افسردگی و مغز

0 ۳۱۵

دانشمندان با بررسی فعالیت مغز نوجوانان مبتلا به افسردگی و فاقد افسردگی متوجه شدند که مغز نوجوانان افسرده به تصاویر ناراحت کننده واکنش نشان نمی‌دهد.

تحقیقاتی که پیش از این روی بزرگسالان افسرده انجام شده بود، چنین تاثیری را نشان نمی دهد، این موضوع نشان می دهد که رشد مغز در نوجوانی ممکن است آسیب پذیری های خاصی نسبت به اطلاعات نگران کننده داشته باشد و شاید مغز نوجوان افسرده از اطلاعاتی که در نهایت می تواند افسردگی را تشدید کند اجتناب می کند.

با این حال استفاده از درمان های ضد افسردگی نشان داد که این درمان ها فعالیت مغز افسرده را به سطح «سالم» باز می گرداند.

محققان دانشگاه آکسفورد در این مطالعه فعالیت مغزی ۲۹ نوجوان افسرده را با ۱۶ نوجوان سالم ۱۳ تا ۱۸ ساله مقایسه کردند. آنها متوجه شدند زمانی که تعدادی تصاویر ناراحت کننده به نوجوانان افسرده نشان داده می شود، همانطور که در اسکن مغزی fMRI نشان داده شد ، فعالیت مناطق از مغز آنها که مربوط به پردازش بینایی است در مقایسه با نوجوانان بدون افسردگی کاهش می یابد. این تصاویر سناریوهایی مانند گریه کردن ، آسیب دیدن و حمله به دیگران را نشان می دهد.

دکتر لیلیانا کاپیتانو محقق ارشد این مطالعه گفت: توانایی تنظیم احساسات کلید رشد اجتماعی و عاطفی نوجوانان است. آنچه در این مطالعه مشاهده کردیم، باعث می شود باور کنیم که نوجوانان افسرده ممکن است از اطلاعات ناراحت کننده اجتناب کنند ، که به طور بالقوه می تواند تجربه افسردگی آنها را تشدید کند.

وی افزود: با این حال تفاسیر احتمالی دیگری نیز وجود دارد که برای تأیید ایده های خود به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. به عنوان مثال ، این موضوع می تواند منعکس کننده نوعی «بی حسی احساسی» باشد ، به طوری که نوجوانان افسرده احساسات خود را غیر فعال می کنند و نسبت به آنچه در اطرافشان اتفاق می افتد «دخالت» نمی کنند یا حتی مشکلات مربوط به دیگران را منعکس نمی کنند زیرا تصاویر موقعیت های ناراحت کننده ای را نشان می دهد که برای دیگران اتفاق می افتد.

این محقق خاطرنشان کرد: این در حالی است که این تأثیر در تحقیقات قبلی با استفاده از تصاویر ناراحت کننده مشابه ای که به بزرگسالان مبتلا به افسردگی نشان داده شد، مشاهده نشده است که می تواند به این معنا باشد که آسیب پذیری بالقوه ای در مغز نوجوانان افسرده وجود دارد که در مغز بزرگسالان افسرده یافت نمی شود. 

وی خاطرنشان کرد: آگاهی بیشتر در مورد افسردگی در این گروه سنی بسیار مهم است زیرا اکثر اختلالات عاطفی در نوجوانی شروع می شوند ، اما اغلب ناشناخته هستند. از آنجا که به نظر می رسد علائم و نشانه های جدید با گذشت زمان در اوایل بزرگسالی بدتر می شود ، افسردگی در دوران نوجوانی ممکن است فرصتی برای مداخله و تغییر مسیر بیماری باشد.

این محقق یادآور شد: نتایج این مطالعه از آنجا که سرنخی در مورد اندازه گیری عملکرد مغز نوجوان ارایه می دهد ، بسیار حائز اهمیت است، از آنجا که مغز نوجوانان نسبت به مغز بزرگسالان بالغ ، بسیار سازگار و هنوز در حال تغییر شکل است ، احتمال دا رد به راحتی تحت تأثیر مداخلات آموزش شناختی و یا درمان شناختی قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در کنفرانس  ECNP در لیسبون ارایه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین