آیا به زودی اسرار پیدایش جهان کشف می شود؟

۰

شهر میرن در حومه ژنو، جایی که بزرگترین و پیچیده ترین آزمایشگاه تحقیقاتی اتمی جهان در آن قرار گرفته است، یعنی پروژه سرن. تونلی زیر زمینی به طول بیست و هفت کیلومتر که بصورت دایره وار ذرات اتمی را درون خود میچرخاند.

در سرن ۲۶۰۰ کارمند به همراه ۵۸۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی در جهان روی تئوریهای مربوط به ذرات بنیادی فیزیکی کار می کنند. هزینه آزمایشگاه سرن به سالی یک ملیارد دلار می رسد وهمچنین میلیاردها دلار تجهیزات و وسایل الکترونیکی در این تونل نصب شده است.

بعضی از این وسایل ذرات اتمی را شتاب می دهند و برخی دیگر اطلاعات مربوط به حرکت این ذرات را ثبت و آنالیز می کنند.

شتاب دهنده ها به ذرات انرژی می دهند تا با سرعتی نزدیک به سرعت نور در تونل شروع به چرخش کند.

سپس دانشمندان این ذرات را به هم می کوبند و تاثیرات این تصادم را مطالعه می کنند تا به اسرار ذرات بنیادی جهان  پی ببرند.

از شتاب دهنده سرن برای تحقیقات در زمینه  تئوری بیگ بنگ یا مهبانگ استفاده شده است. این آزمایشگاه همچنین توانسته به یافتن ذرات بسیار کوچکی مانند ذره خدا و فوتون های تشکیل دهنده ماهیت نور کمک کند. سرن دو سال پیش برای انجام یک سری تعمیرات و بروز رسانی های فنی موقتا تعطیل شد.

در این مدت بیش از ۱۰ هزار رابط و مدار الکترونیکی در شتاب دهنده سرن تعمیر یا تعویض شد، تجهیزات مربوط به میدان مغناطیسی شتاب دهنده بروز شد و سیستم های آهنربایی آنچنان قوی شده اند که رکورد سرعت مربوط به شکست ماده را تقریبا نصف کرده اند. اما پس از دو سال وقفه، روز پنجم آوریل شورای اروپایی تحقیقات اتمی که متشکل از ۲۱ کشور اروپایی و اسرائیل است، گفت که سرن برای آزمایشهای جدید آماده شده است.

روز پنجم آپریل ساعت ۱۰:۴۱دقیقه بوقت محلی یک ذره پروتون در این شتاب دهنده قرار گرفت و یک ساعت بعد یک پروتون دیگر در جهت مخالف شلیک شد. دانشمندان در طول چند روز آینده این ذرات را شتاب خواهند داد و مسیر و رفتار حرکتی این دو ذره را بررسی خواهند کرد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این آزمایش، می توانید مجله خبری فناوری دو نقطه صفر را این هفته روز جمعه دنبال کنید.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین