اسید فولیک و صرع

0 ۹۳۴

داروهای مورد استفاده در زمان بارداری برای پیشگیری از حملات صرع می تواند موجب افزایش ریسک تاخیر در به حرف آمدن کودک شود اما تحقیق جدید نشان می دهد مکمل های اسیدفولیک این خطر را کاهش می دهند.

 به گفته محققان این یافته اهمیت زیادی برای بیماران جوان خانم دارد. چراکه خطر به تاخیر افتادن در حرف زدن کودک را به نصف کاهش می دهد.

محققان نروژی در این مطالعه ۳۳۵ کودک متولدشده از مادران مبتلا به صرع را که در طول بارداری داروهای صرع مصرف کرده بودند بررسی کردند و آنها را با ۱۰۴ هزار کودک فاقد مادر مبتلا به صرع مقایسه کردند.

«سینوو نیلسن هاسبای»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه برگن، در این باره می گوید: «تداوم درمان صرع در طول بارداری بسیار حائز اهمیت است چراکه حملات صرع می توانند به جنین و مادر آسیب برسانند.»

نتایج نشان داد در بین کودکانی که مادرشان قبل و در اوایل بارداری اسیدفولیک مصرف نکرده بود، تاخیر در مهارت های زبانی در ۱۸ ماهگی در ۳۴ درصد کودکانی که مادرشان مبتلا به صرع بود مشاهده شد. حال آنکه این شرایط تنها در ۱۱ درصد کودکانی که مادرشان فاقد بیماری صرع بود مشاهده شد.

تا زمان رسیدن کودکان به سن ۳ سالگی، این رقم به ترتیب در گروه اول ۲۴ درصد و در گروه دوم ۶ درصد بود.

با توجه به این نتایج به نظر می رسد مصرف مکمل های اسیدفولیک تفاوت قابل توجهی ایجاد می کند.

در مورد کودکانی که مادرشان اسیدفولیک مصرف کرده بود، تاخیر در مهارت های زبانی در سن ۱۸ ماهگی در ۱۷ درصد کودکان دارای مادران مبتلا به بیماری صرع گزارش شد درحالیکه این مسئله در ۱۱ درصد کودکان مادران فاقد بیماری صرع گزارش شده بود.

به گفته محققان به نظر می رسد تاثیر حفاظتی اسیدفولیک در نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به صرع قوی تر است.

کد خبر 4365755

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین