تکرارنقش بازدارنده ورزش در امراض مغزی

0 ۶۶

مقدمه

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ۶ دقیقه ورزش با شدت بالا ممکن است طول عمر یک مغز سالم را افزایش دهد و شاید شروع بیماری آلزایمر و پارکینسون را به تاخیر بیندازد.

محققان دریافتند که دوچرخه سواری کوتاه اما شدید تولید پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را افزایش می‌دهد که برای شکل گیری مغز، یادگیری و حافظه ضروری است. تصور می‌شود که BDNF ممکن است از مغز در برابر زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن محافظت کند.

نقش انکار ناپذیر ورزش در کنترل امراض دژنراتیو

«تراویس گیبونز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوتاگو در نیوزلند، می‌گوید: «تاثیر BDNF در مدل‌های حیوانی امیدوارکننده است، اما مداخلات دارویی تاکنون نتوانسته است به طور ایمن از قدرت محافظتی BDNF در انسان استفاده کند.»

گیبونز گفت: «ما نیاز به کشف رویکردهای غیردارویی را دیدیم که می‌توانند ظرفیت مغز را حفظ کنند و انسان‌ها می‌توانند از آن برای افزایش طبیعی BDNF برای کمک به پیری سالم استفاده کنند.»

BDNF توانایی مغز را برای ایجاد ارتباطات و مسیرهای جدید ارتقا می‌دهد و همچنین به بقای نورون‌ها کمک می‌کند. مطالعات حیوانی نشان داده است که افزایش BDNF عملکرد شناختی مانند تفکر، استدلال یا به خاطر سپردن را افزایش می‌دهد.

برای این مطالعه، محققان تأثیر ورزش را بر تولید BDNF در انسان بررسی کردند.

محققان دوچرخه سواری با شدت کم به مدت ۹۰ دقیقه و شش دقیقه دوچرخه سواری با شدت بالا را بررسی کردند.

به گفته محققان، ورزش کوتاه اما شدید کارآمدترین راه برای افزایش BDNF در مقایسه با ورزش طولانی و با شدت کم بود.

BDNF در حالت ورزش کوتاه و باشدت بالاچهار تا پنج برابر بیشتر از فعالیت طولانی مدت افزایش یافت.

نتیجه گیری

محققان این فرضیه را مطرح می‌کنند که مغز منبع سوخت مورد علاقه خود را به منبع دیگری تغییر می‌دهد تا انرژی مورد نیاز بدن را برآورده کند. این روند می‌تواند به معنی متابولیسم لاکتات به جای گلوکز در طول ورزش باشد، که به طور بالقوه می‌تواند مسیرهایی را آغاز کند که منجر به افزایش BDNF در خون می‌شود.

افزایش BDNF می‌تواند به دلیل افزایش تعداد پلاکت‌های خون باشد که مقادیر زیادی BDNF را ذخیره می‌کنند. آنها توضیح دادند که این روند به شدت تحت تأثیر ورزش است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع https://www.powerforparkinsons.org/youtube?gclid=Cj0KCQiAiJSeBhCCARIsAHnAzT8Jvxt_xbRAnLsm20C0uf8hn_uIKVmW51DINCxUbDKLt4xIYJatAecaAoPmEALw_wcB

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین