الزایمر …الکل و سموم

0 ۱۰

از شایع ترین علل بیماری دمانس، ورود سم به مغز است که باعث برهم خوردن تعادل شیمیایی و به دنبال آن، ساختار آناتومیک مغز می شود و الکل یکی از شایع ترین سم ها است.
درباره زوال عقل یا «دمانس»، باید دانست زوال عقل، به مجموعه ای از اختلالات عمده عصب شناختی مغز گفته می شود که علامت بارز آن اختلال در حافظه است. حافظه، سه جزء دارد: فوری ـ اتفاقات و حوادثی که در کوتاه مدت و دراز مدت اتفاق افتاده است.

در بیمارانی که به دمانس مبتلا هستند اجزاء مختلفی در حافظه شان دچار اختلال می شود،معمولا اولین جزئی از حافظه که صدمه می بیند، حافظه کوتاه مدت است به این معنا که فرد به طور مثال ممکن است یادش برود که امروز ناهار خورده یا صبحانه چه خورده یا چه کسی با او تماس تلفنی برقرار کرده است؟
دمانس به عنوان یک طبقه عمقی از اختلالات روانشناسی و عصب شناسی و عصب روانشناسی و روانپزشکی با دلایل مختلفی مرتبط است، بیماری های مختلفی سبب دمانس می شوند که به طور کلی به همه این بیماری ها دمانس یا زوال عقل گفته می شود؛ اما علل آنها می تواند متفاوت از یکدیگر باشد.

یکی از شایع ترین علل دمانس را دمانس آلزایمراست لزایمر، نوعی بیماری است که می تواند ایجاد دمانس کند؛ ولی همه کسانی که فراموشی گرفته اند مبتلا به آلزایمر نیستند و ممکن است دمانس داشته باشند. البته معمولا آلزایمر در سن های بالا خود را نشان می دهد و زمینه ژنتیکی و علائم دیگری دارد .

بیماری های مغزی از دیگر علل دمانس است.اختلال در تعادل شیمیایی و به دنبال آن، ساختار آناتومیک مغز می شود. الکل، یکی از شایع ترین سم هاست. در واقع، الکل، یکی از سمومی است که می تواند باعث تغییر در ساختار شیمیایی مغز و زمینه ساز دمانس شود.

یکی از ویژگی هایی که می تواند باعث تشخیص دمانس شود شرایط سنی و خانوادگی بیمار است، دمانس هایی که با بیماری های عروقی مغز مرتبطند در سنین پایین تر، خود را نشان می دهند. البته برای بروز دمانس در سنین پایین، باید به عللی غیر از آلزایمر فکر کنیم که یکی از آن ها می تواند سموم و بیماری های متابولیک، از جمله الکل باشد .

دمانس در حافظه کوتاه مدت، اختلال پایدار ایجاد می کند نه موقت، ادرواقع، فرد در سراسر روز و ماه های متوالی از اختلال حافظه رنج می برد. البته در کسی که دچار اختلال کوتاه مدت شده باید علل دیگر اختلال حافظه را نیز بررسی کنیم. برای مثال اختلالات اضطرابی به طور جدی می توانند باعث اختلال در تمرکز شوند و کسی که اختلال در حافظه داشته باشد ثبت وقایع برایش بسیار دشوار است و یادآوری آن ها نیز، به درستی صورت نمی گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین