استاتین ها و ام اس

۹۶

استاتین اصلا قرص کاهش کلسترول است

براساس تحقیقاتی که در نشریه لنست چاپ شده محققان بریتانیایی اخیرا نتیجه گیری کرده اند که استاتین ها ممکن است در معالجه مراحل پیشرفته بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروسیس) موثر باشد.

نتایج اولیه آزمایش ها نشان داده که قرص کاهش کلسترول باعث کند شدن روند انقباض مغز در بیماران ام اس می شود.

دانشمندان در دانشگاه کالج لندن (یو سی ال) می گویند که اکنون می توان آزمایش ها در سطح وسیع را شروع کرد تا معلوم شود آیا داروهای کلسترول به کاهش علایم ام اس کمک می کند و باعث کاهش رشد بیماری می شود یا نه.

ام اس بر سیستم عصبی در مغز و نخاع اثر می گذارد و باعث مشکلات در حرکت عضلات، توازن و بینایی می شود.

این بیماری درحال حاضر درمانی ندارد هرچند معالجات در مراحل اولیه بیماری می تواند به بیمار کمک کند.

معمولا حدود ده سال بعد از شروع، بیماری وارد مراحل پیشرفته می شود.

همین مرحله است که دکتر جرمی چت اووی و همکارانش در یو سی ال امیدوارند آن را با داروهای ارزان استاتین تخفیف دهند.

تا به حال هیچ دارویی که تاثیر آن بر این مرحله از بیماری نشان داده شده باشد به بازار نیامده.

دکتر امیرهادی مغزی محقق ام اس در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو می گوید: “بیماری ام اس جنبه ای به نام نورودژنریشن دارد که باعث مرگ سلول های مغزی می شود. داروهایی که درحال حاضر برای ام اس وجود دارد داروهای ضدایمنی است یعنی سیستم ایمنی را کنترل می کند، اما قرصی که به طور معمول برای کاهش چربی خون به کار می رود در این مطالعه به بیماران مبتلا به فرم پیش رونده این بیماری داده شد. در انتهای مطالعه مشاهده شد که حجم مغز بیمارانی که این دارو به آنها داده شد بیش از حجم مغزی بیمارانی است که دارو به آنها داده نشده بود.”

تیم دکتر چت اووی در مرحله دوم آزمایش هایشان به ۱۴۰ نفر که در مرحله پیشرفته ام اس بودند روزانه ۸۰ میلی گرم سیمواستاتین یا یک داروی قلابی تجویز کردند.

این میزان سیمواستاتین که یک دوز بالا به حساب می آید، ظرف دو سال، به اندازه ۴۳ درصد از روند انقباض مغز بیماران کم کرد.

دکتر چت اووی می گوید در مورد نتایج محتاط است اما نتیجه آنقدر امیدوارکننده هست که انجام یک آزمایش وسیع تر در مورد تاثیر عملی استاتین ها را لازم می آورد.

محققان معتقدند که استاتین ها ممکن است خواص ضدالتهابی و محافظت از اعصاب داشته باشند.

در سرمقاله جداگانه ای که در لنست در این مورد چاپ شده آمده است که این یک شروع نویدبخش برای یافتن معالجه ای برای این مرحله از ام اس است.

دکتر سوزان کوهاس سرپرست تحقیقات بیومدیکال انجمن ام اس بریتانیا گفت درحال حاضر برای متوقف کردن ام اس پیشرفته درمانی وجود ندارد و حالا با توجه به کشف تازه بالاخره ممکن است معالجه ای پیدا شده باشد که بسیار هیجان انگیز است.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین