فقر و عملکرد مغز انسان

0 ۱

مطالعات نشان می دهد زندگی در شرایط بسیار سخت اقتصادی یا فقر بر عملکرد مغز تأثیر منفی دارد.

در اواخر دهه ۶۰ میلادی تیمی از محققان به سراغ دهکده ای دورافتاده در گواتمالا رفته و مکمل های غذایی را در اختیار خردسالان آن منطقه قرار دادند. هدف آنها بررسی این موضوع بود که استفاده از منابع غذایی سرشار از پروتئین در دوران ابتدایی زندگی تا چه حد مشکلات آتی مربوط به رشد را کاهش می دهد.

محققان در سال های بعد دریافتند کودکانی که از مکمل های غذایی استفاده کرده بودند یک تا دو سانتیمتر بیشتر رشد کرده و در آزمون های خواندن و اطلاعات نمرات بهتری کسب کردند.

پس از گذشت سالها محققان مشاهده کردند زنانی که در کودکی از مکمل های غذایی استفاده کردند در مقایسه با سایر دختربچه های دیگر وقت بیشتری برای ادامه تحصیل گذاشته و مردان این گروه هم حالا درآمدهای بیشتری دارند.

رینولد مارتورل، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایموری آمریکا که مطالعات بعدی مربوط به این پروژه طولانی مدت را بر عهده داشته است، در این باره می گوید: «نتایج این مطالعه برای نهادهای همچون بانک جهانی ارزشمند است زیرا آنها می توانند با دقت و اطمینان بیشتر در زمینه توسعه سطح سلامت انسانها اقدام به سرمایه گذاری کنند.»

پس از این مطالعه، پروژه های مشابه دیگری در جهان نظیر برزیل، پرو، جامائیکا، فیلیپین، کنیا و زیمبابوه انجام شده است. تمامی این مطالعات نشان داده اند رشد ضعیف کودکان با کسب نمرات ضعیف در آزمونهای شناختی و عملکرد نامناسب در مدرسه مرتبط است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین