الزایمر و استاتین ها

0 ۴۴

1

به گزارش روزنامه تلگراف، استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده HMG-CoA عمل می ‌کنند.استاتین ‌ها معمولا در پیشگیری از بروز بیماری ‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می ‌شوند.
محققان دانشگاه سوترن کالیفرنیا در این مطالعه با بررسی 400 هزار بیمار متوجه شدند، احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که این قرص ها را منظم مصرف می کردند، میان 12 تا 15 درصد کاهش یافت.
آنها می گویند، این ارتباط ممکن است ناشی از یک فعل و انفعال میان کلسترول که توسط این دارو تنظیم می شود و بتا آمیلوئید باشد که نقش مهمی در زوال عقل دارد و یا اینکه خاصیت ضد التهابی خود استاتین ها باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری می شود.
این تحقیق جدید بحث جدی در جامعه علمی ایجاد کرده است اما با این حال کارشناسان هشدار می دهند که این مدرک ثابت نمی کند که استاتین ها که افراد زیادی در جهان آنها را مصرف می کنند، از ابتلا به زوال عقل پیشگیری می کنند.
محققان دانشگاه سوترن کالیفرنیا در این مطالعه با بررسی سوابق افرادی که این قرص ها را هر روز مصرف می کردند، متوجه یک کاهش 12 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر در مردان و یک کاهش خطر 15 درصدی در زنان شدند.
محققان همچنین در بررسی نقش های بالقوه انواع مختلف استاتین متوجه شدند که ‘پراواستاتین’ و ‘روزوواستاتین’ به ویژه با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در زنان سفید پوست ارتباط دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین