تاثیر اب و هوا بر جثه انسان ها

0 ۹۹

مقدمه

یک متخصص برجسته دیرینه شناس می‌گوید که بحران‌های اقلیمی ممکن است موجب کوچک‌ شدن اندازه و قامت انسان شود چرا که پستانداران با جثه کوچک‌تر به نظر بهتر می‌توانند با افزایش دمای جهانی مقابله کنند.

اب و هوا و اثار ان بر بدن انسان ها

به گزارش گاردین، پروفسور استیو بروسات، دیرینه‌شناس دانشگاه معتبر ادینبرو در اسکاتلند، با اشاره به روند واکنشی که پستانداران دیگر در گذشته به دوره‌های تغییرات آب و هوایی نشان داده‌اند باور دارد که بررسی این مسیر می‌تواند آینده انسان را پیش‌بینی کند.

او مشکلات احتمالی انسان‌ها را بی‌شباهت به دشواری اسب‌های اولیه که بیش از ۵۵ میلیون سال پیش، در دوره «حداکثر حرارتی پالئوسن-ائوسن» با افزایش دمای کره زمین اندازه‌‌شان کوچک‌تر شد، نمی‌داند.

تغییرات فسیل های جانداران قبلی

پروفسور بروسات می‌گوید، رکورد بزرگی از فسیل‌های این دوره گرمایش جهانی زمین وجود دارد، که جدیدترین در رکورد زمین‌شناسی است. به گفته او شباهت بین گرمایش زمین در گذشته و حال «به طور هراس انگیزی عجیب است.»

استیو بروسات در کتاب «ظهور و پادشاهی پستانداران» می‌نویسد که امروزه حیوانات در مناطق گرم‌تر جهان اغلب کوچک‌تر از حیوانات در مناطق سردتر هستند، قانونی در علوم زیست بوم شناسی که به قانون «برگمان» معروف است.

او در این کتاب نوشته است: «دلایل آن کاملاً معلوم نیست، ولی شاید، بخشی از آن به خاطر این باشد که حیوانات کوچک‌تر در مقایسه با حیوانات فربه‌تر (درشت‌‌تر) سطح بیشتری نسبت با حجم [بدن] خود دارند و بنا بر این بهتر می توانند گرمای اضافی را دفع کنند.»

آقای بروسات پیش از آن که کتابش منتشر شود در گفت‌وگو با گاردین گفت که کوچکتر شدن «یکی از راه‌های معمول کنار آمدن پستانداران با تغییرات آب و هوایی است.»

نتیجه گیری

وی افزود: «این به آن معنا نیست که همه گونه‌های پستانداران کوچک می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که یکی از ترفند‌های بقای پستانداران هنگام بالا رفتن سریع دما است. سوالی که اینک مطرح است این است که اگر دمای هوا در حقیقت به سرعت افزایش یابد، آیا انسان کوتوله می‌شود، آیا ممکن است انسان کوچکتر شود؟ و من فکر می‌کنم که مطمئناً [سؤالی] به جا است.»

منبع https://www.wbur.org/hereandnow/2020/09/23/climate-change-human-health-impacts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین