اثر قرص های ضدبارداری در سکته قلبی و مغزی

0 ۲۹

در زنان کمتر از 35 سال و بدون فاکتورهای خطر قلبی نظیر بیماری فشار خون یا استعمال دخانیات، این احتمال 2 تا 4 برابر افزایش می‌یابد، در زنان با سن بیشتر از 35 سال، مصرف این قرص‌ها بسیار خطرناک‌تر است و احتمال لخته‌های عروقی در سیاهرگ‌ها را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.
اگر فردی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، سیگاری باشد احتمال بروز سکته قلبی 10 برابر و سکته مغزی 3 برابر افزایش می‌یابد.
فردی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، بیماری فشار خون داشته باشد، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی در او 3 تا 15 برابر افزایش می‌یابد،  با این همه، قطع مصرف این دارو باعث می‌شود که احتمال سکته قلبی به قبل از مصرف کاهش یابد.
تحقیقات نشان داده است مصرف قرص‌های ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند و استروژن ندارند، احتمال عوارض قلبی-عروقی را افزایش نمی‌هند؛ بنابراین در زنان بالای 35 سال یا در افرادی که بیماری‌های قلبی یا عروقی دارند، مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی ممنوع است و در صورت لزوم باید از قرص‌های حاوی پروژسترون یا روش‌های دیگر استفاده کنند.
قرص‌های ضدبارداری که دارای استروژن گیاهی هستند،  اساسا استروژن گیاهی که در برخی گیاهان و غلات نظیر سویا، جو، نخود و بروکلی وجود دارد، عوارض قلبی – عروقی ندارند و می‌توان برای کاهش علائم یائسگی از آنها استفاده کرد، اما در پیشگیری از حاملگی موثر نیستند و به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمی‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین