تشخیص اوتیسم با اسکن

0 ۶

محققان در استرالیا از اسکن سه‌بعدی پیشرفته چهره برای درک بهتر عوامل ژنتیکی ایجاد کننده اوتیسم استفاده کردند.

محققان دانشگاه “ادیث کوان”(ECU) از روش‌های پیشرفته یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پنج هزار نقطه بر روی صورت والدین کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کردند تا عدم تقارن صورت آنها را اندازه‌گیری کنند.

محققان دانشگاه ادیث کوان، دانشگاه استرالیای غربی(UWA) و موسسه کودکان تلتون(Telethon Kids Institute) پیش از این دریافته بودند که کودکان مبتلا به اوتیسم صورت‌های نامتقارن‌تری نسبت به سایر کودکان دارند.

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا درک ویژگی‌های چهره افراد مبتلا به اوتیسم به تشخیص زودتر این اختلال و یافتن علل ژنتیکی آن کمک خواهد کرد.

عوامل ژنتیکی نقش زیادی در بروز اوتیسم ایفا می‌کنند اگرچه شواهد رو به رشدی نیز نشان می‌دهد که عوامل محیطی مانند هورمون‌ها یا سلامت مادر نیز می‌تواند بر ایجاد این اختلال اثر بگذارد.

در مطالعه اخیر محققان عدم تقارن چهره ۱۹۲ فرد که فرزند مبتلا به اوتیسم داشتند را با چهره ۱۶۳ نفر که هیچ‌گونه سابقه اوتیسم نداشتند مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که والدین کودکان مبتلا به اوتیسم صورت‌های نامتقارن‌تری نسبت به سایر بزرگسالان با سن مشابه داشتند.

دکتر سید ذوالقرنیان گیلانی(Syed Zulqarnian Gilani) همکار پژوهشگر دانشکده تحقیقات علمی ادیث کوان می‌گوید که این تحقیقات گام مهمی در جهت درک بهتر علل ژنتیکی ایجاد اوتیسم است.

او می‌گوید: “این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی میان ژن‌هایی که باعث عدم تقارن چهره می‌شوند و اوتیسم وجود داشته باشد. با استفاده از اسکن پیشرفته صورت و ترکیب آن با روش‌های یادگیری ماشینی می‌توان هزاران تفاوت در چهره را تشخیص داد و به چهره‌ها از نظر تقارن نمره داد. وقتی این نمره‌ها را یکدیگر مقایسه کردیم دریافتیم که چهره والدین کودکان اوتیسم عدم تقارن بیشتری دارد.”

به گفته‌ی دکتر “دیانا تان”(Diana Tan)، نویسنده‌ی اصلی این پروژه، این تحقیقات به درک بهتر ما از اوتیسم کمک می‌کند.

وی می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی ایجاد کننده اوتیسم می‌توانند بر ویژگی‌های ظاهری نیز اثر بگذارند. این شواهد به درک ما از اثر متقابل ژن‌ها از نظر فیزیکی و مغزی در انسان کمک می‌کند.

ما پیش از این نشانه‌ی ظاهری دیگری که با اوتیسم مرتبط بود را مورد بررسی قرار دادیم و قدم بعدی این پروژه بررسی امکان استفاده از این ویژگی‌های ظاهری در تشخیص اوتیسم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین