جوانان آلمانی رفاه را به محیط زیست ترجیح می‌دهند

0 ۱

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان آلمانی به مارک پوشاک، انواع موبایل و ابزارهای ارتباطی الکترونیک علاقه بیشتری دارند تا به حفظ محیط زیست. مهم‌ترین دغدغه آنها فشار تحصیل، درآمد و آینده شغلی است.

اپل، آدیداس، فوسیل، کوکاکولا، نایکی، نیوآ، نوتلا، اچ اند ام و … این‌ها مارک‌های محبوب تین‌ایجرها در آلمان هستند. جای طبیعت و محیط زیست، تقریبا در ذهن و عمل آنها خالی است.

مبنای این نتیجه‌گیری تحقیقی است که به سفارش وزارت محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست آلمان انجام شده است. جمع‌بندی این تحقیق: آمادگی جوانان برای توجه به مسائل محیط زیستی اندک است.

در این پژوهش که نتایج آن از مصاحبه با جوانان بین ۱۴ تا ۲۵ سال به دست آمده است، اینترنت و ارتباطات نوین، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزانه آنها عنوان می‌شود. این جوانان در دنیایی جهانی‌شده رشد می‌کنند و فشار آموزش و کسب مهارت در چارچوبی بین‌المللی بر آنها افزایش یافته است.

اقتصاد به جای اکولوژی

نسل جدید تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی رشد می‌کند. به همین دلیل، جوانان دنیا و آینده را بیش از پیش نامطمئن تلقی می‌کنند. معنای این تلقی احساس آنها از غیرقابل پیش‌بینی بودن چرخه زندگی است.

به این موضوع باید طولانی‌تر شدن آموزش و تحصیل، چشم‌انداز مبهم موفقیت حرفه‌ای و تاخیر در فرایند استقلال اقتصادی را افزود. بالا رفتن انتظارها از موفقیت شغلی و تشدید رقابت‌های مهارتی و حرفه‌ای آسودگی زندگی را کاهش می‌دهد و استرس و فرسودگی به بار می‌آورد.

۷۱ درصد از پرسش شوندگان این تحقیق که بین ۱۴ تا ۲۵ سال سن دارند، دلشان می‌خواهد خانواده‌ای تشکیل دهند و با استانداردهای خوبی زندگی کنند. آنها گفته‌اند که برای خوب زندگی کردن باید تحصیلات و مدارک خوب و کافی داشت، اما در عین حال از آن بیم و نگرانی دارند که مبادا در آینده فشارهای مالی زیادی را متحمل شوند.

تنها ۳۰ درصد از پرسش‌شوندگان محیط سالم و لذت بردن از طبیعت را جزیی از زندگی مطلوب خود بر شمرده‌ و از بی‌توجهی به محیط زیست اظهار نگرانی کرده‌اند.

۸۴ درصد پرسش‌شوندگان به الگوهای مصرف و نوع زندگی در کشورهای صنعتی و رو به توسعه، مشکلات زیست محیطی ناشی از تولیدات صنعتی و شیوه زندگی و کار در کشورهای فقیر و رشد نیافته واقف بوده‌اند. سه چهارم آنها گفته‌اند که آلمان می‌تواند به کمک تکنولوژی پیشتاز خود، مشکلات زیست محیطی کشورهای دیگر را حل کند.

هم‌چنین بسیاری از این جوانان آگاهند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند در آینده خسارت‌های زیادی به تنوع زیستی و منابع طبیعی وارد سازد و تنها با کنترل مصرف می‌توان این زیان‌ها را محدود کرد.

فرهنگ تفکیک زباله

تلقی عمده جوانان و نوجوانان آلمانی از حفظ محیط زیست به تفکیک ضایعات مصرفی و پیشگیری از تولید زباله محدود می‌شود. در واقع، به دلیل عادت جداسازی زباله در خانواده‌های آلمانی اکثر جوانان با موضوع بازیافت زباله آشنایی کافی دارند.

بر همین منوال، صرفه‌جویی در مصرف برق، شوفاژ، آب گرم و یا وضعیت استندبای وسایل الکتریکی برای آنها بسیار بدیهی است. تعداد قابل توجهی از آنها به موضوع انرژی‌های خورشیدی یا بادی نیز علاقه نشان داده‌اند.

پرسش‌شوندگان در مورد مواد غذایی طبیعی و ارگانیک، گیاه‌خواری یا خام‌خواری نیز توافق نشان داده و گفته‌اند که این‌ها تنها برای سلامتی مفید نیستند، بلکه از نظر اقتصادی و اکولوژی نیز معنا دارند. البته اکثر آنها گفته‌اند کنار گذاشتن گوشت از جیره خوراکی برایشان بسیار دشوار است. تنها ۴ درصد این جوانان گفته‌اند که هرگز گوشت نخورده‌اند.

استقبال از وسایل مشترک یا دست دوم

در موضوع کاهش مصرف نیز جوانان جواب‌های متفاوتی داده‌اند. ۷۹ درصد آنها گفته‌اند که تاخت زدن و قرض دادن وسایل یا تعمیر آنها به جای دور انداختن‌شان، اقدام مهمی در حفظ محیط زیست است. بسیاری از پرسش‌شوندگان تجربه ماشین یا دوچرخه اشتراکی یا کرایه‌ای را داشته‌اند. تملک خودرو نزد آنها مانند نسل قبل، نقش خیلی بزرگی ایفا نمی‌کند.

ماریا کراتزبرگر، مدیر این پروژه تحقیقاتی می‌گوید، عدم علاقمندی جوانان به داشتن خودروی شخصی انسان را به داشتن هوای پاکیزه‌تر در سال‌های آتی امیدوار می‌کند.

نیمی از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که می‌توانند تصور کنند که در آینده، وظیفه‌ای برای حفظ طبیعت به عهده بگیرند. ۹ درصد آنها گفته‌اند هم اینک به شکلی در فعالیت‌های محیط زیستی مشارکت دارند.

بسیاری از این جوانان شکوه کرده‌اند که آموزش‌های مربوط به حفظ محیط زیست در مدارس یا رسانه‌های جمعی کافی نیستند. مسئولان پروژه نظرپرسی از این جوانان می‌گویند، جای خالی تعهد نسبت به طبیعت در زندگی روزمره آنها را می‌توان با فیلم‌های مستند تلویزیونی یا پخش گزارش‌هایی از فجایع و آسیب‌‌های زیست محیطی جبران کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین