اقتصاد چین ترکیب احتیاط و نگرانی با کمی آلودگی

۲

لی که‌چیانگ، نخست وزیر چین در سخنرانی خود در آغاز جلسه سالانه کنگره ملی خلق چین در پکن

لی که‌چیانگ، نخست وزیر چین در سخنرانی خود در آغاز جلسه سالانه کنگره ملی خلق چین در پکن، گزارش کاملی از عملکرد اقتصادی یک سال گذشته و نیز برنامه های آینده این کشور را ارائه داد.

سخنرانی نخست وزیر چین در جلسه افتتاحیه کنگره ملی خلق، که در تالار بزرگ خلق چین ایراد می‌شود به سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا خطاب به ملت شباهت دارد.

در هر دو سخنرانی، گزارش سالانه کار دولت و نیز خلاصه برنامه های سالی که در پیش است داده می شود.

هر دو سخنرانی نیز در حضور نمایندگان مردم و سیاستمداران کشور ایراد می شود.

جان سادورت، خبرنگار بی بی سی در پکن می‌گوید در وجوه تشابه این سخنرانی ها نباید اغراق کرد.

سیاستمداران چینی در مقایسه با سیاستمداران آمریکایی مدت طولانی‌تری صحبت می کنند.

نخست وزیر چین در جلسه جاری کنگره ملی خلق به مدت ۱۰۵ دقیقه صحبت کرد که ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از نطق باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه گذشته بود.

 

نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۴ هفت و نیم درصد پیش بینی شده است

علاوه بر این آمریکایی ها چنانچه در چند دقیقه اول جذب سخنرانی رهبرشان نشوند، ممکن است کانال تلویزیون خود را عوض کنند.

ولی عدم وجود مطلب جالب توجه و خلاف انتظار در سخنرانی آقای لی، باعث نشد که بسیاری از ناظران با شنیدن توضیحاتی که در باره برنامه هایش می داد، ابراز احساسات نکنند.

ولی آنچه که حقیقت دارد این است که در هر دو سخنرانی به سیاست کمتر پرداخته می شود و در عوض مطالب ساده و پیش پا افتاده به تفصیل بیان می شود.

افراد مطلع و صاحب نظر برای پیدا کردن مطلبی که ارزش خبری داشته و غیرمنتظره باشد، باید به دقت سخنان رئیس جمهور را موشکافی کنند.

گزارش کار یک نخست وزیر چین نیز دارای همین خصوصیات است.

سخنرانی آقای لی، اگر چه حاوی مطلب غیرمنتظره ای نبود ولی به وضوح نشان دهنده قصد دولت برای ادامه تقویت و گسترش برنامه های اقتصادی (نه سیاسی) کشور بود.

البته بسیاری از این صحبت ها قبلا نیز شده بود مانند آزاد کردن نرخ بهره، خصوصی سازی بیشتر صنایع دولتی و تغییر کامل قوانین محدودکننده اقامت در چین، که مانع می شود کارگران مهاجر در شهرهایی که کار می‌کنند، حقوق یک شهروند کامل را داشته باشند.

نخست وزیر چین همچنین مجددا قول داد که برای رفع آلودگی هوای شهرهای چین که در حال حاضر خفه کننده است، چاره ای بیاندیشد.

 

سیاستمداران چینی در مقایسه با سیاستمداران آمریکایی مدت طولانی‌تری صحبت می کنند

و بالاخره، همانطور که بسیاری انتظار داشتند، آقای لی نرخ رشد اقتصادی چین را در سال ۲۰۱۴ هفت و نیم درصد پیش بینی کرد.

نرخ تورم سه و نیم درصد برآورد شده است.

اگر چه سیاست پولی چین عاقلانه و احتیاط آمیز توصیف شده، تغییرات نه چندان محسوس، تاکیدی بر این است که چین ممکن است علیرغم تهدیدهایی که وجود دارد برای رشد اقتصادی خود به وام متکی باشد.

تقاضا برای وام را بانک ها که عمدتا دولتی هستند و باید با دوراندیشی و حزم، توازن عملکرد مالی خود را حفظ کنند، نمی توانند تامین کنند. بنا بر این منابع غیررسمی، تقاضای وام شرکت های متعدد خصوصی را برآورده می کنند.

البته اصلاحات برای افزایش نقش بخش خصوصی مدتی طول خواهد کشید به خصوص به این دلیل که کاهش تعداد شرکت های دولتی به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

نکته مهم دیگر در سخنرانی آقای لی، برنامه بیمه سپرده های بانکی بود که برای صاحبان سپرده اهمیت زیادی دارد.

نرخ رشد هفت ونیم درصدی، مانند سال گذشته است و نشانه نگران کننده ای است مبنی بر این که شاید چین هنوز آمادگی ندارد از هزینه های کلان زیربنایی و قروضی که یک چنین نرخ رشدی را امکان پذیر می سازد، دست بردارد.

آقای لی، در سخنرانی خود به مشکلات عمیقی اشاره کرد که در حال پدیدار شدن هستند و هشدار داد برای مقابله با آنها تغییراتی که تحملش آسان نخواهد بود باید صورت گیرد.

با توجه به چالش های زیادی که چین در حال حاضر با آن مواجه است و این که این چالش ها بزرگ و بااهمیت هستند، عده ای از خود سئوال می کنند کسانی که مسئول برنامه ریزی سیاست این کشورند، چه موقعی برنامه تغییرات واقعا رادیکال را که اجرای آن برای مدت طولانی به تعویق افتاده، اعلام خواهند کرد.

شاید پیش بینی وضعیت چین در چند سال آینده، کار مشکلی باشد؛ ولی حاصل کار کنگره ملی خلق چین در طول یک هفته آینده، ممکن است از آنچه در ظاهر به نظر می رسد، حایز اهمیت بیشتری باشد.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین