مغز و مخدرها

0 ۴

نتایج مطالعه ‘بررسی عوارض طولانی مدت شناختی و رفتاری اعتیاد’ نشان می دهد، مصرف مواد مخدر علاوه بر اثرات نامطلوب طولانی مدت بر روی فرد معتاد، می تواند عملکرد مغزی نسل بعدی را تحت تاثیر قرار داده یا مختل کند.

مصرف مواد مخدر علاوه بر آسیب های بسیار زیاد از جمله جسمی به فرد معتاد و نزدیکان و اطرافیان، برروی نسل بعدی هم اثرات نامطلوب خواهد داشت.
این مطالعه در مدل های حیوانات آزمایشگاهی انجام شده و شواهد انسانی برای آن نیز وجود دارداین مطالعه نشان داده که مصرف مواد مخدر می تواند مدارهای مغزی نسل بعدی را تحت تاثیر قرار دهد.
افرادی که به سمت مصرف مواد مخدر می روند باید بدانند که فرزندانشان نیز درگیر عوارض و آسیب های مصرف این مواد می شوند و ممکن است این کودکان عملکرد مغزی سالمی نداشته باشند.
راه انتقال این آسیب را از طریق «اپی ژنتیک» اعلام کرد و گفت: براساس تحقیقاتی که در دنیا انجام شده 2 نسل بعد هم درگیر آسیب های مصرف مواد مخدر می شوند، ما هنوز این تحقیقات را در ایران انجام نداده ایم اما جزو برنامه های ما است.
این یافت علمی محققان ایرانی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است.
اگر مصرف مواد مخدر در دوران نوجوانی رخ دهد، اثراث طولانی مدت آن برجسته تر خواهد بود،  باتوجه به اینکه مغز افراد نوجوان در حال رشد است، مواجه شدن این افراد با مواد، بسیار حساس تر بوده و دارای اثراث مخرب تری است.
تعدادی از محققان در زمینه مکانیزم های اعتیاد تحقیق کردند، مثلا چه نواحی مغزی در اعتیاد دخیل است یا اینکه کدام سلول های مغزی در اعتیاد دخیل هستند اما تحقیق ما بر روی عملکرد شناختی مغز است.
شناخت هر چه بهتر مکانیزم های اعتیاد در پیدا کردن راه حل های جدیدتر و بهتر برای مقابله با این عارضه موثرتر خواهد بود.
جامعه ما مبتلا به آسیب اعتیاد است، گفت: جوانان ما در معرض این خطر هستند و به همین دلیل ضروری است که متخصصان و صاحب نظران در این حوزه قدم های جدی تری بردارند.
هر چند همه می دانند که سیگار عامل بسیاری از سرطان ها از جمله ریه است ولی باز افرادی اقدام به مصرف آن می کنند. سالانه تعداد زیادی مرگ و میر در ایران بر اثر مصرف مواد مخدر و دخانی است، اما مصرف آن در بین جوانان و حتی در دختران جوان در حال افزایش است.
افرادی توجه جدی به عوارض سیگار ندارند و گمان می کنند این آسیب ها شامل آنها نمی شود و فقط دیگران مبتلا به عوارض مصرف آن از جمله سرطان ریه، می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین