سکته مغزی و گروه های خونی

0 ۲۲

n

به گزارش  مدیکال دیلی، براساس اعلام انجمن ملی سالخوردگی میدانیم که پیرشدن موجب تغییراتی در اندازه مغز، سیستم عروقی و شناخت میشود. همانطور که ما پیر میشویم، مغز کوچکتر می شود و دچار تغییراتی در تمام سطوح، از سطح مولکولی تا ریخت شناسی می شود. کاهش حجم ماده خاکستری عمدتاً متشکل از اجسام سلولی عصبی به طور معمول در مغز سالخورده دیده می شود. این ماده به ما کمک میکند که اطلاعات را در مغز پردازش کنیم.

همکار پژوهش Matteo Do Marco و پروفسور Annalena Venneri از دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه Sheffield معتقدند که این تفاوت در ماده خاکستری و خطر زوال شناختی ممکن است بوسیله گروه های خونی مختلف تحت تأثیر قرار بگیرند. درتلاش برای مشاهده تفاوت های حجمی در ماده خاکستری بین بزرگسالانی که گروه خونی O دارند و آنهایی که گروه خونی غیرO دارند و ارتباط آن با خطر زوال شناختی، پژوهشگران ۱۸۹ اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از شرکت کنندگان سالم را تحلیل کردند. حجم ماده خاکستری مغزها حساب شد و با متوسط حجم ماده خاکستری گروه های خونی مختلف مقایسه شد.

یافته ها آشکار کردند که حجم های کمتر ماده خاکستری در ارتباط با گروه های خونی غیر O هستند. افراد با گروه های خونی  A, B و AB حجم ماده خاکستری کمتری در مناطق گیجگاهی و لیمبیک مغز شامل هیپوکامپ چپ داشتند. معروف است که این منطقه یکی از اولین مناطقی است که توسط بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار میگیرد.

پروفسور آنالنا وانری در بیانیه خبری گفت :”آنچه که ما اکنون میدانیم این است که یک تفاوت معنادار در حجم مغز وجود دارد و یافته های ما، مشاهدات بالینی به اثبات رسیده را تأیید میکند. به احتمال زیاد زیست شناسی گروه های خونی بر رشد سیستم عصبی تأثیر میگذارد. اکنون ما باید بدانیم که چطور و کی این مسئله رخ میدهد.”

به طریق مشابه مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ که در مجله Neurology چاپ شده بود به این یافته رسیده بود که کسانی با گروه خونی کمیاب AB که در حدود ۴ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند، در مقایسه با دیگر گروه های خونی در خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات شناختی در حین پیر شدن هستند. افراد با گروه خونی AB به میزان ۸۲ درصد احتمال بیشتری برای توسعه مشکلات فکری و حافظه که میتواند منجر به دمانس شود، دارند. علاوه بر این افراد با گروه خونی AB در مقایسه با افرادی با دیگر انواع گروه خونی سطح میانگین بالاتری از فاکتور ۸ پروتئینی که کمک میکند خون لخته بزندداشتند. سطوح بالاتر فاکتور ۸ در ارتباط با خطر بالاتر آسیب شناختی و دمانس بوده است.

براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله Neurology چاپ شد، عوامل خطر غیر ژنتیکی مرتبط با زوال شناختی هم وجود دارند که میتوانیم با ورزش و رژیم غذایی سالم آنها را کنترل کنیم. فشار خونی بالا، دیابت، سیگار کشیدن و چاق بودن در میانسالی همگی مرتبط با زوال سریعتر در حجم مغز هستند.

افراد با فشار خونی بالا در مقایسه با افراد با فشار خونی عادی تغییرات سریعتری در ماده سفید مغز یا مناطق آسیب دیده عروق خونی مغزی داشتند. افراد دیابتی سریعتر دچار کوچک شدن هیپوکامپ می شدند درحالی که افراد سیگاری کوچک شدن مغزی سراسری سریع تری نسبت به غیرسیگاری ها داشتند و نیز تغییرات سریعتری را درماده سفید مغز نشان دادند. و درنهایت افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند سرعت بالاتری در کاهش حجم مغز و زوال کارکرد اجرایی داشتند.

براساس مطالعه حاضر اگرچه علی رغم مستعد بودن شما برای این عوال خطر، راه هایی برای کمک به جلوگیری از کاهش ماده خاکستری وجود دارد. مراقبه و تمرینات آرامش ذهنی میتواند مغز را از پیرشدن محافظت کند. اگرچه زوال ماده خاکستری درحین پیرشدن اجتناب ناپذیر است، افرادی که مراقبه میکنند احتمال بیشتری دارد که کاهش کمتری را نسبت به همتایانشان که مراقبه نمیکنند تجربه کنند. اگرچه یافته ها علیت را روشن نمیکند، عوامل سبک زندگی و تفاوت های مغزی ژنتیکی میتوانند نقش مؤثری در پیرشدن مغز بازی کنند.

به منظور کمک به جلوگیری از کاهش ماده خاکستری، شاید همه آنچه که ما نیاز داریم آرامش ذهنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین