پلی استیشن 4 و احتمال استفاده تروریستی از ان

0 ۲

یان یامبون، وزیر کشور بلژیک سه روز پیش از حملات اخیر پاریس گفته بود: “پیچیده ترین شیوه ای که تروریست ها برای ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می کنند، ارتباط از طریق پلی استیشن ۴ است. سر در آوردن از این پیام ها برای دستگاه های اطلاعاتی ما، نه فقط در بلژیک بلکه در تمام دنیا، بسیار بسیار دشوار است”.

حالا این احتمال مطرح شده که عاملان حملات پاریس هم در هنگام طراحی حملات خود، از طریق دستگاه های بازی کامپیوتری برای هم پیام فرستاده باشند.

گزارش شده که پلیس بلژیک در عملیاتی که پس از حملات پاریس انجام داده، دست کم یک دستگاه پلی استیشن ۴ ضبط کرده است.

شبکه بازی پلی استیشن شرکت سونی امکان ارسال پیام های متنی و صوتی رمز گذاری شده را فراهم می کند.

کارشناسان امنیتی می گویند که مأموران اطلاعاتی معمولا بیشتر بر روش های متداول‌تر ارسال پیام، مثل ایمیل یا پیامک تلفنی تمرکز دارند و پیام هایی که از طریق دستگاه ها و شبکه های بازی رد و بدل می شود کمتر مورد توجه قرار می گیرد و کشف آن هم دشوارتر است.

مجله فوربز نوشته که طراحان حملات می توانند پیام خود را مثلا در بازی سوپر ماریو و با استفاده از سکه های این بازی، حرف به حرف به طرف مقابل برسانند.

یا مثلا در بازی “کال آف دیوتی” می شود پیامی را در داخل فضای بازی با تیراندازی روی یک دیوار نوشت تا بازیگر دیگری که در جای دیگری از دنیاست آن را بخواند.

به نظر می رسد که سر در آوردن و پیگیری کردن این روش های پیام رسانی به دردسر تازه ای برای دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی غربی تبدیل شده است.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق دستگاه‌های امنیتی آمریکا که پس از افشاگری در مورد دسترسی این دستگاه ها به اطلاعات خصوصی شهروندان از این کشور گریخت، دو سال پیش گفته بود که مأموران اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی وارد شبکه کاربران بازیهای محبوب کامپیوتری می شوند تا جلسات مجازی احتمالی اعضای گروه های افراطی را در این شبکه های کشف کنند و تحت نظر بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین