آلمان، پذیرنده‌ی بیشترین پناهجو در میان کشورهای صنعتی

۰

افزایش جنگ و خشونت در نقاط گوناگون جهان سبب شده است که شمار پناهجویان در کشورهای مختلف، به‌ویژه آلمان نیز رو به فزونی گذارد. در سال ۲۰۱۴ شمار پناهجویان در کشورهای صنعتی جهان ۴۵ درصد افزایش یافته است.

صف طولانی متقاضیان پناهندگی در آلمان

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان روز پنجشنبه (۲۶ مارس) تازه‌ترین گزارش خود را در ارتباط با شمار پناهجویان در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر کرد.

طبق این گزارش در سال ۲۰۱۴ در مجموع ۸۶۶ هزار نفر در ۴۴ کشور ثروتمند صنعتی جهان تقاضای پناهندگی داده‌اند که این رقم ۴۵ درصد بیشتر از شمار پناهجویان در سال پیش از آن است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که کشور آلمان برای دومین بار پیاپی بزرگ‌ترین پذیرنده‌ی پناهجویان در میان کشورهای صنعتی جهان بوده است.

در سال ۲۰۱۴ مجموعا ۱۷۳ هزار نفر، یعنی یک پنجم کل پناهجویان ۴۴ کشور صنعتی از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند.

به ویژه جنگ در سوریه و عراق، درگیری و نزاع در دیگر نقاط جهان، نقض حقوق بشر و نیز وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در کشورهای گوناگون از دلایل این روند صعودی است.

آخرین بار در سال ۱۹۹۲ و در پی آغاز جنگ منطقه بالکان و درگیری در بوسنی و هرزگوین بود که چنین شمار زیادی از کشورهای صنعتی درخواست پناهندگی کرده بودند.

سوئد همچنان پیشتاز

کشور سوئد از لحاظ نسبت شمار پناهجویان به کل جمعیت پیشتاز است. کشورهای مالت، لوکزامبورگ، سوئیس و مونتنگرو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در سوئد روند پناهجویی در طی پنج سال گذشته بدین گونه بوده که این کشور در ازای هر هزار نفر جمعیت خود حدود ۲۵ پناهجو پذیرفته است.

به گفته‌ی آنتونیو گوترر، کمیسار عالی سازمان ملل برای امور پناهندگان، در دهه‌ی ۹۰ میلادی جنگ در بالکان سبب شد که صدها هزار نفر آواره شوند و به کشورهای دیگر پناه جویند.

وی می‌افزاید: «کشورهای دیگر در آن زمان از خود گشاده‌رویی نشان دادند و با توجه به درد سختی که آوارگان سوری دچار آن هستند، لازم است که امروز نیز با همان گشاده‌رویی با آن‌ها برخورد شود.»

بنابر گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، ترکیه، سوئد و ایتالیا از دیگر کشورهایی هستند که در کنار آلمان پذیرای پناهجویان بیشتری بوده‌اند.

شمار زیادی از آوارگان سوری به ترکیه پناه برده‌اند

یک پنجم پناهجویان سوری بودند

در این گزارش همچنین آمده است که یک‌پنجم کسانی که در سال ۲۰۱۴ در ۴۴ کشور صنعتی پناه جسته‌اند، از سوریه بوده‌اند. شمار آن‌ها به بیش از ۱۵۰ هزار نفر بالغ می‌شده است. پناهجویان عراقی با ۶۹ هزار نفر و پناهجویان افغان با ۶۰ هزار نفر در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

اوکراین یکی دیگر از مناطق بحرانی دوران اخیر است. طبق گزارش کمیساریای سازمان ملل شمار پناهجویان اوکراینی در عرض یک سال بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و از ۱۴۰۰ نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

ایالات متحده آمریکا نیز از کشورهایی بوده که در سال ۲۰۱۴ با درخواست‌های پناهندگی زیادی روبرو گردیده است. ۱۲۱ هزار نفر در سال گذشته میلادی از آمریکا درخواست پناهندگی کرده‌اند که اکثر آن‌ها اهل مکزیک یا دیگر کشورهای آمریکای مرکزی بوده‌اند.

کمیساری عالی سازمان ملل در گزارش خود متذکر شده است که پناهجویان تنها بخش کوچکی از کسانی را تشکیل می‌دهند که بر اثر جنگ، خشونت، درگیری و نقض حقوق بشر در سراسر جهان آواره شده‌اند. طبق این گزارش شمار آوارگان در جهان بر بیش از ۵۱ میلیون نفر بالغ می‌شود.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین