تکنولوژی در خدمت افراد معلول جسمی

0 ۲

1460975623277_brain-chip-helps-paralyzed-man-670

یک تیم از دانشمندان با ضبط و ترجمه سیگنال‌های مغز بر مشکل آسیب نخاعی فائق آمدند و توانستند به یک مرد 24 ساله معلول کمک کنند تا بتواند دست خود را دوباره حرکت دهد.

محققان در سال‌های اخیر دستگاه‌های الکترونیکی متعددی را در قالب یک “رابط مغز و رایانه ” توسعه دادند که می‌تواند قدرت امواج مغزی را برای حرکت عضلات یا اشیاء دیگر مهار کند.

محققان در این پژوهش برای اولین بار توانستند به یک فرد فلج کمک کنند تا بتواند بوسیله سیگنال‌های ضبط شده از مغز، توانایی حرکتی خود را به دست آورد.

چاد بوتون، از موسسه تحقیقات پزشکی فاینستاین اظهار کرد که این یک مسیر مهم برای بیماران دیگر در آینده بوده و به بیماران سکته مغزی و افرادی با آسیب‌های مغزی و نخاعی کمک خواهد کرد.

بوتون و همکارانش از دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به کاشت یک تراشه کوچک در بخشی از مغز یک مرد معلول به نام قشر حرکتی شدند.

زمانی که به بیمار تصاویر مختلفی از حرکات دست نشان داده شد، این تراشه به ثبت برخی از سیگنال‌های الکترونیکی مغز پرداخته و در هر دقیقه توانست بیش از سه گیگابایت اطلاعات را پردازش کند این تراشه از الگوریتم یادگیری ماشینی برای ترجمه و تقویت سیگنال‌ها و فرستادن آنها به یک دستگاه پوشیدنی که به ساعد این بیمار متصل شده بود استفاده کرد. این سیستم به فرد بیمار اجازه داد تا شش حرکت مختلف را در مچ و تمام دست خود انجام دهد. این بیمار توانست یک بطری را بردارد و با استفاده از یک نی، محتویات یک شیشه را هم بزند.

این بیمار 24 ساله در هنگام موج سواری و زمانی که فقط 19 سال داشت، دچار شکستگی گردن و آسیب نخاعی شد و پس از آن هرگز نتوانست دست خود را باز و بسته کند. حال با وجود این فناوری جدید، امید زندگی در این مرد جوان افزایش یافته است.

اگرچه این فرد جوان هم اکنون با کمک این تراشه و یک دستگاه الکترونیکی می تواند دست خود را حرکت دهد اما امیدوار است که روزی بتواند بدون نیاز به این اندام های مصنوعی زندگی کند. با این حال وی معتقد است که این دستگاه الکترونیکی بهتر از اندامهای پروتزی حجیم و سنگین بوده و در زمان اتصال به بدن، ظاهر طبیعی‌تری نیز دارد.

همچنین علی رضایی، یکی از نویسندگان این گزارش جدید و مدیر مرکز ایالتی ترمیم دستگاه عصبی اوهایو گفت که این تیم در پی ساخت دستگاهی است که پوشیدن آن برای همگان آسان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین