بیماری های مغز و اعصاب دیگر

۴۳

نقش کمبود اهن مخفی جنین و اختلالات رشد کانال شنوایی

1392/8/22

 

مطالعاتی برای یافتن ارتباط میان کمبود اهن مخفی جنین و اختلال رشد میلینیزاسیون کانال نخاعی در نوزادان 35 هفته و بالاتر انجام شده و این موضوع تایید شده است.

در این مطالعه اینده نگرانه تکمیل پوشش میلین کانال شنوایی در نوزادان با کمخونی مخفی یعنی میزان فریتین بند ناف 11-75 نانوگرم در هر میلی لیتر خون و نوزادانی که میزان فریتین خون بند ناف انها نرمال یعنی بالاتر از 75 نانوگرم در هر میلی لیتر خون در زمان تولد باشد مقایسه شدند.

ملاحظات در نظر گرفته شده در این تحقیق

1-سن حاملگی حداقل 35 هفته و بیشتر

2-اندازه گیری میزان فریتین خون بند ناف بلافاصله پس از تولد

3- داشتن یکی از موارد زیر به عنوان شاخص های وضعیت نامطلوب درون رحمی از نظر کافی بودن میزان اهن خون جنین:

الف:قند خون بالای مادر

ب:فشار خون بالای ناشی از بارداری مادر

محدودیت های رشد درون رحمی

تعیین میران فریتین خون بند ناف با روش کم ایلومینسانس ایمونواسی Chemiluminescence انجام شد.

واکنش برانگیخته ساقه مغزی گوشی با روش کلیک 80 دسی بل استانه شنوایی گوش طبیعی دو هفته پس از تولد با سرعت 69/9 ثانیه برای ارزیابی تاخیر بین حداکثر تحریک interpeak latency انجام شد که معیاری برای سنچش سرعت موج عصبی و یا میلینیزاسیون کانال شنوایی بشمار می رود.

در نتیجه گیری نهایی از 45 نوزاد مطالعه شده تعداد 12 نفر کاهش کمبود اهن مخفی داشتند و با تعین تاخیر مابین حداکثر تحریک در نوار ABR بین قله  تحریکات 1 تا 3 و 3تا 5 و 1 تا 4 نوزادانی که میزان فریتین خون بند ناف انها نشان از کمخونی کمبود اهن مخفی داشت به وضوح در تاخیرهای بین تحریکات به حداکثر رسیده تاخیر اشکار در مقایسه با نوزادان با دارای میزان اهن طبیعی خون داشتند که مفهوم ان اختلال در رشد کانال شنوایی نوزاد در بدو تولد است.

Amin S, Orlando M, Wang H; Journal of Pediatrics (Aug 2013)


نقش مخرب سرب در مغز و روان کودکان

1392/7/30

«سازمان بهداشت جهانی» اعلام کرده است مسمومیت سرب پیامدهای بهداشتی مخرب و ویرانگری به ویژه بر کودکان دارد.

«سازمان بهداشت جهانی» در طی «هفته بین المللی پیشگیری از مسمومیت با سرب» قصد دارد تا در مورد مشکلات ناشی از مسمومیت با سرب آگاهی رسانی کند. این کارزار آگاهی رسانی با موضوع «کودکان عاری از سرب برای آینده ای سالم» برگزار می شود.

براساس ارزیابی این سازمان، سالانه ١۴٣ هزار نفر بر اثر مسمومیت سرب جان خود را از دست می دهند. قرار گرفتن در معرض سرب سبب می شود که سالانه ۶٠٠ هزار کودک با مشکلات و معلولیت های ذهنی روبرو شوند.

کارولین ویکرز، سرپرست تیم «امنیت شیمیایی» در اداره بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان بهداشت جهانی می گوید «مسمومیت با سرب یکی از ده نگرانی عمده سازمان بهداشت جهانی در مورد بهداشت عمومی و قرار گرفتن مردم در معرض مواد شیمیایی خطرناک است. وی می گوید مسمومیت با سرب از این منظر بسیار نگران کننده است که بر کودکان و جنین در حال رشد تاثیر بسیار زیادی دارد. پیامدهای وجود سرب در برخی مشاغل همچنین فشار سنگینی بر بزرگسالان مقیم کشورهای در حال توسعه اعمال می کند».

مشکل مسمومیت با سرب فقط معضل کشورهای در حال توسعه نیست
وی می گوید «قرار گرفتن در معرض سرب در بسیاری از کشورهای جهان یک مشکل بسیار بزرگ است، حتی به جرات می تواند گفت این معضل در همه کشورهای دنیا وجود دارد. وجود سرب در منازل، مدارس و اداره ها که با رنگهای تولید شده با سرب تعمیر می شوند، هر سال به پیامدهای زیانبار این مسمومیت می افزاید. چندین دهه است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای بازسازی منازل از رنگ سرب استفاده می شود و همین امر باعث می شود که سرب به صورت گرد و غبار در هوا پخش شود و کودکان در معرض آلودگی آن قرار می گیرند. بنابراین این مشکل در بیشتر کشورها وجود دارد».

خانم ویکرز می گوید ذرات غبار سرب آنقدر کوچک و نامرئی هستند که مردم حتی خبر ندارند که در معرض این ذرات قرار گرفته اند. آلودگی سرب در کودکان می تواند به آسیب به رشد سیستم های عصبی منتهی شود. سرب همچنین بر هوش کودکان تاثیر منفی دارد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سرب می تواند آسیب های بازگشت ناپذیری به کودکان وارد کند.

سرب در ذرات موجود در رنگ یافت می شود
این مقام «سازمان بهداشت جهانی» تاکید می کند «در سراسر جهان شرکت هایی هستند که این نوع ذرات را در رنگ ها ارائه می کنند، بنابراین مقابله با مقادیر عظیم این ذرات سرب موجود در رنگ یکی از راه حل های عملی است و باید یا تولیدکننده ها را تشویق و یا از آن ها درخواست کرد که در تولید رنگ از این ذرات استفاده نکنند و فقط از نمونه های عاری از سرب استفاده کنند».
او می افزاید «قدم بعدی آموزش کسانی است که رنگ ها را فرموله می کنند، باید در مورد خطرات مسمومیت با سرب موجود در رنگ آگاهی رسانی کرد تا جایگزین هایی بیابند. دولت ها نیز باید ترغیب شوند تا قوانینی را تصویب کنند که استفاده از سرب در رنگ های تزئینی را ممنوع شود».

یکی از راهکارهای موثر کاهش میزان سرب در محیط زیست، ممنوعیت استفاده از آن در گازوئیل است.
«سازمان بهداشت جهانی» ، «صندوق محیط زیست» سازمان ملل متحد و ائتلاف جهانی برای ریشه کنی سرب رنگ» تصمیم دارند تا سال ٢٠١۵ در ٧٠ کشور جهان رنگ های موجود با سرب را از میان ببرند. هم اکنون ٣٠ کشور دیگر از رنگهای تولید شده با سرب استفاده نمی کنند.

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی می گوید اقدامات عملی سبب شده شاهد کاهش مسمومیت با سرب در سراسر جهان باشیم و این دلگرم کننده است و ثابت می کند که هر گونه اقدامی در این زمینه موثر و هدفی قابل دسترسی خواهد بود. (مقالات مغز و اعصاب)


درمان لرزش اولیه با اولتراسوند

1392/7/15

brain105

شیوه درمانی جدیدی برای مداوای عارضه لرزش اولیه که د ران دستها بدون علت مشخصی لرزش دارند و می تواند زندگی و فعالیت شخص را مختل کند معرفی شده که می تواند زندگی مبتلایان را متحول کند.

این روش اولین بار در یک بیمار با سابقه ده ساله این بیماری که در طول زمان شدت یافته و زندگی روزمره وی را فلج کرده بود در یک مرکز درمانی در ویرجینیای امریکا توسط دکتر جفری الیاس مسیول بخش استریوتاکسی و جراحی فونکسیونل مغزی انجام شده وتا حدود 80در صد باعث بهبودی بیمار شده ونوید اینده ای روشن را در مسیر درمانی این عارضه می دهد.10بیماراولیه تقریبا معادل همین مرتبه بهبودی را نشان می دهند.

brain106

حود 10 میلیون امریکایی این بیماری را دارند.در درمان این بیماری با شیوه جدید باامواج لتراسوند توانسته در حدود تقریبا کامل این عارضه بی خطر اما ناتوان کننده را مهار کند.

brain107

در این شیوه اواج اولترا سوند بسمت ناحیه ای  در عمق مفز به نام هسته وانترومدیالیس تالاموس که گمان می رود ایجاد این حرکات غیر طبیعی در لرزش اولیه و نیز برخی دیکر بیماریهای حرکت باشد نشانه گیری می شود.انجم کار بدون بیحسی و یا بیهوشی است ودر حین انجام بیمار قادر به ارتباط با اعضای تیم است و پس از ان قادر به ترک واحد سونوکیشن با پاهای خود است.بیمار شب را در مرکز گذرانده و فردا ترخیص شده و هفته بعد و یکماه و سه ماه بعد ویزیت مجدد می شود و حرکات کاملا برطرف شده و ابراز امیدواری می شود که برنگردد این شیوه اولین بر در 25 فوریه 2011 انجام شده است.دکتر الیاس ابراز می دارد این روش جدید است و بررسی برای تکمیل نحقیقات و تایید ان توسط FDA در دست اقدام است. (مقالات مغز و اعصاب)

brain108

در این روش ابراز امیدواری می شود که در بیماریهای دیگری مانند پارکینسون-تومورهای مغزی و صرع هم کار ساز باشد البته راه درازی در پیش است اما دورنما روشن است.درمانهای جاری و رایج این عارضه در حال حاضر دارو درمانی و جراحی است و ر بیمارانی که داروهای مختلف در انها تست شده و پاسخ نداده اند از روشهای جراحی مانند تالاموتومی استریوتاکتیک و یا تحریک عمقی مغز هسته وانترالیس اینترمدیوس تالاموس انجام می شود.

به هر حال این امید و نوید جدیدی در درمان برخی بیماریهای ناتوان کننده مغز واعصاب است و باید در انتظار نتایج خوبی بود.امیدوار باشیم.

http://www.fusfoundation.org/Newsletter/fusf-newsletter-volume-29

 


زایمان القایی و اوتیسم

1392/5/29

brain109

مطالعه حدود 600000 پرونده حاکی از ان است که نوزادان مادرانی که تحت تولد از طریق زایمانهای تحریک شده و ا لقا شده با داروهایی مولد تشدید و تسریع پدیده زایمان قرار می گیرند بیشتر از نوزادنی که بدون ان تحریکات متولد می شوند در معرض ابتلای به عارضه اوتیسم هستند.

این گزارش توسط دکتر سیمون گرگوری Simon Gregory و همکارانش از دانشگاه دیوکDuke در مجله جامای اطفال2013 به چاپ رسیده رسیده است.

تحریک زایمانی چه با تحریک رحم و یا توسط دارو هر دو در بروز عارضه اوتیسم یکسان عمل می کنند.انها معتقدند که تاثیر روشهای القای زایمان برابر عوامل دیگری مانند دیابت مادر-دیسترس زایمانی-دفع مکونیوم و نارس بودن می باشد.

brain110

اطلاعات فوق در عین جالب بودن اما محتاج تحقیات بیشتری در باب دلایل زیر بنایی نیاز به تحریک فیزیکی و یا دارویی برای زایمان و مشکلات احتمالی در رایطه با محرکات فوق و مقدار مصرف شده داروهای کاربردی در تحریک و یا تسریع زایمان می باشد.میزان شیوع اوتیسم در امریکا حدود 1/1 درصد می باشد.علت نامشخص است اما اکثر مطالعات روی نقش ژنتیک تاکید دارند.

پاره ای تحقیقات اما مسائل محیطی و اختلال در روند رشد را هم در بروز عارضه اوتیسم بی تاثیر نمی دانند.

یک تحقیق جدید در دوقلوها درمورد نقش احتمالی فاکتورهای محیطی در دوره قبل و بعد از زایمان ازجمله تحریک و تسریع القایی زایمان بحث می کند.دکتر گرگوری و همکارانش برای بررسی بیشتر نقش تحریکات فیزیکی و دارویی در پدیده اوتیسم از پروندهای اموزشی مرکز داده های تحقیقات اموزشی کارولینای شمالی در امریکا بهره جسته که شامل پرونده های اموزشی تمام کودکان مدارش عمومی ازجمله کودکان اوتیستیک بوده است.

کودکان متولد شده در ناحیه مذکور در سالهای 1990 تا 1998 و سالهای تحصیلی 1997 و1998 و 2007-2008 بررسی شدند و براساس مدارک موجود در پرونده کودکان بر پایه نوع زایمان به 4 گروه تقسیم شدند

1-زایمان ایجاد شده با تحریک

2-زایمان تسریع شده با دارو

3-هر دو شیوه بالا

4-زایمان بدون هریک از عوامل بالا و به اصطلاح زایمان طبیعی

در بررسی نهایی تعداد 625942 زایمان نوزاد زنده که تعداد 5648 نفر در دسته کودکان اوتیسم قرار داشتند بررسی شدند.

در تحلیل اماری زایمان و نوع تحریک ایجاد شده برای راه اندازی جریان زایمان و وضعیت سلامتی مادر و نوزاد در گونه های مختلفی قرار داشتند.

مطلبق امار موجود در انها هم 3/4 کودکان  درگیراوتیسم پسر بودند.زایمان تحریکی با افزایش رخداد اوتیسم در هر دو جنس بود و کودکان اوتیستیک سابقه دیسترس زایمانی و دفع مکونیم-سن زایمان بیش از 34 هغته و دیابتیک بودن مادر را بیشتر داشتند.

در سیاهان غیر لاتین تبار-مادر مسن تر و تحصیل کرده تر ودر فرزندان اول هم وقوع اوتیسم بیشتر بود.زایمان طبیعی یا سزارین تفاوتی در امار وقوع اوتیسم نداشت.

محققین این  مطالعه اصرار و توصیه ای برای تغییر روش های مراقبت زایمانی ندارند اما به پژوهش های بیشتر در این زمینه تاکید دارند زیرا رابطه بین وقوع اوتیسم و سلامت مادر یا جنین و یا تاثیر متقابل انها برهم و بر تحریک زایمانی روشن نیست تنها دیده شده که با انجام تحریک برای ایجاد زایمان با دارو یا غیر دارو احتمال وقوع اوتیسم بیشتر است. (مقالات مغز و اعصاب)

انجمن اطفال امریکا فارغ از اینکه زایمان خودبخود و یا با روشهای تحریک باشد انجام تستهای برسی  رشد و نمو کودک و از جمله ازمونهای تشخیص اوتیسم را در 18 و 24 ماهگی و پس از انرا برای تمام کودگان توصیه می کند

Primary source: JAMA Pediatrics
Source reference: Gregory SG, et al “Association of autism with induced or augmented childbirth in North Carolina birth record (1990-1998) and education research (1997-2007) databases JAMA Pediatr 2013; DOI: 10.1001/jamapediatrics.2013.2904.

 


درمان جدید نوروپاتی دیابتی

brain111

درمان های جدیدی در درمان نوروپاتی ناشی از دیابت مطرح شده که در شصت و سومین سمینار سالانه بیماریهای مغزواعصاب در هونولولو مطرح و به عنوان راه های درمانی جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

دردسوزشی احساس مورمور و  گزگزوسوزن سوزن شدن دستها و پاها یکی از مشکلات میلیونها مبتلای به دیابت در سرتاسر جهان هستند.این نوع دردها و احساسات نامربوط به واسطه اسیب اعصاب محیطی ناشی از دیابت ایجاد شده و به نام درد عصبی دیابت و یا نروپاتی نامیده می شود که دردناک بوده و می تواند خواب و فعالیت های روزانه بیمار را مختل کند و 16 در صد ار 25 میلیون دیابتی را در ایالات متحده درگیر کرده و اکثرا کزارش نشده و درمان نشده می مانند و از هر 5 مورد نوروپاتی دیابتی  دو مورد تشخیص داده نمی شود.

پرگابالین که نوعی داروی ضد تشنج است در درمان این عارضه تاثیر زیادی دارد و می تواند علایم بیماری را کم کند.منتهی تجویز ان باید برحسب مورد باشد.

شواهد متعدد نشان می دهد که داروهای دیگری مانند ضد تشنج هایی مثل والپروات-ضد افسردگی هایی مانند ونلافاکسین-دولوکسیتین-امیتریپتیلین و مسکن های مانند مشتقات تریاک و کاپسایسین احتمالا موثرند.

نوعی تحریک الکتریکی داخل جلدی به نام TENS هم احتمالا در کاهش درد موثر است.

اینها و شیوه های دیگر در حال بررسی و تحقیق برای ارایه روش های کارامد تر در اینده است. (مقالات مغز و اعصاب)

www.aan.com

 


درمانهای مناسب برای انسداد شریان مرکزی شبکیه

brain112

انسداد شریان مرکزی شبکیه یک اورزانس چشم محسوب شده و از نظر عروقی معادل سکته مغزی بشمار می رود.این حالت به کاهش شدید و ناگهانی دید معمولا یک چشم منجر می شود.عوامل خطر برای ان همان عوامرانجام و ل خطر برای اترواسکروزیس عروق قلب و مغز است در نتیجه درمان ان نه فقط تلاش برای برقراری دید چشم است بلکه کنترل و مهار ریسک فاکتورهای موجد عارضه عروقی احتمالی دیگر هم می باشد.در گذشته تعدادی تمهیدات درمانی برای ان وجود داشت که عبارت بودند از:استنشاق گاز کربنیک-ماساژ چشمی -انفوزیون استازولاماید -پاراسنتز چشم و تجویز همزمان انواع وازودیلاتورها ماننر تری نیترات گلیسریل.هیچکدام از موارد یادشده در تغییر ماهیت عارضه یادشده تاثیری ندارد.

امروزه درمانهای ترومبولیتیک وریدی و یا شریانی با کاتتریزایسیون مستقیم شریان چشمی مورد توجه قرار گرفته است.نتایج بررسی های انجام شده در این موارد متفاوت است برخی بهبودی چشم گیر و برخی بی اثر بودن را گزارش داده اند و از ان گذشته تجویز داخل شریانی عناصر ترومبولیتیک می تواند به افزایش خطر خونریزی داخل مغزی و عمومی منجر شود و تجویز داخل وریدی tPA ظرف 24ساعت از بروز علایم موثر شناخته نشده است.هر دو مطالعه متذکر شده اند که حداکثر تاخیر برای درمان عارضه بالا 6 ساعت از بروز علایم است و پس از ان تاثیری ندارد.

در نهایت درمان صحیح انسداد شریان مرکزی شبکیه برقراری گردش خون مجدد شبکیه در کوتاه ترین زمان ممکن و سپس اقدام برای درمانهای ثانویه در اسرع وقت است ودر نهایت درمان قاطعی برای ان متصور نیست. (مقالات مغز و اعصاب)

Cugati S, Varma DD, Chen CS, Lee AW; Current Treatment Options in Neurology (Oct 2012)


احتمال موثر بودن سلولهای بنیادی در درمان بیماری ALS

brain113

 

پیوند سلولهای بنیادی در موشهای مبتلا به نوع انسانی بیماری امیوتروفیک لاترال اسکلروزیس ALS که به نام بیماری Lou Gehrig’s هم نامیده می شود در کنترل بیماری موثر بوده و این امید به درمان این بیماری در حال حاضر لاعلاج را افزایش دهد.این گزارش اخیرا منتشر شده و تفضیل ان در شصت و پنجمین کنگره مغزواعصاب امریکا که در ماه مارس جاری در سان دیه گو برگزار خواهد شد اعلان می شود.دکتراستفانیا کورتی از میلان ایتالیا و مسئول این پروژه تحقیقاتی می گوید بیماری یادشده نوعی عارضه استحاله های پیشرونده و از پای دراورنده دستگاه عصبی است که در حال حاضر درمانی برای ان متصور نیست و این درمان مبتنی بر سلولهای پایه شاید بتواند این بیماری لاعلاج و سایر بیماریهای استحاله ای مشابه دستگاه اعصاب را کنترل و درمان کند.

وی اظافه می کند به کمک  سلولهای بنیادی قدمهای بزرگی در درمان

امراضی مانند سرطانها و نیز امراض قلبی برداشته شده است.

برای این مطالعه به موشهای مورد ازمایش به یک مدل انسانی ALS مبتلا شده و سپس سلولهای عصبی پایه که از سلولهای پایهpluripotent  پلوری پوتنت انسانی بدست امده بود تزریق شد.سلولهای مورد نظر سلولهای تکامل یافته ای مانند سلولهای پوست بوده که از نظر ژنتیکی به سلولهایی مانند حالت جنینی تغییر  داده شده اند.نورونها سلولهای اولیه و ساختار اصلی دستگاه عصبی بوده که دراین بیماری درگیر می شوند.بعد از تزریق سلولهای پایه به نخاع موش رفته تکامل یافته و تکثیر می شوند.

پیوند سلولهای پایه در این تحقیق بطور چشمگیری طول عمر موشها را تا 20 روز افزایش داده و قدرت عصبی عضلانی انها را تا 15 در صد افزایش دادو این دلیل خوبی برای تست این شیوه درمانی در ازمونهای انسانی می باشد.

Amreican Academy Of Neurolopgy


امیدواری به بازگرداندن قوه بینایی به نابینایان

آزمایشات بر روی سلول پایه شبکیه می تواند ممکن است روزی معالجه نابینایی را امکان پذیر کند

تحقیقات دانشمندان کانادایی موجب این امیدواری شده که امکان دارد در آینده نابینایان و کسانی که قوه بینایی خود را تا حدی از دست داده اند بتوانند دوباره بینایی خود را به دست آورند.

در این تحقیقات، دانشمندان دانشگاه تورنتو، با استفاده از شبکیه چشم جسد انسان و نیز موش مرده، توانسته اند ثابت کنند که تکثیر سلول های پایه شبکیه امکان پذیر است.

دانشمندان مورد بحث ده سال قبل گزارشی انتشار داده بودند که در آن برای اولین بار ثابت کرده بودند که سلول های پایه در شبکیه چشم انسان و نیز موش های بالغ و سایر پستانداران وجود دارد.

اکنون پرفسور درک ون در کوی، می گوید تیم تحقیقاتی تحت نظر وی با همکاری بانک چشم کانادا موفق شده با استفاده از چشم انسان، سلول های پایه شبکیه را تکثیر کنند.

پرفسور درک ون در کوی، می گوید: ” بیست و چهار ساعت پس از فوت شخص، چشم او ( اهدا کننده) در اختیار ما قرار داده شد. ما توانستیم از چشم تنها یک نفر، حدود ده هزار سلول پایه به دست آوریم.”

این تحقیقات می تواند تاثیر بسیار مهمی در جلوگیری از زوال ماکولا macular degeneration داشته باشد.

این بیماری، نسوج شبکیه را از بین برده و در اشخاص بالای 60 سال به کوری منجر می شود.

پرفسور ون در کوی، هشدار می دهد که هنوز چالش های زیادی بر سر راه است که یکی از آنها این است که پس از مرگ شخص تنها پنج درصد سلول های پایه شبکیه، زنده باقی می مانند.

ولی او می افزاید دادن اجازه به یک شرکت آمریکایی برای آغاز آزمایشات سلول پایه جنینی با هدف مداوای بیماری زوال ماکولا، موجب دلگرمی او شده است.

پرفسور ون در کوی، اذعان دارد که بسیاری از آزمایشاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته باید بر روی انسان نیز صورت گیرد ولی می گوید صرف دادن این اجازه نشان می دهد که مراجع ذیربط در آمریکا در مورد این که انجام آزمایشات سلول پایه جنینی می تواند موجب پیشرفت در یافتن راه های جلوگیری از نابینایی شود، شواهد کافی به دست آورده اند.

افزایش سریع شمار افراد سالخورده در کشورهای غربی، سبب می شود که تحقیقات در این باره با سرعت بیشتری صورت گیرد.

به طور مثال در بریتانیا “پروژه برای نابینایی” نهادی که مرکزش در لندن است، این هدف بلندپروازانه را برای خود تعیین کرده که در طی پنج سال آینده برای بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که از زوال ماکولا رنج می برند، از سلول پایه استفاده کند.

 

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین