انرژی خورشیدی در آمریکا طرفدار پیدا می‌کند

۵

دو دانشگاه در واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، قصد دارند بزودی نیمی از برق مورد نیاز خود را از مزارع انرژی خورشیدی، و ۴۰۰ کیلومتر دورتر از این شهر، تامین کنند. انتظار این دو دانشگاه آن است که با اجرای این پروژه طی دو دهه آینده میلیون‌ها دلار صرفه جویی نموده و توجه دانشجویان حساس به مسایل محیط زیست را جلب کنند.

کارشناسان می‌گویند این پروژه نشان می‌دهد که چگونه این منبع انرژی، که زمانی لوکس و بیگانه می‌نمود، اکنون در حال تبدیل شدن به روال عادی زندگی شده است.

صفحات خورشیدی که بام ساختمان‌های دانشگاه آمریکن را می‌پوشاند، فعلا بخش کوچکی از برق مورد نیاز دانشگاه را تولید خواهد کرد.

مزارع انرژی خورشیدی

دانشگاه آمریکن، دانشگاه جرج واشنگتن، و بیمارستان وابسته به دانشگاه جرج واشنگتن، گام بزرگی در جهت بستن قرارداد با شرکت «دوک انرژی رینیوئبل»، که شعبه‌ای از یک شرکت بزرگ تولید انرژی است، برداشته‌اند.

این شرکت سه مزرعه جدید انرژی خورشیدی در ایالت کارولینای شمالی خواهد ساخت، و انرژی تولیدی این مزارع را در اختیار شبکه برق خواهد گذارد.

دانشگاه‌های نامبرده در شهر واشنگتن، برق مورد نیاز خود را از شبکه گرفته و هزینه آن را تا ۲۰ سال آینده با نرخی ثابت به شرکت دوک پرداخت خواهند کرد.

رئیس امور مالی دانشگاه آمریکن، آقای دوگ کودراوتس، در این رابطه گفت، قرارداد انرژی خورشیدی سبز به مرور زمان بهتر و بهتر به نظر خواهد رسید.

وی گفت «در طول ۲۰ سال آینده، ما مطمئن هستیم که [بهای] انرژی قهوه‌ای تنها در یک جهت [فقط بالا] خواهد رفت و هزینه زیادی صرفه‌جویی خواهیم کرد.»

کریس اوبراین، مدیر پایداری دانشگاه آمریکن، در این رابطه گفت، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بجای «انرژی قهوه‌ای» – نفت سنتی، زغال سنگ، یا برقی که از سوخت‌های فسیلی بدست می‌آید – تاثیر فعالیت های دانشگاهی بر محیط زیست را کاهش خواهد داد.

«این تصمیم در جهت تامین عدالت اجتماعی هم هست، زیرا برخی از بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی را فقرا متحمل می‌شوند. بنابراین، تا آنجایی که بتوانیم منابع انرژی خود را به انرژی تجدید پذیر و سبز تغییر دهیم، تاثیری که فعالیت‌هایمان  بر مردم فقیر می گذارد کمتر خواهد بود.»

منبع انرژی در حال رشد

تعداد فزاینده‌ای از تاسیسات خورشیدی در سراسر جهان وجود دارد. بزودی واحدهای جدید شرکت «دوک انرژی رینوئبل» ۲۵۰ هزار صفحه خورشیدی خواهند داشت، که در مجموع ۱۲۳ میلیون کیلووات‌ساعت برق در سال تولید خواهند کرد. دور شدن از سوخت‌های فسیلی همان اندازه به نفع محیط زیست خواهد بود که حذف ۱۲ هزار و ۵۰۰ اتومبیل از جاده‌ها در بردارد.

ران راش رئیس انجمن صنایع انرژی خورشیدی می‌گوید «این مدل اقتصادی جدید و نوآورانه‌ای برای انرژی خورشیدی است. نشان می‌دهد که شما می‌توانید، صرف نظر از این که فضای پشت بام داشته باشید یا خیر، از انرژی خورشیدی استفاده کنید. من فکر می‌کنم که این آینده انرژی خورشیدی است، و ما امروز شاهد آن هستیم.»

اقای راش گفت صنعت انرژی خورشیدی به سرعت در حال رشد است، اما در عین حال اذعان کرد که فقط بخش کوچکی از برق مورد نیاز برای گرداندن بزرگترین اقتصاد جهان را فراهم می کند. او گفت، کاهش قیمت تجهیزات و نوآوری در تامینات مالی در حال حاضر به اندازه پیشرفت‌های فنی به گسترش انرژی خورشیدی مدد می‌رساند.

در این میان، دانشجویان دانشگاه آمریکن از آب‌گرم‌کن خورشیدی که بر بام یکی از ساختمان‌های دانشگاه نصب شده استفاده می‌کنند که آب را از پیش برای تهیه قهوه گرم می‌کند و آن را چند طبقه پائین‌تر در اختیار مغازه‌ای می‌گذارد که قهوه را به مشتریان می‌فروشد.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین