تشخیص بهتر پارکینسون

0 ۷۵

مؤسسه فناوری ماساچوست، ام‌آی‌تی، دستگاهی را طراحی کرده است که با استفاده از یک شبکه عصبی، وجود و شدت بیماری پارکینسون را در افراد تشخیص می‌دهد.

تشخیص بیماری پارکینسون که افزایش روزافزونی در جهان پیدا کرده است، بسیار دشوار است چرا که به علایم اولیه بر روی سیستم حرکتی، مثل لرزش، خشکی بدن، آرام‌شدن حرکات بدن و سختی در راه رفتن متکی است، و این علایم چندین سال پس از شروع بیماری ظاهر می‌شوند.

دینا خطابی، استاد گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر و پژوهشگر اصلی کلینیک جمیل در دانشگاه «ام‌آی‌تی»، و تیم‌ پژوهشی‌اش، یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با خواندن الگوی تنفسی یک فرد، بیماری پارکیسنون را در او تشخیص دهد.

این ابزار مورد بحث یک شبکه عصبی متشکل از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های متصل است که نحوه عملکرد مغز انسان را تقلید می‌کند و می‌تواند از روی الگوهای تنفسی که هنگام خواب رخ می‌دهد تشخیص دهد که آیا یک فرد به پارکینسون مبتلا است یا نه.

یوژه ینگ دانشجوی دکترا و یوآن یوآن دانشجوی فوق‌دکترا در دانشگاه ام‌آی‌تی، به این شبکه عصبی آموزش داده‌اند تا شدت بیماری پارکینسون و پیشرفت آن در طول زمان را ردیابی کند.

ینگ اولین نویسنده مقاله‌ای است که این کار را توصیف می‌کند. دینا خطابی که با آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی ام‌آی‌تی نیز همکاری دارد و مدیر مرکز شبکه های بی‌سیم و محاسبات سیار است، نویسنده ارشد این مقاله است.

این مقاله این هفته در نسخه پزشکی مجله علمی «نیچر» منتشر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین