعت پس از مصرف دارو از نوشیدنی های کافئین دار دوری کنند و یا غذاهای کافیئن دار مانند شکلات را نخورند. بارها در اینجا اشاره کرده ام که اکثر قهوه هایی که به شما به عنوان بدون کافئین می فروشند کافئین دارند. در یک بررسی در چند سال گذشته 10 نمونه قهوه بدون کافئین از 10 کمپانی معروف به دقت تجزیه شدند، غیر از  یک یا دو مورد بقیه این قهوه های به اصطلاح بدون کافئین بر عکس ادعای کمپانی ها و رستوران ها کافئین داشتند زیرا قهوه بدون کافئین باید گران تر باشد برای این که جدا کردن کافئین از قهوه دردسرهای زیادی دارد و حتی مقدار زیادی از مواد شیمیایی به کار رفته در این نوع قهوه ها، خطرناک هستند. پس بیائید از امروز داروها را با مقداری آب مصرف کنیم و از نوشابه کافئین دار استفاده نکنیم.

فوائد دارویی و غذایی دارچین:

دارچین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی اش معروف است و در بدن می تواند عوامل بیماری زا یا رادیکال های آزاد را بی اثر نماید. در ضمن دارچین حاوی مقدار زیادی کلسیم، منگنز، آهن و فیبر است. نقش دارچین در پائین آوردن قند خون شناخته شده است و دوست قلب و عروق بوده، در تقویت سلول های مغزی مؤثر است. در عین حال گزارش شده است که ترکیبات دارچین می توانند از بروز و پیشرفت سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند و یکی از بهترین داروهای آرتروز یا درد مفاصل و تخفیف التهاب بدن می باشد.

در مورد بیماری قند باید اشاره نمود که دارچین سبب فعال شدن انسولین طبیعی بدن می شود و به سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته در بدن کمک می کند. دارچین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود بار زیادی را از دوش قلب و عروق بر می دارد و در سلامت گردش خون مخصوصاً سلامتی بافت های عروق و جلوگیری از بسته شدن آنها کمک می کند، زیرا قادر است کلسترول بد خون را تقلیل دهد که به طور کلی در سلامتی بدن و قلب و عروق مهم می باشد.

مطالعات علمی نشان می دهند افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری دارچین منظور می دارند کمتر به عارضه فراموشی دچار می شوند زیرا بعضی از ترکیبات دارچین در سلامتی سلول های مغز و اعصاب  نقش مهمی دارند. پژوهشگران دانشگاهی در اروپا ثابت کرده اند که دارچین درد مفاصل را تخفیف می دهد و دانشمندان استرالیایی ثابت نموده اند که مصرف نصف قاشق چایخوری از پودر دارچین در روز میزان قند خون را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

داروی قند Metformin از بروز فراموشی جلوگیری می کند:

داروهای خوراکی مختلفی در تقلیل قند خون مصرف می شوند. در میان این داروها متفورمین (Metformin) از قرار معلوم قادر است تا حدود 20 درصد از بروز عارضه فراموشی جلوگیری کند. این گزارشی است که دانشمندان Oakland در کالیفرنیا منتشر نموده اند. اصولاً در افراد مبتلا به بیماری قند نوع دو به تدریج سلول های مغزی قدرت حافظه را از دست می دهند و به هر صورتی عارضه فراموشی کم و بیش در آن ها بوجود می آید. در یک بررسی بزرگ چهار داروی پائین آورنده قند خون در 15 هزار نفر از افرادی که حداقل 10 سال سابقه بیماری قند داشتند، مطالعه گردیده که مصرف کنندگان این داروی مخصوص که در حال حاضر مصرف کننده زیادی دارد، نسبت به مصرف کنندگان داروهای دیگر که تا 10درصد بر میزان فراموشی آنها افزایش گردیده، 20 درصد کمتر به عارضه فراموشی دچار شده اند.

بهترین و قوی ترین مسکن های طبیعی:

دردهای مزمن بدن و مفاصل یکی از بیماری های مدرنی است که چند دهه ای ست اپیدمی و همه گیر شده است. بیشتر از 5/1 بیلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا می باشند و همه ساله بیلیون ها دلار به اقتصاد دنیا به خاطر عدم توانایی در تولید و مخارج درمان آن ضرر وارد می گردد. میزان درگیری مردم به دردهای مورد بحث به صورتی نمایان گردیده که در صدر جدول بیماری ها قرار گرفته و بیماری سرطان و بیماری قند در ردیف دوم این لیست قرار دارند.

پزشکان به علت عدم وجود مسکن های مؤثر برای دردها هر روز نسخه های بیماران را عوض می کنند و هر زمان داروی شیمیایی جدیدی را تجویز می نمایند که غیر از ضرر و زیان جبران ناپذیر نتیجه ای ندارد.

تومریک موجود در زردچوبه و زنجبیل به طور معجزه آسایی التهاب بدن را کاهش می دهد و به علت داشتن آنتی اکسیدانهای قوی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می گردد تا با درد مبارزه شود. اسیدهای چرب امگا 3 یکی از اسیدهای چربی است که در تقلیل التهاب بدن که نشانه و سبب دردهای مختلف می باشد، شناخته شده است و آن را می توان در ماهی پرچرب، دانه های روغنی و تخم کتان یافت. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سولفور هستند مانند سیر، پیاز و کلم های دلمه ای  که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای امینه ضروری هم می باشند، قرن ها است که به بشر در تسکین دردها مخصوصاً درد مفاصل کمک می کنند. منیزیوم از نوع املاحی است که در کنار ویتامین های B سبب فعال شدن سیستم دفاعی و ضد درد طبیعی در بدن می گردد که می توان آن را در سبزیجات سبز تیره رنگ و غذاهای حیوانی به دست آورد. در گیلاس ماده ای را شناسایی کرده اند که یکی از قوی ترین مسکن های طبیعی بدن است. به عبارت دیگر طبیعت بدن به صورتی تنظیم گردیده که اگر به وسیله داروهای شیمیایی مسموم و زیانبار فلج نشود خود بخود می تواند با کمک تغذیه خوب و روش زندگی سالم در تسکین دردها اقدام نماید. به همین دلیل افراد روستایی که دور از دنیای به اصطلاح متمدن زندگی می کنند خیلی کمتر به دردهای مفاصل و التهاب بدن و غیره دچار هستند زیرا مواد شیمیایی موجود در داروهای مدرن طبیعت بدن آنها را ویران نکرده است.

*دکتر پرویز قدیریان

http://www.shahrvand.com

1392/5/10

 


تأثیر احتمالی تزریق سلول‌های بنیادی بر عوارض سکته مغزی

 

در این روش میزان سلولهای بنیادی تزریقی مرتب افزایش پیدا می‌کند

پزشکان دانشگاه ادینبوروی اسکاتلند می‌گویند تزریق سلولهای بنیادی به مغر پنج بیمار که سکته مغزی کرده بودند باعث بهبود حرکت، هوشیاری و تعادل آنها شده بدون آنکه عوارض جانبی داشته باشد. با این حال به گفته دانشمندان هنوز زود است درباره سودمندی این روش درمانی نتیجه‌گیری شود.

برای این درمان آزمایشی، نه بیمار که بین ۶۰ تا ۹۰ سال سن داشتند انتخاب شدند و بی خطر بودن روش در آنها برررسی شد. تمام این بیماران بین شش ماه تا پنج سال قبل سکته مغزی کرده بودند.

سپس به قسمتهایی از مغز آنها که بعلت سکته مغزی آسیب دیده بود، سلولهای بنیادی جنینی تزریق کردند.

پروفسور کیت میور استاد دانشگاه گلاسکو که این تحقیق را سرپرستی کرده می گوید از بهبود خفیف تا متوسط عملکرد این بیماران شگفت‌زده شده چرا که حتی انتظار بهبود در یکی از آنها را هم نداشته است.

البته هنوز نمی توان با قطعیت گفت آیا این بهبود ناشی از تزریق سلولهای بنیادی است یا بعلت اینکه به این بیماران در حین درمان توجه ویژه‌ای شده است.

تا به حال تصور بر این بوده که شش ماه بعد از سکته مغزی، در مغز مبتلایان به عوارض سکته مغزی بهبودی ایجاد نخواهد شد.

اما به گفته پروفسور میور تغییرات “جالب” و “شگفت انگیزی” در این بیماران دیده شده؛ مثلا بیماری که سالها فلج کامل بوده اکنون انگشتهایش را تکان می دهد.

“ما دیدیم که بیماران شروع به حرکت در خانه کردند در حالیکه پیش از آن برای حرکت نیاز به کمک داشتند و آگاهی بعضی بیماران از آنچه در اطرافشان می گذرد بهتر شده است.

این تغیییرات کوچک به بیماران کمک می کند تا کارهای روزمره مثل لباس پوشیدن را بهتر انجام دهند و وابستگی‌شان به دیگران کمتر شود.

با توجه به نتایج مثبتی که در مرحله اول این تحقیق بدست آمد، مرحله دوم آن امسال آغاز می‌شود. در این مرحله باید به این سوال پاسخ داد که بهبود بیماران تا چه اندازه بعلت درمان با سلولهای بنیادی است.

حتی اگر در مرحله دوم سودمندی استفاده از سلولهای بنیادی ثابت شود، تا زمانی که این شیوه در سطح وسیع بکار گرفته شود، به سالها زمان نیاز است.

در مرحله سوم تحقیق که باید بشکلی گسترده انجام شود، پژوهشگران به این سوال پاسخ خواهند داد که این درمان برای چه کسانی مفید است و در چه مرحله‌ای از بیماری باید درمان را با سلول بنیادی انجام داد.

استفاده از سلولهای بنیادی که از جنین گرفته می شود منتقدانی دارد که این کار را اخلاقی نمی‌دانند.

لرد آلتون از فعالان مبارزه با سقط جنین می‌گوید “مطمئنا از جنین نمی‌توان برای استفاده از سلولهای بنیادی‌اش رضایت گرفت و همین ملاحظات اخلاقی مهمی را مطرح می کند.”


رابطه شیوه زندگی در نوجوانی و سکته مغزی سالمندی

events16

در شماره 24 اوریل مجله نورولوژی ارگان انجمن مغز واعصاب امریکا گزارشی متشر شده که در ان نشان داده شده نحوه زندگی دوران نوجوانی می تواند در رابطه با سکته های دروران میانسالی اهمیت داشته باشد و در واقع بخشی از کمربند سکته Stroke Belt محسوب می شود.

در ناحیه جنوب شرقی امریکا نسبت به سایر نواحی ان افراد بیشتری به سکته مغزی مبتلا شده و بخاطر ان از پای در می ایندکه ان ناحیه به نام کمربند سکته معروف است و تحقیقات انجام شده تابحال مشخص می کند که تنها بخشی از ان تفاوت مربوط به عواملی مانند دیابت و یا فشار خون بالا است.

بررسی های قبلی نشان داده است که افرادی که در این ناحیه متولد شده اما در انجا زندگی نکرده اند همان ریسک بالای ابتلای به سکته مغزی را حفظ می کنند درست مانند افرادی که در خارج ار ان ناحیه متولد شده اما دوران بزرگسالی را انجا طی کرده اند.

در مطالعه فعلی طول ایام زیست در ان ناحیه و  نیز سن فرد هنگام زندگی در انحا و تعیین نقش این زمان و یا هر زمان دیگری  در بروز سکته های مغزی بعدی بررسی و ارزیابی شده است.در این ارزیابی علمی تعداد 24544 فرد با متوسط سنی 65سال از نظر اختلافات جغرافیایی و نژادی مورد تحقیق قرار گرفتند و هیچیک از انها در بدو مطالعه سکته مغزی نداشتند و 57 در صد انها از ناحیه کمربند سکته مغزی و 43 در صد هم خارج ار ان ناحیه بودند. تردد و جابجایی انها به داخل و یا خارج از منطقه مزبور از بدو تولد تا زمان تحقیق ثبت شد و به مدت 8/5 سال دنبال شدند و در این مدت تعداد 615 نفر از انها سکته مغزی پیدا کردند.

پس از دخالت دادن عوامل موثره معمول تنها زندگی در ایام نوجوانی در ناحیه یاد شده با افزایش ریسک سکته مغزی همراه بود.انهایی که ایام نوجوانی را در ناحیه کمریند سکته ای سپری کرده بودند 17 در صد بیشتر از انهایی که این ایام را در انجا طی نکرده بودند به سکته مغزی مبتلا شدند.افراد امریکایی افریقایی دو برابر بیشتر از افراد اسپانیایی تبار به این عارضه در ان ناحیه مبتلا شدند.

دکتر ویرجین هووارد از دانشکده بهداشت عمومی الاباما در بیرمنگام و راهبر ارشد این تحقیق نتیجه گیری می کند که پروژه های کنترل سکته مغزی باید از سالهای اولیه عمر اغاز گردد,بسیاری از عادات و کنش های اجتماعی و  رفتاری مانند شروع استعمال دخانیات از سالهای اولیه نوجوانی شکل می گیرد و در ان ایام تاثیر پذیری از محیط پیرامونی در انها بسیار چشمگیر است و اموزش نحوه چالش و یا پذیرش شیوه زندگی و عادتهای دوران نوجوانی از کودکی شکل می گیرد.

 


انعقاد خون در وریدهای مغزی

ترومبوزیس وریدهای مغزی عارضه کمیاب ولی کشنده ای است که می تواند به سکته مغزی منجر شده و برخلاف لخته شدن خون در شریانهای مغزی به سادگی ممکن است تشخیص داده نشود .سردرد و فلج اعصاب جمجمه در زمره علایم شایع ولی غیر اختصاصی  این کسالت مغزی است. و به همین دلیل ممکن است تشخیص ان چندان ساده نباشد.پرتونگاریهای جدید در این راه کمک شایانی کرده اند. از جمله معدود عوامل خطرافرین و مستعد کننده این عارضه مصرف داروهای ضد بارداری است. از انجاییکه علایم بیماری بسته به محل تشریحی وریدهای لخته شده متفاوت است لذا دانستن تشریحی وریدهای مغزی مهم است .

با انسداد وریدهای سطحی مغزی و یا سینوس سازیتال ممکن است علایم شبیه به سکته مغزی رخ دهد که ثانوی به احتقان نسوج ناشی از انسداد باشد. لخته شدن خون د رسینوس جانبی ممکن است به علایم سردرد و افزایش کاذب فشار داخل جمجمه بیانجامد.انسداد و لخته در مسر ورید ژوگولر می تواند به علایم ورید ژوگولر بیانچامد که سندرم سوراخ ژوگولر نام دارد و علایم ان عبارتند از و در ترمبوزیس ورید کاورنو ممکن است به علت علایم فشاری اثار فلج اعصاب جمجمه هویدا شود. خونریزی مغزی هم ممکن است یک علامت ترمبوزیس سینوس های وریدی مغزی باشد.

شیوع این عارضه را مشکل بتوان تخمین زد شاید 1در 62/5 رقم مقبول جهانی باشد.

events17

 

events18

events19

events20

درعکس کنترل کاهش پرشدن سینوی عرضی چپ مشاهده می شود.

از هر ده بیمار با لخته خوندر وریدهای مغزی 9 نفرشان با سردرد مراجعه می کنند که می تواند شدید باشد وگاهی هم تنها علامت است .بسیاری از بیماران علایم سکته مانند اختلال اکلم و یا سنگینی و ضعغ یک سمت بدن را گیدا می کنند که برخلاف سکته های شایع شریانی لزوما در یک سمت بدن نیست و ممکن است دو طرفه باشد.

40در صد تمام این بیماران تشنج پیدا می کنند که اکثرا یکطرفه استودر خانمها بسیار شایعتر است.

بسیاری از علایم ذکر شده در سالمندان وجود ندارد و درعوض اختلالات حافظه و بعضا کاهش سطح هشیاری وجود دارد.برخی موارد فشار داخل جمجمه بالا می رود و بیمار تاری دید و یا سایر اختلالات بینایی را پیدا می کند.فشارخون بالا و کاهش ضربان قلب به شرایط نامساعد جسمی منجر می شود.

رویهمرفته تشخیص این عارضه می تواند بسیار دشوار باشد و با سکته های مغزی متداول با منشا شریانی بسادگی اشتباه شود و یا اصلا تشخیص داده نشود مگر اینکه در فکر پزشک معالج باشد.

events21

درتصویر بالا ترمبوزیس سینوی ساژیتال به فرم تاخیر پرشدن در ناحیه پیکان سیاه وجود دارد

تشخیص با سی تی و ام ار ای و علایم بالینی و تست ونوگرام برای مشاهده سینوسهای وریدی دور مغزی است.

درمان با داروهای ضد انعقاد تریقی و خوراکی کورتکوستروییدها و ضد تشنج د رصورت لزوم و در پاره ای موارد تخلیه لخته با عمل جراحی است.


 

نقش نوعی از میکروب هلیوپاکتری معده در جلوگیری از سکته مغزی:

events22

بررسی های جدید نشان می دهد که گونه ای مسری از باکتری هلیکوباکتر پیلوری بطور کلی در امار مرگ ومیر امریکاییان تاثیری ندارد و حتی در مواردی نقش پیشگیری در سکته های مغزی و برخی سرطانها هم دارد.این مطالعه که در یک پروژه تحقیقاتی فراگیر به مدت 12 سال ذر سطح امریکا روی 10000نفر انجام شده است در شماره 9  ژانویه2013 مجله معتبر علمی GUT به چاپ رسیده است.حاملین نوع مسری شدید این میکروب 55درصد کمتر از کسانی که با این میکروب الوده نبودند  از سکته مغزی از پای در می امدند و نیز 45درصد کمتر از بابت سرطان ریه می مردند.

دکتر جو چن و دکتر مارتین بلیزر از مر کز پزشکی لانگون در نیویورک در یک مطالعه وضعیت سلامتی و تغذیه اطفال و بزرگسالان امریکایی را مطالعه نمودند.دکتر چن در این رابطه می گوید اهمیت این تحقیق در طولانی بودن جمعیت مورد مطالعه است که هم میکروب هلیکوباکتر و هم گونهcagA که با بدن انسان تعامل بیشتری دارد بررسی شدند.دیده شد که هلیوباکتر با افزایش خطر مرگ بهر علتی همراه نیست هرچند ریسک مرگ ناشی از سرطان معده را افزایش می دهد. واین یافته ها موید مطالعات قبلی است که سرطان معده در امریکا کم است و از طرفی خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و سرطان معده با وجود هلیکوباکتر و بخصوص گونه cagA ان کمتر می شود و این به تاثیر پیجیده و متقابل این گونه در بدن انسان دارد.

تعداد 9895 بیمار از سال 1988 تا 1995 دنبال شدند و تعداد7384نفر انها در بدو ورود از نظر باکتری هلیوباکتر و نیز گونه cagAان ازمایش شدند.بیماران تا سال 2000 پیگیری شدند.در انهایی که تست وجود باکتری یادشده ونیز گونه مربوطه در انها مثبت بود نسبت به انهایی که این تسته ها در انها منفی بود هیچ افزایش در مرگ و میر خود به هر علت دیکری نشان ندادند.نظیر مطالعات قبلی بیمارانی که باکتری فوق در انها مثبت بود 40 برابر بیشتر امار مرگ و میر به لحاظ سرطان معده داشتند.

دمتر بلیزر می گوید جالب ترین یافته این مطالعه وجود نقش احتمالا حفاظتی هلیوباکتر پیلوری در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی است که شاید همانطوریکه این سلوهای باکتری در حفاظت از اسم کودکان نقش بازدارنده دارد در مورد بزرگسالان با سکته مغزی هم تاثیر کند که البته این موضوع محتاج تحقیقات بیشتری است.

SOURCE: NYU Langone Medical Center / NYU School of Medicine

 


بیماران بدون علامت و تنگی شدید عروق گردنی

events23

در خلال 20 سال گذشته بیماران بدون علامت با تنگی درجه بالای عروق گردنی تحت درمانهایی مانند تخلیه لخته یا اند ارترکتومی ENDARTERCTOMY و اخیرا گذاردن فنر و یا استنتینگSTENTING عروق گردن قرار می کیرند و کنترل بهتر دیابت و فشار خون بالا باعث جلوگیری از سکته های مغزی شده و نیاز به عملیات جراحی پرخطر را کمتر کند.

بیماران با تنگی شدید عروق گردن اما بدون علامت در عین حال یک گروه یکدست نیستند و در نتیجه درمان انها بر حسب مورد باید باشد و در واقع در انهایی که ریسک بیشترلخته و تنگی  برای ابتلای به مسائل عروقی مغزی دارند باید بیشتر بررسی شوند و علیرغم مقالات متعدد دسته بندی واحدی برای طبقه بندی انها نیست.بنابراین شناسایی و کنترل عوامل خطر مربوط در درمان مناسب و کاهش ریسک بیمار اهمیت دارد.تاریخچه بیمار وجود علایم و نشانه های لخته در سونوگرافی عروق مغزی TCD و نیز شکل و نوع لخته مهم است.این عوامل و وجود و شدت انها برای بیماران با تنگی عروق گرن اهمیت حیاتی دارد چرا که برپایه انها بیماران بدون علامت برای جراحی تخلیه لخته و یا فنر گزاری انتخاب می شوند.

Yamada R, Anderson MB, Guimaraes M, Schönholz C; Journal of Cardiovascular Surgery (Torino) 54 (1), 55-9 (Feb 2013

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین