بیماری ام اس و مکمل ویتامین

0 ۴۸۱

 

به گزارش مجله ساینس، تحقیقات قبلی ارتباط ویتامین D و بیماری ام اس را اثبات کرده است؛ ولی تاثیر مکمل های ویتامین D بر ام اس و علایم آن، تا قبل از این مطالعه جدید موضوعی چالش برانگیز بود.
محققان دانشگاه جان هاپکینز با بررسی تاثیر مکمل ویتامین D بر 40 بیمار مبتلا به ام اس عود کننده 18 تا 55 ساله، دریافتند که دوز بالای ویتامین D3، فعالیت سلول های سیستم ایمنی مرتبط با ام اس و علایم بیماری را کاهش می دهد.
در این مطالعه به گروهی از بیماران یک دوره 3 ماهه و به گروه دیگر یک دوره 6 ماهه ویتامین D3 داده شد و به طور مرتب سطح ویتامین D و شاخص های فعالیت بیماری بررسی شد.
محققان بر این باورند که کاهش علایم بیماری و درمان با مکمل ویتامین D یک روش ارزان و ایمن است.
مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخی نامتعارف به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد.
سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند. لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز جزء بیماری های خود ایمنی محسوب می شوند.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.
شایع ترین علایم بیماری خستگی شدید، تاری دید و دوبینی، ضعف عضلانی و از دست دادن کنترل عضلات، عدم تعادل، بی حسی، درد چشم و خواب رفتن مداوم دست و پا هستند. در صورت پیشرفت بیماری، علایمی مانند اختلال در کنترل ادرار، گرفتگی عضلات (اسپاسم)، مشکلات جنسی، اختلال در بلع غذا، اختلال در صحبت کردن و مشکلات شناختی نیز مشاهده می شود.
نتایج این تحقیقلات در نشریه Neurology منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین